Mededeling

Collapse
No announcement yet.

zangkanarie kruisen met kleur kanarie

Collapse
X

• Filter
  • Tijd
  • Toon
Clear All
new posts

• zangkanarie kruisen met kleur kanarie

beste kanarie vrienden, ik heb een vraagje.

kun je ook een kleurkanarie kruizen (mozaiek bijvoorbeeld) tegen een zangkanarie (timbrado bijvoorbeeld), om een kanarie te kweken met de timbrado zang, maar met het verenkleed van een mozaiek? zonder dat de zang en kleur achteruit gaat?

ik vraag dit me af, omdat ik heb begrepen dat als je een goede kleur bastaard wilt kweken tussen putter en kanarie, je het beste een mozaiek kanarie pop kunt nemen.Nu lees ik vanmorgen, dat als je voor de "zang" bastaard wilt kweken tussen putter en kanarie, je het beste een zangkanarie pop kunt nemen. Dus ik denk met mijn boeren verstand; take the best of both worlds, een zangkanarie met de kleuren van een mozaiek.

gooi ik nu een knuppel in het hoenderhok om kleur kanaries met zangkanaries te koppelen, of is dit iets wat veel vaker gedaan wordt?

mvg Luus

Hallo Luus:

U vroeg:
    >>kun je ook een kleurkanarie kruizen (mozaiek bijvoorbeeld) tegen een zangkanarie (timbrado bijvoorbeeld), om een kanarie te kweken met de timbrado zang, maar met het verenkleed van een mozaiek? zonder dat de zang en kleur achteruit gaat?>>

Om in de agrarische sfeer te blijven: denkt u dat wanneer u een Friese melkkoe kruist met een dikbil dat er dan vleesrijke snelgroeiende kalveren ontstaan die eens volwassen enorme plassen melk voortbrengen?

Onze veeboeren zouden dat graag willen, maar helaas zo werkt het niet.

Melkkoeien zijn al tientallen jaren geselecteerd op maximale melk productie.
    Dikbillen zijn al tientallen jaren geselecteerd op snelle en enorme vlees productie.

Het is dus het een of het ander, een broertje of een zusje,een kind of een kruiwagen.

U verknoeit de zorgvuldige geselecteerde kleur enerzijds,
    U verknoeit de zorgvuldig geselecteerde zang anderzijds.

Wessel van der Veen.

Opmerking

Je gaat uit van het positiefe maar er kunnen natuurlijk ook lelijke jongen uitkomen die ook nog eens slecht zingen.

mvg eddie

Opmerking

Oorspronkelijk geplaatst door girlits
        Je gaat uit van het positiefe maar er kunnen natuurlijk ook lelijke jongen uitkomen die ook nog eens slecht zingen.

mvg eddie
        Maar het is dus wel mogelijk ?
        Als je een goed kweekboek bij houdt moet het toch lukken op den duur om beide eigen schappen in een vogel te krijgen en zo een stam op te bouwen.
        en zo alle eigen schappen van biede soorten vererfen te krijgen in een vogel .
        Dit is mijn vraag en net als Luus vraag ik wie weet hier iets meer van .
        Mvgr Roel

Opmerking

Gewoon doen.
          Risico van mindere vogels heb je altijd bij bastaarden/mutatie kweek.
          Als niemand deze risico's zouw nemen waren er niet zo veel variatie's van de diverse vogels.

In de veehouderij en de plantenteeld doen ze ook zulke dingen om van twee rassen de beste kwaliteiten te krijgen.

Opmerking

ik stelde me voor om bijvoorbeeld twee topzangkanarie's te nemen, twee mannen bijvoorbeeld en daar tegenover twee goed getekende mozaiek poppen tegen over te zetten.

Desnoods met 4 koppels, en de jongen onderling koppelen d.m.v te selecteren op zang en kleur. Als je lang genoeg selecteerd dan zul je uiteindelijk toch wel een goede zangkanarie te hebben met een mozaiek verenpak?

Uiteraard ga ik van het positieve uit, maar dat doe ik altijd. en naturrlijk zal het wel niet zo gemakkelijk gaan, dat het bij eerste keer goed gaat.

Ik weet niet precies hoe de vererving van de veren zit, maar er zijn toch wel bepaalde kleuren timbrado bv te krijgen die qua kleur redelijk goed te matchen zijn met mozaiekkanarie;s?

Of is dit een ontzettend lang project waar jaren overheen gaan om een goede zang kanarie te kweken (bv timbrado, waterslager ed) met moziek bevedering?

Opmerking

Of is dit een ontzettend lang project waar jaren overheen gaan...
              Dat zal het zeker zijn.
              Of dat je weerhoudt is aan jou, topkwaliteit is een doel waar mensen soms 40 jaar of meer mee bezig zijn. Een kanarie is een kanarie, dus mengen kan altijd.
              Groet Ton,
              www.allevogels.nl

Opmerking

Als je die kant op wilt is zijn boek een volstrekt noodzakelijk en uniek document. Soms wel eens aangeboden op VogelMarktplaats bijvoorbeeld.

In het kort het verhaal van Weijling;

1e jaar
                Paring A; Kleurman A (van kleurkweker A) maal 3 zangpoppen B (van zangkweker B).
                Paring B; Zangman B (van zangkweker B) maal 3 kleurpoppen A (van kleurkweker A).

2e jaar
                De beste dochters uit paring A koppel je aan de beste man(nen) uit paring B.
                De beste dochters uit paring B koppel je aan de beste man(nen) uit paring A.

3e jaar
                De mannen die qua zang het best voldoen, koppel je aan poppen die uit de zelfde zanglijn komen maar die qua kleur weer het best voldoen.

Wel proberen om de genetische lijnen zover mogelijk uit elkaar te houden. Negatieve aspecten uitsluiten, positieve aspecten benadrukken. Op die manier kan je een mooie stam opbouwen.

Veel succes!

Groet,

Rob.

Opmerking

Oorspronkelijk geplaatst door RobK
                  Als je die kant op wilt is zijn boek een volstrekt noodzakelijk en uniek document. Soms wel eens aangeboden op VogelMarktplaats bijvoorbeeld.

In het kort het verhaal van Weijling;

1e ja Paring A; Kleurman A (van kleurkweker A) maal 3 zangpoppen B (van zangkweker B).
                  Paring B; Zangman B (van zangkweker B) maal 3 kleurpoppen A (van kleurkweker A).

2e jaar
                  De beste dochters uit paring A koppel je aan de beste man(nen) uit paring B.
                  De beste dochters uit paring B koppel je aan de beste man(nen) uit paring A.

3e jaar
                  De mannen die qua zang het best voldoen, koppel je aan poppen die uit de zelfde zanglijn komen maar die qua kleur weer het best voldoen.

Wel proberen om de genetische lijnen zover mogelijk uit elkaar te houden. Negatieve aspecten uitsluiten, positieve aspecten benadrukken. Op die manier kan je een mooie stam opbouwen.

Veel succes!

Groet,

Rob.
                  Dus gewoon aan lijnen kweek doen dan kom je van zelf een keer bij de door jou gewenst vogels terecht (al kan dat lang duren )
                  Of is dit te eenvoudig en zie ik het verkeerd?

Roel

Opmerking

Hallo,

Termeer;
                    Dus gewoon aan lijnen kweek doen dan kom je van zelf een keer bij de door jou gewenst vogels terecht (al kan dat lang duren )
                    Of is dit te eenvoudig en zie ik het verkeerd?
                    The proof of the pudding is in the eating

Opmerking

Het is inderdaad mogelijk om kleur met zang te combineren. Maar verwacht er niet te veel van. Ik zal het (kort) toelichten. Als je wilt kweken met en voor kwaliteit moet je keuzes maken. Selecteren noemen we dit. Hoe hoger je doel van je kweek wordt, hoe strenger de selecties worden.

Als je kiest voor kleur, zul je 100% selectie willen doen op de vererflijkheid van kleur. Dit is niet mogelijk, omdat je ook het postuur, gezondheid in de gaten moet houden. Hierop moet je dus ook enigszins selecteren.

Als je kiest voor zang, zul je 100% selectie willen doen op het zangorgaan van de vogel. Ook hierbij moet je concessies doen, om ook het postuur en de gezondheid in de gaten te houden.

Hiermee wil ik aangeven, als je vervolgens ook in je selectie keuzes moet maken op zang en kleur, doe je zoveel concessies, dat een goede selectie niet meer mogelijk is. Het eindproduct, de jongen van volgend jaar zullen een (zeer) laag gemiddelde krijgen. Ik bedoel, een beetje zangeigenschappen, en een beetje de juiste kleur en tekeningen van de kleurkanarie.
                      Als je dit vervolgens afzet tegenover de standaard, dan mag je niks verwachten.

Anderzijds, als je graag op een tentoonstelling of wedstrijd mee wilt gaan doen, er zijn geen keurmeesters die hiervoor beschikbaar zijn. Laat staan dat verenigingen er naar vragen.

Conclusie dus, als je het wilt doen, doe het gerust, maar verwacht er niet veel van.

Groet,
                      Erik van Staverden
                      timbrado kweker

Opmerking

moeilijk

Dat je niks mag verwachten ten opzichte van de standaard vind ik veel te ver gaan. Als je iets graag genoeg wilt, je laat je hier en daar (indien nodig of gewenst) wat bijstaan met kennis, dan zal het zeer wel mogelijk zijn. Het is net als stoppen met roken, gewoon een kwestie van volhouden.

Anderzijds, als je graag op een tentoonstelling of wedstrijd mee wilt gaan doen, er zijn geen keurmeesters die hiervoor beschikbaar zijn. Laat staan dat verenigingen er naar vragen.

Conclusie dus, als je het wilt doen, doe het gerust, maar verwacht er niet veel van.
                        Het argument van de tentoonstelling is naar mijn idee half waar. Eerstens kweek je vogels omdat je het leuk vind. De tentoonstelling komt niet eerder dan de tweede plaats. Gecombineerde zangers (zang/kleur en zang/postuur) staan in het vraagprogramma beschreven, dus dan zullen er ook keurmeesters voor moeten zijn. In het uiterste geval gaan er maar twee keurmeesters naar kijken, een voor de zang en een voor de kleur (of postuur). Een beetje vereniging zal natuurlijk altijd proberen om alle leden adequaat te bedienen. Inclusief de mogelijkheden om je kweekprodukten te laten keuren, zeker als die "gewoon" op het vraagprogramma staan.

Groet,

Rob.

Opmerking

Oorspronkelijk geplaatst door Erik van Staverden
                          Het is inderdaad mogelijk om kleur met zang te combineren. Maar verwacht er niet te veel van. Ik zal het (kort) toelichten. Als je wilt kweken met en voor kwaliteit moet je keuzes maken. Selecteren noemen we dit. Hoe hoger je doel van je kweek wordt, hoe strenger de selecties worden.

Als je kiest voor kleur, zul je 100% selectie willen doen op de vererflijkheid van kleur. Dit is niet mogelijk, omdat je ook het postuur, gezondheid in de gaten moet houden. Hierop moet je dus ook enigszins selecteren.

Als je kiest voor zang, zul je 100% selectie willen doen op het zangorgaan van de vogel. Ook hierbij moet je concessies doen, om ook het postuur en de gezondheid in de gaten te houden.

Hiermee wil ik aangeven, als je vervolgens ook in je selectie keuzes moet maken op zang en kleur, doe je zoveel concessies, dat een goede selectie niet meer mogelijk is. Het eindproduct, de jongen van volgend jaar zullen een (zeer) laag gemiddelde krijgen. Ik bedoel, een beetje zangeigenschappen, en een beetje de juiste kleur en tekeningen van de kleurkanarie.

Groet,
                          Erik van Staverden
                          timbrado kweker
                          Het is wel de bedoeling,Erik.dat je begint met topvogels.
                          Daarbij moet je bedenken,dat je een heel goede kennis moet hebben
                          van zowel de zang als de kleur,die je wilt kweken. En daar ontbreekt het bij de meeste kwekers aan.
                          Het is ook eigenlijk meer geschikt voor zeer ervaren kwekers,die van alle markten thuis zijn.
                          Je zal dus steeds de beste qua zang en kleur moeten selecteren. Maar je moet dat dan ook kunnen. Van de 1ste kruising moet je niet te veel verwachten. Langzaam maar zeker echter zullen in de volgende generaties steeds meer vogels verschijnen,die aan het toekomstbeeld meer en meer voldoen. Je blijft dus elk jaar selecteren op zowel zang als kleur. Steeds de beste vogels er uit halen en de mindere resultaten verwijderen. Gezondheid staat altijd op de eerste plaats.
                          Geduld,hetgeen nog maar weinigen hebben, is daarbij noodzaak.
                          In het verleden zijn heel goede resultaten bereikt, maar ik denk
                          dat je deze kwekers meer bij de ANBvV had.
                          Vr.groeten van
                          Antoni

homepage:
                          http://home.tiscali.nl/kunstantonih/

Opmerking

Working...
                          X