Als dit uw eerste bezoek is bekijk dan de veel gestelde vragen. U moet zich registeren voordat u zelf berichten kunt plaatsen en bijlage kunt bekijken.
Een beetje doorborduren op deze vraag.
Ik was in Suriname op vakantie en zat op een terras. Hoog boven mij zat in een kooitje een twa twa. Muggen waren er ook. Ik vroeg aan de eigenaar of hij niet bang was dat zijn twa twa gestoken zou worden door de muggen. Hij antwoordde dat hij daar niet voor bevreesd was en dat hij zijn vogel altijd buiten heeft.
Zouden muggen dan toch geen kwaad kunnen?
Zorgen dat er geen stilstaand water in de buurt is dan ben je al een heel eind. Dan bedoel ik niet je drinkflesjes.
Als het goed is ververs je je drinken iedere dag en met warm weer kan je beter je badje iedere dag ook verversen en beter nog na een uur of zo weg halen.
verder heb ik in de buurt van mijn voliere wat citroenplanten staan, maar niet zodat de vogels erbij kunnen want ik weet niet of ze giftig zijn.
Zorg voor enkele insecte eters in je volliere ,dan heb je waarschijnlijk ook geen last van muggen.
Om die reden zat vroeger ook in elke gemende volliere minstens een japanse nachtegaal ,,maar die waren toen ook nog door iedereen te betalen (25 gulden slechts)
Ook met een insecteneter in je voliere met kanaries houd je de muggen
niet weg.
Als je niet wilt enten tegen kanariepokken dan is er maar 1 goed alternatief en dat is zorgen,dat de muggen niet bij je kanaries kunnen komen. Dat bereik je met horrengaas.
Voorts is het zo,dat je er voor zorgt,dat er geen water is in de onmiddelijke
omgeving.
Op de site van de heer van Gils staat o.a over kanariepokken:
Overdragers:
Andere vogels maar vooral de vinkachtige.
Bijtende en zuigende insecten o.a. luizen en muggen vooral.
Door de liefhebber zelf als BV het virus aan de kleren zit opgelopen bij een collega
Alleen heb ik nooit iemand gekend wiens kanaries kanariepokken kregen
van mijten.
Avian Medicine: Princilpes and Application : ...Avian poxviruses can be transmitted by mosquitoes, mites or by contact through damaged epithelial surfaces....
Avian Pox : ...The most common method of transmission is by means of biting insects such as mosquitoes, mites, midges, and/or flies.
...Many biting insects have been shown to be mechanical vectors only, transferring virus from infected to susceptible birds by contamination of their skinpiercing mouthparts....
Pox : ...Mosquitoes can infect a number of different birds after a single feeding on a bird infected with avian poxvirus. Eleven species of Diptera have been reported as vectors of avian poxvirus. The mite, Dermanyssus gallinae, has been implicated in the spread of FPV.
Diptera : zijn insekten met twee vleugels zoals bv. vliegen.
Dermanyssus gallinae : is de latijnse benaming voor bloedluis.
Ook met een insecteneter in je voliere met kanaries houd je de muggen
niet weg.
Als je niet wilt enten tegen kanariepokken dan is er maar 1 goed alternatief en dat is zorgen,dat de muggen niet bij je kanaries kunnen komen. Dat bereik je met horrengaas.
Voorts is het zo,dat je er voor zorgt,dat er geen water is in de onmiddelijke
omgeving.
Hallo Antoni,
Ik wilmijn kanaries graag enten, maar kom maar eens aan entstof.
Opmerking