Mededeling

Collapse
No announcement yet.

hoe gebruik je japanse meeuwtjes als pleegouders?

Collapse
X

• Filter
  • Tijd
  • Toon
Clear All
new posts

Oorspronkelijk geplaatst door Drum
    Vandaar dat ik zei, dat het bijna onmogelijk was m.b.t. natuurbroed. Dus geen absolute waarheid. Veel kwekers hebben er wisselende ervaringen mee.
    Ben ik met je eens. Tegenwoordig is de kennis wat betreft ziekte en besmetting een stuk groter dan in de tijd die ik noemde. Wat wisten wij van flagelaten?
    Helemaal niets....
    Zichtbaar zieke vogels heb ik nooit gehad en ik mag dan ook wel stellen dat ik gewoon wat geluk heb gehad.

Hans
    Tomorrow is the first day of the rest of your life...

Opmerking

Las eens wat men opgekweekt door pleegouders allemaal toedicht.
      Ook al de gebezigde argumenten.

Zouden we niet beter doen eerst het verschil te leren over variatie van de soort?
      Dan leren wat modificatie is in de soort?

Daarna pas een idee vormen wat bij het ene wel kan en bij het ander absoluut niet voor wat betreft vererven.

Daarna maar eens de geslaakte kreten op een weegschaaltje gaan leggen.
      Stapeltje waar, stapeltje onwaar.

Iets wat in miljoenen jaren genetisch is vastgelegd in een enkele generatie om zeep helpen, dat zou wat zijn, lijkt mij.

Opmerking

Oorspronkelijk geplaatst door Eduard V
        Iets wat in miljoenen jaren genetisch is vastgelegd in een enkele generatie om zeep helpen, dat zou wat zijn, lijkt mij.
        Nou Eduard, zolang bestaan japanse meeuwen niet (ca. sinds de 18e eeuw),dus de genetica van deze vogels is recenter.Wil je zoden aan de dijk zetten met een argument, dan kan je het over inprinting van de pleegouders t.o.v. de ondergelegde jongen hebben, waardoor hun broedgedrag kan worden beinvloed. Ik kan dit helaas niet met zekerheid stellen, maar denk, dat dit ook een belangerijke faktor is.

Opmerking

Je neemt aan dat als de pleegouder voer in het jong stopt, dit van invloed kan zijn over het later te volgen broed proces?

Of verwacht je dat de voedsel afgifte van de toekomstige ouder, door een andere pleegouder beweging verkeerd wordt overgebracht?

Dat dit genetisch wordt aangelegd en vastgelegd na de geboorte?
          ------
          Kan zijn dat je mij verkeerd begrijpt.
          Ik vindt de argumenten tegen pleegouders juist verkeerd beargumenteerd.
          Dat jongen om die reden niet in staat zijn voor goed ouderschap lijkt mij onjuist.
          ----
          Mijn ervaring is dat elk jong koppel moeite heeft om het juiste ritme te vinden voor de nakweek.
          Ongeacht hoe ze ter wereld kwamen, met of zonder ouders, of pleeg ouders, of eigen ouders.
          Ook al ongeacht welk soort.
          ---
          Over de japanse meeuw meen ook ik te weten een samensmelting van een aantal leden uit de Lonchura familie.
          Zullen om die reden de passe partout eigenschappen meedragen, oftewel de door iedereen te constateren flexibiliteit in opfok van al dan niet eigen nazaten.

Opmerking

Genetica

Eduard, ik begrijp je redenering wel. Daarover geen twijfel. Pleegouders vind ik per definitie niet verkeerd, alleen wanneer juist toegepast. Er zijn wel risico's aan verbonden waar vaak over gepubliceerd is n.l. het overdragen van ziektes op de jonge vogels terwijl de pleegouders er schijnbaar geen last van ondervinden.Voedselafgifte is m.i. niet van invloed en genetisch ligt al voor de geboorte vast, laat dat helder zijn.
            Ik heb echter een voorbeeld, weliswaar niet bij vogels, maar bij onze kat, die door onze toenmalige hond is grootgebracht. De kat accepteert tot op heden geen andere katten, maar met honden kan hij het prima vinden. Kan ook toeval zijn, maar toch.En wat dacht je bij zangvogels, waar de jonge vogels (mannen) de zang van de pleegouders overnemen.
            Wat betreft jonge vogels ben ik door ervaring van mening alleen te kweken met uitgegroeide vogels van minimaal 1 jaar oud, hoewel er ook soorten zijn, die na een paar jaar pas broedrijp kunnen zijn. Dat verschilt dus per soort en is voor een kweker belangerijke informatie.
            En tot slot heb je gelijk w.b. japanse meeuwen, dit is een kruisingprodukt uit bronzemannen en spitstaartbronzemannen met zeer goede broedeigenschappen. In het wild komen ze dus niet voor.

Opmerking

niet onbelangrijk

Hoi Eduard, ik heb een niet onbelangerijke aanvulling op voorgaande n.l broedparasitisme vergeten te vermelden. Sorry hiervoor. Lees het artikel van de bijgevoegde pdf maar eens. Je hebt mij wel aan het denken gezet.

Opmerking

Dat was feitelijk het enige wat ik beoogde Drum.
                Zelf eens overwegen, de aangedragen argumenten eens heroverwegen.
                Zaken van bijzaken proberen te filteren.
                Gewoon nadenken zeiden wij er vroeger over.
                Indien het kan met gezond boeren verstand.

We kunnen en mogen natuurlijk allen onze eigen wereld beschouwing hebben en houden, maar of dit dan de werkelijkheid is mag worden betwijfeld op heel veel even goede gronden als de aannames voor waar werden aangenomen.
                Neem dergelijk proefschrift.
                Zijn zoveel aannames vooraf dat alleen dat al de nodige twijfels mag oproepen.
                Lijkt er dan veel op dat er gezocht wordt naar de mogelijke bewijslast die het denkbeeld moeten gaan bewijzen.
                Praktijk is dat dit vaker lukt dan je zou mogen verwachten.
                Daar waar helaas niet, zijn er tegenwoordig ook al die de gegevens net zo lang masseren tot het past.

Leven is iets wat zich niet laat pakken.
                Zelfs als het al de schijn mag aannemen.
                Maximum haalbaar lijkt mij getuige te mogen zijn van heel nabij.
                Het mechanisme tot overleven draait altijd maar door.
                Elke ontsnapping uit de paden wordt aangegrepen om er vandoor te gaan.
                Soms traag en gestaag, dan weer met onbegrijpelijke snelheid en als het ware in clusters.

Heb wel eens gedacht dat ook dat voorgeprogrammeerd zou kunnen zijn in het genetisch materiaal.
                Na tig aanpassingen van het model opeens met sprongen in het rond.
                Op zoek naar nieuwe wegen die tot profijt kunnen lijden.

Terug komend op het onderwerp over pleegouders.
                Indien de jongen gespeend worden en in gelijke soort groep worden ondergebracht zie ik de dingen zoals ze gaan.
                De inprenting in het nest of in de enkele weken erna lijken mij gemakkelijk te worden overruled door de opgroei tijd die zoals je zelf ook al bemerkt al snel een jaar kan duren of nog langer.

Vogels lijken ondanks alle voorprogrammering toch nog wat praktijk te missen als ze daadwerkelijk starten met de nakweek.
                Zelfs partnerkeuze wordt nog herroepen indien het op een mislukking uitdraait die eerste keer, dit alle synchronisatie vooraf ten spijt.
                Dit dan toewijzen aan een pleegouder omdat dit mogelijk kan is dan bezijden de werkelijkheid, is mijn gedacht ervan.

Opmerking

Opmerking

Working...
                  X