Mededeling

Collapse
No announcement yet.

Geel kleurstof toedienen bij gele kleurkanaries

Collapse
X

• Filter
  • Tijd
  • Toon
Clear All
new posts

• Geel kleurstof toedienen bij gele kleurkanaries

Hallo beste vogelliefhebbers,

Zo'n 3 jaar kweek ik nu met passie geel intensieve kanaries. Ook dien ik geel kleurstof toe aan mijn eivoer voor kanaries.

Maar ik zou graag uitleg willen over hoeveel en wanneer men geel kleurstof bij moet voeren. Ik meng nu zo'n 5 gram onder 1 kilogram eivoer. Op internet al veel gelezen dat 10 gram het minimale is. De jongen van dit jaar vind ik wel te bleek. Aangezien ik ook met tentoonstellingen mee speel is het wel noodzakelijk dat er een mooie egale kleur aanwezig is bij mijn kanaries. Het kleurstof wat ik gebruik is van 't merk Tagetes. Zelf zat ik te denken om vanaf volgend seizoen geel kleurstof toe te dienen van Bogena. Maar voor een aantal gram van dat merk vind ik het best prijzig. Nu heb ik wel veel over voor mijn vogels hoor.

Wat is jullie ervaring en wat zijn jullie resultaten? Ik zou ze graag met jullie willen delen. Dank alvast voor de info.

Groet

heb ik met rood intensief...10/12 gram per kg eivoer wat de meeste doen..

Soms lijkt het ook nog te weinig net wat je zegt te bleek.. Bij mij zijn ze dan nog niet echt zo rood wat ze horen te zijn, maar dat komt vanzelf.. Teveel kleurstof is ook weer niet goed.

Opmerking

Deze is na mijn idee ook niet echt goed op kleur, echter de vorige ronde waren er ook 2 die zo waren en de rest iets meer rood... Deze zijn nu mooi op kleur..
      Bijgevoegde Bestanden

Opmerking

Hallo Johannes,

Mijn ervaring spreekt dan weer dat de jonge kanaries nog voor de jeugdrui een jeugdverenkleed hebben. Dit is altijd anders en geeft ook een iets blekere/waskleurig beeld. Na de jeugdrui krijgen de vogels een volwassen verenkleed en zullen dan een stuk beter intensief worden.

In ieder geval dank voor info.

Groet

Opmerking

Hoi,

Het klopt inderdaad zoals jullie al zeiden.
          De jongen in jeugdkleed zijn lang niet zo diep van kleur als dat ze na de jeugdrui zijn.
          Kortom een vogel kun je volgens mij ook pas goed beoordelen na de jeugdrui op kleur.
          Wel kun je volgens mij de jongen op formaat en postuur selecteren, eventuele bonte vogels.
          Ik heb eerder ook wel eens gehoord dat bepaalde kanarie eivoer merken andere tinten geel
          geven als ander eivoer. Een kennis van me kreeg de opmerking ze zijn goudgeel je geeft verkeerd eivoer.

gr. Ben
          Groeten, Ben

Opmerking

Hallo Ben

Ik geef als eivoer aan mijn kanaries Witte Molen. Dan meng ik daar wat kleurstof onder. Ongeveer 5 gram van het merk Tagetes. Volgend seizoen wil ik een overstap maken naar verse laga. Als jullie op of aanmerkingen hebben hoor ik dat graag!

Groet

Opmerking

Hahaha kanarieman thnx voor de info, dit is iets wat ik nog niet wist... Zo leren we allemaal weer iets.

Opmerking

Vooropgesteld dat ik me nog nooit heb verdiept in kleurstoffen, dit mede door het feit dat wij geen kanaries hebben.

Ik klikte dit topic aan en las. Ik verbaas me dat iedereen kleurstoffen toe gaat dienen om goed/beter te kunnen presteren op tentoonstellingen.

Het gaat toch om hoe de vogel IS? Toch niet hoe de vogel er na kleurstoffen uit kan komen te zien?

Ik wijs het niet af maar verbaas me erover.

Wat als iedereen zou stoppen met kleurstoffen? Want een keurmeester kan, lijkt mij, toch zien of een vogel dieper van kleur is door kleurstoffen?
                Of zijn er ook vogels die zonder kleurstoffen diezelfde diepte/kleur hebben?

Groetjes, Chantal
                http://devrolijkefluiters.simpsite.nl

Opmerking

@Tal

Ik ga ook niet met de kanaries naar een tentoonstelling, ik heb kanaries in verschillende kleuren...

Deze rode heb ik alleen omdat ik t mooi vind.. Het gaat me ook niet om het geld om ze te verkopen.. De meeste zetten ze op marktplaats en verkopen ze..
                  Ik heb ze ook niet geringd omdat ik ze voor mezelf heb..

Het enigste wat ik wel eens doe is ruilen met een kennis van me die met kanaries kweekt.. Zo weet ik dat ik goede kanaries terug krijg..

Maar ik snap je punt..

Opmerking

Opmerking

Ik ben heel benieuwd naar de mening van de echte kanarie kwekers die ook tt draaien.
                      Maar zoals gezegd als een keurmeester je adviseert een ander eivoer te geven
                      zodat de vogels dan anders geel worden dan kun je nog de vogels zo natuurlijk mogelijk houden
                      je bent dus gewoon afhankelijk van de eivoer mensen.
                      Verdiep je je er niet in toch geven veel mensen onbewust hetzelfde.
                      bij de gele kleur heb ik ook mijn vraag tekens of het wel nodig is.
                      Bij rode is het wel nodig klaar. Als je echt rode wil hebben natuurlijk.
                      Ga je voor natuurlijk geef ze dan een wortel, of andere groente waar de kleurstof in zit.
                      Ik wil niet degene die hun vogels een beetje kleurstof geven gelijk als geen dierenvriend bestempelen
                      ik denk dat sommige middelen alleen maar beter zijn.
                      Als we gaan zeggen zo natuurlijk mogelijk kunnen we ons ook afvragen
                      waarom wij nederlanders niet zijn blijven wonen zoals we in de oertijd woonde.
                      En eivoer etc. is niet in de natuur te krijgen maar wel heel goed voor het vogeltje.
                      groeten, Ben
                      Groeten, Ben

Opmerking

kanaries opvoeren

Het is al 'jaren' algemeen gebruik om de rode en gele kanaries op te voeren
                        met de daarvoor beschikbare kleurvoeders, dat is geen nieuw iets. En als je dat met beleid doet is dat niet schadelijk voor de kanaries, ik kweek al sinds 1981 kanaries met rood er in en voer dus ook al sinds dien op met de daarvoor beschikbare middelen, echter wel op verantwoorde wijze. Heb dit jaar van 13 popjes 80 jongen allemaal met rood erin dus denk dat dit wel aangeeft dat de kanaries gezond zijn.

Opmerking

Misschien wordt het tijd om een al jaren foutief algemeen gebruik te wijzigen en te gaan voor de vogels en niet voor de keurmeesters of het geldelijk gewin.

Opmerking

Hallo Gemarohb,

Wij willen graag verder met deze discussie zonder de discussie natuur etc.
                            We laten onze vogels ook niet verhongeren.
                            Als we een jong op de grond/bodem vinden en hij nog leeft probeer je het ook te redden.
                            Laten we hier niet die discussie voeren er wordt gevraagd hoe en wat er eventueel als bijkleur gegeven kan worden.
                            Maar als jij persoonlijk de voors en tegens heb zonder algemeen een idee dan waarderen we het als je je ervaren mening hier geeft.
                            Er zijn naar mijn mening teveel mensen die een idee hebben maar geen feiten.
                            Ik zelf ben ook heel benieuwd wat ervoor is en wat welk eivoer al standaard hiervoor heeft.

Laten we ook respect hebben voor hoe iemand zijn vogels houd.
                            Je kan er anders over denken maar daarom is die ander niet opeens dieronvriendelijk.

gr. Ben
                            Groeten, Ben

Opmerking

Dieronvriendelijk en dat soort opmerkingen heb je mij niet horen zeggen. Ook zeg ik niet dat iemand die het anders doet het fout doet. Ik pleit er alleen maar voor om onze vogels niet met aller kunstgrepen die toegepast zouden kunnen worden te belasten. Diervriendelijk heet dat geloof ik. Daarbij hoort dat je ook voor zwakkere vogels in je collectie zorgt, zoals je al aangeeft. Een jong helpen wat hulp nodig heeft, uiteraard zou ik zo zeggen.

Opmerking

Working...
                              X