Als dit uw eerste bezoek is bekijk dan de veel gestelde vragen. U moet zich registeren voordat u zelf berichten kunt plaatsen en bijlage kunt bekijken.
mijn kanarie (waterslager man) trekt zijn veren uit,weet iemand of dit een oorzaak heeft zo ja wat kan ik er aan doen
Tommeke,
Ja dat is heel vervelend.
Krijgt de WS gemmengd grit met maagkiezel? Hang ook een Sepia op.
Het normale voedingspatroon voor een kanarie is niet meer dan 5 gr. zaadmengeling per dag,2x per week 1 klein theelepeltje eivoer,2x per week
een klein stukje appel of broccoli.
Let op de houdbaarheidsdatum van zaad en eivoer. Koop kleine pakjes.
Steek tussen de tralies een stuk peen.
Geef elke dag vers badwater. Doe daar wat Gezasept in.
Zorg dat de vogel in een rustige hoek staat zonder TV en dek de kooi 's avonds af met een handdoek.
Controleer op vogelluis c.q. vedermijt.
Onder de zoekfunctie kan je vinden hoe daarmee om te gaan.
Veren trekken kan diverse oorzaken hebben, behalve een mogelijk voedingstekort kan het ook zijn dat de vogel luis heeft. Dat jeukt en irriteert.
Bekijk de veren (die er nog aanzitten) eens tegen het licht in, als je hapjes uit de veren ziet, of "streepjes" rond de schacht, is het luis (of mijt). Dan iets halen ter bestrijding.
Beste Antoni, gemengt zaad,eivoer,sla,willoof en af en toe appel krijgt hij als voer,natuurlijk niet allemaal tegelijk
sepia hangt in zijn kooi alsook een ronde steen ik dacht dat het maagkiezel was???
een badje alle dagen zijn kooi word wekelijks gekuist en voorzien van propere zandbodem de stokken worden gereinigt met gewoon warm water
wat ik eerder wel gaf was bij zijn zaad wat maagkiezel en nu dus die ronde steen.....
het is zo dat hij een pen uittrekt en ik ze vlug uit zijn kooi moet verwijderen want anders speelt en kauwt hij ze helemaal stuk
hij staat ook niet aan een raam en ver van tv,word s'avonds rond 7 uur afgedekt tot s'morgens 8 uur
Beste Antoni, gemengt zaad,eivoer,sla,willoof en af en toe appel krijgt hij als voer,natuurlijk niet allemaal tegelijk
sepia hangt in zijn kooi alsook een ronde steen ik dacht dat het maagkiezel was???
een badje alle dagen zijn kooi word wekelijks gekuist en voorzien van propere zandbodem de stokken worden gereinigt met gewoon warm water
wat ik eerder wel gaf was bij zijn zaad wat maagkiezel en nu dus die ronde steen.....
het is zo dat hij een pen uittrekt en ik ze vlug uit zijn kooi moet verwijderen want anders speelt en kauwt hij ze helemaal stuk
hij staat ook niet aan een raam en ver van tv,word s'avonds rond 7 uur afgedekt tot s'morgens 8 uur
KAN HET AAN DE VOEDING LIGGEN OF AAN VERVELING?
Tommeke,
In veren zit een bepaalde stof,die ook in ui voorkomt.
Zelf geef ik de kanaries regelmatig een halve rauwe ui.
Het proberen waard,toch?
Ruikt niet lekker,maar ja.
Tommeke,
In veren zit een bepaalde stof,die ook in ui voorkomt.
Zelf geef ik de kanaries regelmatig een halve rauwe ui.
Het proberen waard,toch?
Ruikt niet lekker,maar ja.
aan de ui wil hij niet pikken,maar nu is voor mij zo te zien de rui bij hem echt aangebroken,hij verliest kleine veertjes,zoals het begin van de rui,heeft soms nog iemand al iets van rui gezien,daar het nog zo vroeg is verleden jaar is hij begin juli in de rui geweest
...word s'avonds rond 7 uur afgedekt tot s'morgens 8 uur...
Wat ik niet begrijp is, waarom er het ganse jaar door constant dezelfde uren licht (is dit nu dag- of kunstlicht) worden aangehouden.
Dat een vogel daardoor van slag geraakt, en niet meer kan uitmaken wanneer het tijd wordt om te ruien, lijkt me nogal logisch.
Het is toch evident dat het aantal uren licht bepaald worden door de zons- opgang en ondergang.
In de zomer (15 uren) is dit bijna het dubbele dan in de winter (8 uren).
Wat ik niet begrijp is, waarom er het ganse jaar door constant dezelfde uren licht (is dit nu dag- of kunstlicht) worden aangehouden.
Dat een vogel daardoor van slag geraakt, en niet meer kan uitmaken wanneer het tijd wordt om te ruien, lijkt me nogal logisch.
Het is toch evident dat het aantal uren licht bepaald worden door de zons- opgang en ondergang.
mvg
Xavier
het is volgens mij juist doordat hij te lange lichtdagen kreeg (doek liet teveel licht door) dat hij is beginnen ruien;ben ondertussen van doek verandert maar te laat....hij is wel degelijk in de rui
mvg
Xavier
Beste Xavier,
Het is heel normaal.dat een huiskamerkanarie des avonds wordt afgedekt.
De kanarie,daaraan gewend, raakt daardoor niet van slag. Het is zelfs zo,
dat de huiskamerkanarie dikwijls zijn ongenoegen laat blijken als hij
niet wordt afgedekt.
Beste Xavier,
Het is heel normaal.dat een huiskamerkanarie des avonds wordt afgedekt.
De kanarie,daaraan gewend, raakt daardoor niet van slag. Het is zelfs zo,
dat de huiskamerkanarie dikwijls zijn ongenoegen laat blijken als hij
niet wordt afgedekt.
dat is hier idd het geval hij maakt een geluid telkens het tijd word om af te dekken,we zullen het niet vergeten
Opmerking