Mededeling

Collapse
No announcement yet.

kanarie maakt na 2weken ei kapot?

Collapse
X

• Filter
  • Tijd
  • Toon
Clear All
new posts

• kanarie maakt na 2weken ei kapot?

Vorig jaar had ik 2x een nest met 5eieren de kanarie zat er naar mijn mening goed op te broeden. Maar na 2 weken zie ik een ei kapot met daarin een dood jong.
    Wat kan hier de oorzaak van zijn? Ik geef ze kanarie voer en eiervoer.
    Tim van Zelst

een broedende pop nooit eivoer geven.
    www.fretteren.eu

Opmerking

Daar ben ik het volledig mee eens

Maar hebben ze ook een badje in de broedkooi?

Een te droge lucht kan er de oorzaak van zijn, dat het jong zoveel moeite heeft
      bij het kippen, dat het doodgaat van vermoeidheid.
      Met vriendelijke groet:
      Henk.

Opmerking

Naar mijn mening is de grootste rede van kapotte eieren het baasje wat te vaak en te geforseert gaat kijken.

Zelf betrap ik me er ook wel eens op dat ik perse wil kijken en dan de pop even van het nest help.

Dit brengt natuurlijke grote risico's met zich mee, zeker als de pop tegen stribbelt.
        http://wiggel.skyrock.com/

Opmerking

Waarom nooit eivoer geven?
          Ik doet het wel kleine beetjes en er gebeurt niks hoor.
          Bij een paar koppeltjes van mij zijn ze goed uitgekomen.

Opmerking

Als je broedende poppen eivoer geeft, en soms zit de man erbij, dan wordt de broeddrift te groot en kunnen ze eieren en/of jongen het nest uit gooien.
            En aangezien de jongen de eerste uren niet gevoerd worden, is het de eerste dag ook niet nodig.

Maar als je kleine beetjes geeft, lijkt mij dat prima, omdat de vogels de smaak dan nog behouden, en dan niet opeens een eivoer voorgeschoteld krijgen, wat ze totaal niet lusten, zodat je de kans hebt dat ze de jongen helemaal niet voeren.

Maar ja, ieder heeft zijn eigen ervaring daarmee, en kunnen dus de meningen verschillen
            Met vriendelijke groet:
            Henk.

Opmerking

Zijn de eitjes nog te redden als het tedroog is geweest? Kan je de eitjes bijvoorbeeld ligt besproeien met water? Zodat de eitje wat week worden.
              Tim van Zelst

Opmerking

Nee, dat moet je dan weer niet doen.

Je kunt de vogels gewoon badwater geven, dan regelen die het zelf.

Je moet alleen niet bij het uitvliegen de vogels badwater geven, omdat de
                jongen dan pardoes in het badhuisje kunnen komen en dan kunnen verdrinken.
                Als ze het vliegen onder controle hebben, kan het weer wel.
                Dat is meestal na een paar dagen al zo.
                Met vriendelijke groet:
                Henk.

Opmerking

ik besproei de eitjes met een plantenspuit met lauw water de laatste twee dagen voor het uitkomen en heb hier nog nooit problemen mee gehad.

Opmerking

Oorspronkelijk geplaatst door binkie
                    ik besproei de eitjes met een plantenspuit met lauw water de laatste twee dagen voor het uitkomen en heb hier nog nooit problemen mee gehad.
                    Ok, mooi toch? en de jonge vogels?

Sproei dan gewoon in de broedruimte de wanden nat, dat helpt ook.

Maar als je jou onder dompelen in water krijg je toch ook geen lucht?
                    De jonge krijgen lucht door de eischaal, en dan ga jij de eieren natspuiten.

Ik heb altijd badhuisje aan het front, en dat helpt beter.

Maar goed, ieder beleeft zijn hobby op zijn eigen manier.
                    Met vriendelijke groet:
                    Henk.

Opmerking

ik praat over sproeien en dan bedoel ik lichtelijk nevelen met een plantenspuit en dan worden de eitjes heus niet natter als dat het popje op de eitjes gaat zitten nadat die in een badje is geweest.

Opmerking

klopt binkie, dit wordt vaker toegepast.
                        www.fretteren.eu

Opmerking

Oorspronkelijk geplaatst door Henk Adelerhof
                          Maar als je jou onder dompelen in water krijg je toch ook geen lucht?
                          De jonge krijgen lucht door de eischaal, en dan ga jij de eieren natspuiten.

Ik heb altijd badhuisje aan het front, en dat helpt beter.

Maar goed, ieder beleeft zijn hobby op zijn eigen manier.
                          Henk, er zijn kwekers die hun eitjes in een bakje water leggen om te kijken of ze bevrucht zijn. In het eiu zit een luchtkamer dus de vogels in het ei gaan echt niet stikken van wat water op het ei.

Persoonlijk doe ik er niet veel aan ik geef dagelijks vers drinkwater en tijdens het broeden hoogstens net voor het kippen een keer een badje.
                          http://wiggel.skyrock.com/

Opmerking

Dat bedoel ik met: iedereen beleeft zijn hobby op zijn eigen manier, ik heb het nooit gedaan i.i.g.

Ik geef ook gewoon ook een badje.

Maar je weet, wat een boer niet kent vreet hij niet.
                            Met vriendelijke groet:
                            Henk.

Opmerking

Working...
                            X