Hallo,
Ik zal mijn vraag in het kort even inleiden.
Ik ben sinds 1,5 week begonnen met het houden van kanaries. Ik heb bij een liefhebber 3 jonge kanaries gekocht. Een mannetje uit 2012 en twee poppen uit 2011.
De kanaries verblijven in een buitenkooi, ik zal een foto bijvoegen.
Nu heb ik een probleem: een van de poppen zit sinds de aanschaf bol en lijkt zich niet helemaal happy te voelen. alleen omdat ik een beginner ben en onervaren weet ik niet zo goed wanneer een kanarie alarm slaat en wanneer hij/zij er gewoon bovenop komt.
mijn observaties:
- bol zitten afwisselend op 1 poot dan op 2 poten
- dichtgeknepen oogjes als ze stil zit
- slikkende happende bewegingen, soms een kuchje
- geen piepende geluiden bij het ademen
- de staartveren gaan snel op en neer (versnelde ademhaling)
- ze eet en drinkt goed
- ze beweegt niet veel minder dan de andere twee
- houdt zich met momenten afzijdig
- vertoont dominant gedrag tegenover het mannetje
Ik maak me zorgen omdat ik niet goed weet wanneer in te grijpen en wanneer niet.
ik heb contact gelegd met degene waarbij ik ze heb gekocht en hij adviseerde wat vitaminen toe te voegen, dacht dat het aan wat stress bij de overplaatsing lag.
de vitaminen heb ik 4 dagen geleden toegevoegd alleen merkt geen verbetering.
Is dit luchtpijpmijt? kan ik preventief bogena toevoegen? moet dit bij alle vogels? Kan ik beter even afwachten?
Ik hoop dat jullie mij van advies kunnen voorzien.
groetjes Joopie

kooi

de kanaries

de bolle pop
Ik zal mijn vraag in het kort even inleiden.
Ik ben sinds 1,5 week begonnen met het houden van kanaries. Ik heb bij een liefhebber 3 jonge kanaries gekocht. Een mannetje uit 2012 en twee poppen uit 2011.
De kanaries verblijven in een buitenkooi, ik zal een foto bijvoegen.
Nu heb ik een probleem: een van de poppen zit sinds de aanschaf bol en lijkt zich niet helemaal happy te voelen. alleen omdat ik een beginner ben en onervaren weet ik niet zo goed wanneer een kanarie alarm slaat en wanneer hij/zij er gewoon bovenop komt.
mijn observaties:
- bol zitten afwisselend op 1 poot dan op 2 poten
- dichtgeknepen oogjes als ze stil zit
- slikkende happende bewegingen, soms een kuchje
- geen piepende geluiden bij het ademen
- de staartveren gaan snel op en neer (versnelde ademhaling)
- ze eet en drinkt goed
- ze beweegt niet veel minder dan de andere twee
- houdt zich met momenten afzijdig
- vertoont dominant gedrag tegenover het mannetje
Ik maak me zorgen omdat ik niet goed weet wanneer in te grijpen en wanneer niet.
ik heb contact gelegd met degene waarbij ik ze heb gekocht en hij adviseerde wat vitaminen toe te voegen, dacht dat het aan wat stress bij de overplaatsing lag.
de vitaminen heb ik 4 dagen geleden toegevoegd alleen merkt geen verbetering.
Is dit luchtpijpmijt? kan ik preventief bogena toevoegen? moet dit bij alle vogels? Kan ik beter even afwachten?
Ik hoop dat jullie mij van advies kunnen voorzien.
groetjes Joopie

kooi

de kanaries

de bolle pop
Opmerking