Mededeling

Collapse
No announcement yet.

recessief witte kanarie's

Collapse
X

• Filter
  • Tijd
  • Toon
Clear All
new posts

• recessief witte kanarie's

Hoi allemaal ,heb even een vraag.
    Heb 3 koppels recessief witte
    kanarie's gekocht.
    Maar hoe kan ik nu zien of het een goeie kanari is.
    Voor mij is hij gewoon wit.
    Ik Heb zelf Goudgeel inteschief en schimmel
    en goudgeelivoor en strooigeel heb ik al10 jaar.
    En daar bij die gele kan ik het goed zien of het een goeie is.

Alvast allemaal bedankt...

Frank Babijn.

wit

Hallo en welkom op dit forum.

Officieel heet de witrecessieve kanarie tegenwoordig gewoon "wit". Witrecessief is "wit", witdominant is "witdominant".

Oke, de kwaliteit van de witte kanarie wordt grotendeels bepaald door de kwaliteit van de bevedering en de vorm/grootte van de vogel. Wit worden ze allemaal geboren dus daar is weinig verschil mee te maken.

De bevedering mag gerust de lengte hebben van die van een schimmelvogel maar moet wel glad, strak en aaneengesloten zijn. Geen losse pluimen uit flanken of broek dus. Verder goed letten of de vleugeldracht goed is, of de vleugelpennen goed op elkaar aansluiten enzovoort. Een wat kortere bevedering zal de vogel optisch wat kleiner maken, meestal zijn dit wel de wat wittere exemplaren en intensievere vogels heb je toch ook nodig om de bevederingslengte van je stam witte onder controle te houden. Voor je het weet heb je alleen nog "verenpakhuizen" op je hok. Veel te lange bevedering gaat bijvoorbeeld ook lumps verorzaken.

Bij vorm en grootte letten op kopvorm (platte, tapse of smalle kopjes is in de lipochroomvogels een gruwel), mooie ronde borst, gedrongen model, kort staartje, zijn wel zaken die het goed doen op een keurtafel.

Voorlopig zo maar weer even.

Groet,

Rob.

Opmerking

witte kanarie's

Dank je wel rob voor de uit leg
      nu weet ik ongeveer waar ik op
      moet letten.Ga end december beginnen
      met broeden eerst de witte en dan de gele in januarie

oke Gr Frank.

Opmerking

Oorspronkelijk geplaatst door Nemesis33
        Dank je wel rob voor de uit leg
        nu weet ik ongeveer waar ik op
        moet letten.Ga end december beginnen
        met broeden eerst de witte en dan de gele in januarie

oke Gr Frank.
        Als je witte kanaries van 2010 zijn is er een redelijk grote kans natuurlijk dat ze niet oud genoeg zijn in December om met de kweek aan te vangen.

De meeste jongen zullen in de regel toch vanaf Maart geboren zijn. In het gunstigste geval zijn ze dan pas 9 maanden oud. Hou hier ook rekening mee.
        http://wiggel.skyrock.com/

Opmerking

Witte kanarie

Hoi ja dat klopt Wiggel dat weet ik ,had vroeger ook al in december
          jonge met mijn gele kanarie's.ik ging vroeger altijd naat tentoonstellingen
          toe heb dat zo'n 7 jaar gedaan toen gestopt omdat ik in het buitenland
          zat zodoende.Maar de witte kanaries zijn vroege jongen van 2010.Waar ik ze gehaald heb in braband ,die heeft in december ook al jongen.

Gr Frank

Opmerking

Oorspronkelijk geplaatst door Nemesis33
            Hoi ja dat klopt Wiggel dat weet ik ,had vroeger ook al in december
            jonge met mijn gele kanarie's.ik ging vroeger altijd naat tentoonstellingen
            toe heb dat zo'n 7 jaar gedaan toen gestopt omdat ik in het buitenland
            zat zodoende.Maar de witte kanaries zijn vroege jongen van 2010.Waar ik ze gehaald heb in braband ,die heeft in december ook al jongen.

Gr Frank
            zijn deze vogels die je gekocht hebt ook uit december of januari.Heb je in zijn kweek adminisratie mogen kijken dat je zeker weet dat het jongen zijn uit de eerste ronde om teleurstellingen te voor komen?groet teunis

Opmerking

Working...
            X