Van morgen heeft een jonge kanarie zijn poot gebroken tussen de metalen stok oplegger bij het gaas wie kan mij advies geven wat te doen afmaken of nog even laten aanzien ? Of er mee naar de dierenarts graag hoor ik .
Mededeling
Collapse
No announcement yet.
Kanarie poot gebroken
Collapse
X
-
Ik zou zeggen, doe toch maar een poging om hem zelf te spalken.
Indien je echt ziet dat het niet echt lukt of dat de poot eraf gescheurt is en nog met wat pezen aan elkaar hangt. Zou ik zeker een bij de dierenarts gaan.
Deze persoon zal je dan de toekomst kunnen uitleggen van deze vogel. Maar ikzelf denk als het pootje bovenaan gebroken is en hij zijn pootje verliest hij niet meer ingezet zal kunnen worden voor de kweek omwille van evenwichts verlies.
Mvg Treursijs
Opmerking
-
Ik heb het 2 keer meegemaakt en 2 keer zelf opgelost, die vogels vliegen nu beide bij een kennis in de voliere rond.
Ik heb met een draadje het pootje boven de breuk afgebonden en het peesje waarmee het pootje nog vast zat door geknipt. Bij een heb ik vanwege de lelijke breuk zelf een klein stukje bot mee geknipt zodat het mooi recht was.
Daarna spoelen onder koude kraan en even kijken of het bloed of niet.
Bij de 2e heb ik zo'n spuitbusje van leukoplast gebruikt wat je er op kan spuiten, dat makt het dicht en ontsmet meteen.
Beide varianten hielpen hier erg goed.
De sijs vloog binnen een dag weer vlot rond en de kanarie pop die net een nest klaar had voor het breken heeft zich zelfs nog laten bevruchten en heeft nog 2 jongen gekregen, die ze vanwege de poot echter niet goed kon voeden en de jongen zijn helaas gestorven.
Opmerking
-
Beetje laat , maar toch.
Het gemakkelijkste om een gebroken pootje te spalken is een aangepaste veer te zoeken. Je neemt een stukje van het onderste van de veer, groot genoeg om het pootje te spalken, dit snij je in de lengte open zodat je het gebroken pootje hierin kunt verpakken.
Eventueel snij je de veer in de lengte in twee, zo kun je het pootje inpakken in de twee halve veerstukken.
Hierna nog wat leucoplast kleefband (of andere) er rond en het is gespalkt.
Alles hangt natuurlijk af van de plaats waar het pootje gebroken is.
Succes.
Opmerking
-
Oef auw!
Ach dat is zo zielig voor die beestjes, die kunnen dan niets meer! Dat word extra aandacht!
Hoop dat de dierenarts het kan redden, heel veel beterschap met je pluizenbolletje!* Auteur en Clown, www.agathajeuring.nl *
Opmerking
-
Triest
Ach gossie, ja nou ik hoop dat het alsnog zijn of haar draai vind... ik ken wel meerdere kanaries die prima en vrolijk doorleven op een pootje hoor, vind het wel heel goed van je, dat je ermee naar de Dierenarts ben geweest! heel netjes.
Extra lekkers geven, misschien optie? Sla, of brocolli* Auteur en Clown, www.agathajeuring.nl *
Opmerking
-
Heeft de dierenarts iest gezegd of je hem nog kan inzetten in de kweek?
Opmerking
Advertentie
Collapse
Opmerking