Mededeling

Collapse
No announcement yet.

hoe gebruik je japanse meeuwtjes als pleegouders?

Collapse
X

• Filter
  • Tijd
  • Toon
Clear All
new posts

hallo

indien je de bonte japanse meeuwen als pleegouders wilt gebruiken, is er een verschil in hoe de samenstelling van het pleegkoppel is!
    indien man x pop gewoon nestje geven, wachten tot de meeuwkes leggen, de eitjes dagelijks uithalen en vervangen door kunststofeitjes en wanneer ze uitgelegd is, de kunsteitjes vervangen door de eitjes van de exoten die je er wilt onderuit broeden.
    indien je koppel bestaat uit 2mannen (ja kan perfect, is zelfs in veel gevallen makkelijker dan gewoon koppel) dan geef je wanneer de meeuwkes enkele weken samenzitten een nestkastje eens ze dat wat hebben verkent, en ingericht geef je ze dadelijk 5tal kunststofeitjes, en eens je ziet dat ze op die eitjes blijven zitten, vervang je die kunsteitjes door de exoten eitjes
    heb zelf bij de kweek van exoten vaak bonte meeuwkes gebruikt gehad, maar ben de laatste jaren daar erg mee geminderd(omwille van de slechte broedeigenschappen, dat ze dan doorgeven aan de jonge exoten, en omwille van de flaglaten dat een meeuwke doorgeeft aan hun jongen) heb dit jaar nog 4koppeltjes bonte meeuwen zitten, en dan vooral specialere kleurtjes en kuif, die indien nodig kunnen ingezet worden bij een nest jongen die in de steek worden gelaten, maar die normaal gewoon hun eigen eitjes mogen uitbroeden, en waarvan ik dus normaal leuke kleurtjes kan kweken, gewoon voor de kleurtjes in de voliere(kan zijn dat ze tegen volgend seizoen helemaal weggaan ofwel enkel nog wat voor in de gezelschapsvoliere. heb ook aantal koppels 1kleurige tentoonstellings Jap meeuwen, en idd die hebben het zeker al moeilijk genoeg om hun eigen jongen groot te brengen.

mvg
    kris

Opmerking

Oorspronkelijk geplaatst door Goudengould
      Japanse meeuwen zijn echt slecht voor de vogels die eronder worden uitgebroed.
      Wat is dat nou voor opmerking?
      Mijn japjes hebben 2 zebraweesjes vanaf de eerste dag na hun geboorte prima met zijn vieren groot gebracht.
      2 zwartborst witborst bruine zebravinken zijn eruit gekonen. 2 knulletjes die heel gezond en vrolijk zijn. En zingen!

Japjes kunnen als pleegouders dienen in geval van nood, zoals dus bij mijn zebravinkweesjes het geval was.
      En ze hebben de weesjes nog lange, lange tijd na het uitvliegen blijven voeden... wat daar nou slecht aan is???

En japjes worden toch JUIST gebruikt voor goulds, omdat juist Goulds niet altijd goede ouders zouden zijn? Had ik in elk geval gelezen op internet.
      'Vliegde ik?'
      -'Nee, je valde.'

Opmerking

Oorspronkelijk geplaatst door Drum
        Verklaar je nader Hans.
        Tomorrow is the first day of the rest of your life...

Opmerking

Oorspronkelijk geplaatst door Josly
          hallo,

Hoeveel van die nakomelingen hebben er toe bij gedragen, zijn rechtstreeks of onrechtstreeks de oorzaak, dat op heden in het vogelbestand een zeker aantal vogels in het bezit zijn van flagellaten, en of drager zijn.
          Ik heb niets tegen pleegouders en of jongen met de hand grootbrengen. Maar hou deze vogels, nakomelingen uit, buiten het vogelcircuit, vogelbestand.
          PLEEGouders hebben toch nul invloed op de genetische toestand van de PLEEGkinderen?

Als jongen fouten bevatten komt dat toch van de biologische ouders af, bij de bevruchting, van het moment dat zaadje bij eitje komt?
          Al wat daarna gebeurd, wie de eieren uitbroedt en wie de jongen grootbrengen hebben daar toch geen invloed meer op?
          Of heb ik dat fout?

Diegenen die zeggen dat dit een aanname, stelling is, is verkeerd bezig.
          Sorry hoor, je kan hier niet zomaar bepalen dat alleen jouw mening de juiste is. Net als: 'Hou deze vogels uit het vogelbestand'... wie bepaalt dat?

Men moet goed omgaan met vogels. daar zal iedereen het over eens zijn.
          Ikzelf vind dat je alleen JM als pleegouders moet gebruiken in geval van nood. Anderen hebben een andere mening en daar ook recht op.
          jij spreekt vanuit jouw ervaring en anderen vanuit hun ervaring.

Maar als iemand gaat praten alsof hij de kennis in pacht heeft, alleen zijn menig de juiste is en voor iedereen moet gaan spreken...... hoe zat dat ook alweer met holle vaten?
          'Vliegde ik?'
          -'Nee, je valde.'

Opmerking

Het gebruik van jap. meeuwen als pleegouders kan het risico met zich meedragen dat je de pleegkinderen opzadelt met flagelaten.
            Sommige vogelsoorten zijn hier slecht tegen bestand en zullen op de momenten dat ze wat zwakker zijn en / of hun energie hard nodig zijn last van deze flagelaten kunnen krijgen.
            Zelfs met de dood er op volgend.
            oa. Goulds kunnen er slecht tegen.

Een verantwoorde manier om vogels groot te laten brengen zou kunnen zijn om de japanse meeuwen welke als pleegouder ingezet zullen worden voor het broedseizoen te kuren.
            Dit zal voor elk broedseizoen moeten gebeuren, daar de flagelaten nooit geheel weg zijn te krijgen uit het vogellichaam.
            De toegepaste middelen zijn alleen in staat om te zorgen dat er voor een bepaalde periode geen flagelaten worden overgedragen/uitgescheiden.

Niet elke japanse meeuw hoeft er mee besmet te zijn vermoed ik.
            Bonte jap. meeuwtjes worden het meest gebruikt als pleegouders.

mvg. Eelke

Opmerking

Oorspronkelijk geplaatst door Josly
              Hallo Troetelduifje,

lees volgende informatie wat betreft flagellaten.
              Bij een andere topic heeft men het over kropmelk. Hebben alle vogels de zelfde snavel. Vergelijk de snavel van een putter met die van een kanarie.
              Verder geen commentaar meer.

Ps. Sorry als het verkeerd overkomt. Dit is zeker mijn bedoeling niet, maar eerder een waarschuwing.
              Oh, het is een ziekte. Ja, dat is inderdaad naar. Maar dan zou je de ontlasting van de desbetreffende pleegouders goed in de gaten moeten houden natuurlijk.
              In die link stond overigens dit:
              De jonge prachtvinken of kruisingen van deze vogels die ze opvoeden, sterven echter een gewisse dood tussen de zesde en 25 ste dag.
              'Vliegde ik?'
              -'Nee, je valde.'

Opmerking

En als het echt zo erg gesteld was met die flagellaten, waarom zouden topkwekers, die zelfs prijzen winnen, dan Jappen hebben om zebravinken mee groot te kunnen brengen?
                Een antwoord op deze vraag zou hier ongewenst zijn, laten we het er op houden dat het niet helemaal goed is voor de vogels.
                Groet Ton,
                www.allevogels.nl

Opmerking

Ja en toch heeft bijna elke kweker op dit forum japjes bij zijn andere vogels. misschien wel in aparte kooitjes, maar vaak in dezelfde ruimte.

Even toevoeging, anders komt het misschien wat hatelijk over; wat ik wil zeggen is dat er duidelijk risico's aan verbonden zitten om japjes andere vogels te laten grootbrengen, dus dat je je hoofd moet gebruiken. Dat moet uiteraard altijd als je met dieren werkt.

Maar om keihard te beweren dat het "echt slecht" is en dat iedereen zijn vogels die door Japjes zijn grootgebracht maar uit het vogel circuit moet houden.... dat is misshcien wat zwart/wit.
                  'Vliegde ik?'
                  -'Nee, je valde.'

Opmerking

Oorspronkelijk geplaatst door Hans de Vries
                    maar het is niet zo dat ieder 'pleegkind' per definitie ook een slechte ouder zal zijn.
                    Vandaar dat ik zei, dat het bijna onmogelijk was m.b.t. natuurbroed. Dus geen absolute waarheid. Veel kwekers hebben er wisselende ervaringen mee.

Opmerking

hey

vroeger zaten in mijn voliere japanse meeuwkes en zebravinkjes onder elkaar
                      wat deden de meeuwkes ze joegen de zebras van hun nest en namen het over!!
                      broede de eikes uit en brachten de jongen groot!! geen probleem achteraf

wie kiest voor meeuwkes das ieder voor zich!!!
                      zolang mijn zebras het goe doen schaf ik me zeker geen meeuwkes aan!
                      tuurlijk mensen die ze as broedmachine gebruiken das een ander verhaal die willen kost wat kost vogels kweken om te verkopen

en ziektes kunnen alle vogels hebben of je nu meeuwen hebt of niet

de vraag was hoe gebruik ik meeuwkes en niet hoe breek ik vogels af!!

mvg bart

Opmerking

Bij de speciaalclub gouldamadines staat het zelfs in het huishoudelijk reglement: Het is een lid niet toegestaan pleegouders te gebruiken met uitzondering van de eigen soort.

Dat zullen ze toch niet voor de lol neerzetten?
                        Groet Ton,
                        www.allevogels.nl

Opmerking

Oorspronkelijk geplaatst door Ton Koek
                          Bij de speciaalclub gouldamadines staat het zelfs in het huishoudelijk reglement: Het is een lid niet toegestaan pleegouders te gebruiken met uitzondering van de eigen soort.

Nee, dat is ook weer waar.
                          'Vliegde ik?'
                          -'Nee, je valde.'

Opmerking

Oorspronkelijk geplaatst door Ton Koek

De speciaalclub (sngn) gaat wel heel ver vind ik.
                            Had graag lid willen worden maar mag het niet omdat ik ook TT meeuwen kweek.
                            Hun regel is dat er geen meeuwen in je hok mogen zijn hoe dan ook

Opmerking

Als lid van onze Speciaalclub dient u ook te voldoen aan de overige bepalingen in statuten en huishoudelijk reglement van de vereniging. Met de ondertekening van het aanmeldingsformulier verklaart u zich aan deze reglementen te houden. De kern daarvan is:

Statuten, artikel 2 lid 1:
                              De vereniging stelt zich ten doel het bevorderen van de natuurbroedkweek van de gouldamadine met als richtlijn de standaardeisen van de N.B.v.V.

Huishoudelijk reglement, artikel 4:
                              Het is een lid niet toegestaan pleegouders te gebruiken met uitzondering van de eigen soort.

Volgens deze informatie kun je zo lid worden lijkt mij.
                              Het gebruik van jap. meeuwen als pleegouders is niet toegestaan, het houden er van niet.

Opmerking

Hoii, op het forum van hun (gouldamadine.net), waar veel leden zitten, heb ik daarover al een discussie gevoerd en daar werd me verteld dat het niet kon.
                                Heb inderdaad de regelementen niet gelezen en zoals het daar staat zou het kunnen.
                                Mijn excuses voor de verkeerde info dan, maar dan moeten ze hun eigen leden ook goed informeren

Opmerking

Working...
                                X