Mededeling

Collapse
No announcement yet.

Gloster zonder lumps?

Collapse
X

• Filter
  • Tijd
  • Toon
Clear All
new posts

• Gloster zonder lumps?

Ik vraag me dus af hoe vaak Lumps voorkomen bij Glosters? Heb meer dan 20 jaar een kanarie in huis en de Gloster vind ik gewoon super gezellig. Ze vliegen altijd los en op de een of andere manier zijn ze zo relakst. Nu had mijn vorige op 9 jarige leeftijd helaas een Lump. Wel kunnen verwijderen, maar bijna een jaar later stierf hij aan ouderdom denk ik. Een andere Gloster gekregen bij een fokker en deze is nu 2 en ik zie opeens vandaag dus een Lump midden op zijn koppie zitten. Ik ben er gewoon ziek van en vroeg het me dus af of ze dan zoveel voorkomen bij Glosters? Ik vrees ook dat deze niet te verwijderen is zo vlak bij zijn oogjes. Eigenlijk is mijn vraag dus kanariekenners of Lumps telkens meer en meer voorkomen?

Komt vaak voor bij lang bevederde vogels en niet alleen glosters hebben er last van maar ook andere vogels, als ze eenmaal lumps hebben blijven ze het de rest van hun leven houden.

Groetjes van Simone
    Don't judge me. You only see what i choose to show you.

Opmerking

Lumps is een veer die niet door de huid kan komen, en die onderhuids een ontsteking veroorzaakt. Oorzaak is een te zachte bevedering. Dit komt vooral voor bij vogels welke worden gekweekt uit schimmel x schimmel, of schimmel x half schimmel.
      Dit wordt vooral gedaan bij postuurrassen welke veel volume moeten laten zien, dus een fors model vogel, zoals o.a. dus de gloster.
      Ook bij mozaiek kanaries komt dit voor. De kunst is dus om een vogel met wat hardere bevedering te kruisen met een vogel met een zachte bevedering om dit probleem te voorkomen. Een vogel die last heeft van lumps blijft dat meestal houden.
      Kweker van Border, Crest, Fife fancy en Glosters!

Opmerking

Dank jullie wel voor de antwoorden, maar het lijkt wel of ik het telkens vaker lees en zie. Is het dan zo dat het meer voorkomt als voorheen of is het iets wat al heel lang bestaat? Ik had er namelijk nog nooit eerder van gehoord en nu heb ik al de 2 e kanarie die het heeft. En is er een soort kanarie waar het dan niet voorkomt?

Opmerking

kleurkanarie over het algemeen niet, bij de postuur ook geen probleem bij bv. fife fancy, duitse kuif, raza, scotch fancy. Kort bevederde strakke vogels hebben normaal geen last van lumps. Zij worden vaak wat intensiever (kortbevederd) gekweekt.
          Kweker van Border, Crest, Fife fancy en Glosters!

Opmerking

Bedankt, want hier kan ik wat mee als ik dus een andere kanarie moet uitzoeken. Ben er gewoon zo naar van en dit is zo'n geweldige kanarie. Hij vliegt altijd los en is zo grappig. Komt op je vinger zitten en laat precies weten of hij in bad wil of iets anders wenst. Hij is dus echt gezellig in huis en gewoon slim. Dus zucht dit is echt een enorme tegenslag. Het zit echt net achter zijn oogjes en het lijkt me niet eerlijk om het daar dus weg te laten halen. Met dat het vaak terug komt inderdaad, want dat had mijn vorige kanarie ook. Maar daar was het makkelijk te verwijderen.

Opmerking

He hallo, probeer anders een intensief gekleurde gloster te kopen bij een fokker. Die zijn er wel minder, maar zijn te krijgen. Dan heb je een gloster en waarschijnlijk geen lumps. Gr

Opmerking

Working...
              X