Mededeling

Collapse
No announcement yet.

Zwartbruin of zwartgrijs?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Tijd
  • Toon
Clear All
new posts

  • Zwartbruin of zwartgrijs?

    Wij hebben zwartbruine Japanse meeuwen waarvan de man wat aan de donkere kant is (neigt meer naar zwart) en de poppen lichter (meer bruin). Hier zijn jongen uitgekomen die meteen na uitvliegen een klein kleurverschil lieten zien. Sommigen waren licht bruin/beige-achtig, anderen waren meer grijzig. Nu de jongen hun volwassen kleed hebben gekregen zie ik nog steeds verschil, hoewel ze allen qua donkerheid veel op de vader lijken (behoorlijk donker dus). Vooral 1 van de "grijze" jongen is heel donker geworden: bijna pikzwart te noemen.

    Nu is mijn vraag: zijn dit allemaal toch zwartbruine Japanse meeuwen, of kunnen ze ook zwartgrijs zijn? Voor zover ik weet zijn de ouders gewoon zwartbruin en heb ik uit eerdere nesten (zelfde man, andere moeders) niet eerder van die grijze jongen gehad (of het is me toen gewoon niet opgevallen).

    Op de eerste foto 2 jongen in jeugdkleed: links noem ik grijs, rechts noem ik bruin.
    Op de tweede foto van rechts naar links: de zwarte meeuw (was grijs als jong), daar direct achter een "bruiner" broertje en daar weer achter 1 van de mogelijke moeders en een jonger "grijs" broertje.

    Wat denken jullie? Is dit gewoon natuurlijke kleurvariatie binnen de zwartbruine meeuwen? Of heb ik zonder dat ik het wist toch ook zwartgrijze?
    Bijgevoegde Bestanden

  • #2
    De zwartgrijze op de 1e foto klopt wel. De vogel die jij zwartbruin noemt heeft toch meer weg van een mokkabruine.... Of het is een zwartbruine welke te warm van kleur is - krijg je met dat weer van de laatste dagen....
    Wat betreft de andere foto zit je wel goed.
    Zwartgrijze nestjongen zijn altijd een stuk valer van kleur dan vogels die goed doorgeruid zijn.

    gr
    Hans
    Tomorrow is the first day of the rest of your life...

    Opmerking


    • #3
      Bedankt Hans

      Ik meen ergens gelezen te hebben dat zwartbruin dominant is over zwartgrijs. Betekent dat dan dat mijn oudervogels beide split zijn voor zwartgrijs?

      Opmerking


      • #4
        ik heb zelf twee zwart bruine japanse meeuwen hun eerste nest was allemaal zwart bruin hun tweede nest heb ik er 1 tussen zitten die licht bruin is en 1 albino je weet het maar nooit met moeder natuur
        onze website: hobbydieren en als je er toch bent laat alsjeblieft een berichtje achter in het gasten boek

        Opmerking


        • #5
          Zwartgrijs

          Beide zwartbruine ouders moeten wel degelijk split voor zwartgrijs zijn om zulke jongen te kweken.
          Ofwel, de vererving is autosomaal resessief, zoals jezelf al zei.
          groet,
          Ad

          Opmerking

          Working...
          X