Mededeling

Collapse
No announcement yet.

jongen chinese dwergkwartels

Collapse
X

• Filter
  • Tijd
  • Toon
Clear All
new posts

• jongen chinese dwergkwartels

hallo

Ik heb een koppeltje chinese dwergkwartels in mijn voliere. Ze zitten nu te broeden. Maar ik ben bang dat als de eitjes uitkomen dat ze weg lopen. kan ik nu een vierkant van planken maken en dat om het nest zetten van 10 cm hoog
    zodat de pop er wel in en uit kan maar de jongen niet.

groetjes wouter

waarom zou je bang zijn dat ze weglopen,
    ik zou nu toch geen vierkant bouwen rond het nest als ze zit te broeden

Opmerking

Ben je bang dat de jongen te ver van moeder weglopen? (in een grote voliere bijv.)
      Dan kan ik je geruststellen want de hen past heel goed op ze en roept ze terug als ze te ver weg gaan. Als een kuiken dan toch niet terug komt, gaat ze er zelf snel even heen en brengt het terug naar het nest (of een ander hoekje waar ze graag en rustig zit).

Als je er toch geen vertrouwen in hebt dat het goed gaat, kun je na de geboorte van de jongen ze allemaal vangen en met hen in een apart hok zetten. De eerste dagen lopen de kuikens nog maar heel weinig en blijft de hen waarschijnlijk met ze op het nest, of in een hoekje vlakbij. Vooral als je wat voer in de buurt van het nestje strooit, heeft ze geen reden om ver weg te lopen. De kuikentjes hebben ook nog niet geleerd om bang voor je te zijn, dus die zijn heel gemakkelijk te vangen (de hen zelf kan wat meer problemen opleveren )

Maar als je bang bent dat de kuikens buiten de voliere belanden (door het gaas heen) dan kun je beter planken/bakstenen ofzo aan de onderkant van de voliere neerzetten, zodat er geen ruimte voor ontsnapping is. In het begin springen de kuikens nog niet, en zodra ze dat wel kunnen passen ze waarschijnlijk niet meer door het gaas heen

Als je nu rondom het nest gaat verstoren, heb je kans dat de hen het nest in de steek laat omdat ze er niet goed meer op durft.

Ik hoop dat je eitjes uitkomen!

Opmerking

Bedank voor het snelle reageren

Okee dan zal ik het gewoon zo laten. Hopen dat ze uit komen!!!

groetjes wouter

Opmerking

als je bang bent dat de kuikens door het gaas lopen/kruipen, dan gewoon even wat muggengaas rondom de voliere spannen. ( plus minus 20 cm hoog )

dan komen ze er niet meer doorheen
          Groet'n uut Drenthe

Opmerking

hallo

Waar kun je muggengaas kopen. En mijn hele voliere licht vol met zand eten de jongen dit op of valt dat wel mee?

groetjes wouter

Opmerking

Volgens mij is zand vooral gevaarlijk als je broedmachine kuikens hebt. Natuurbroed kuikens leren van hun moeder wel wat eetbaar is en wat niet.

Opmerking

ik ben het grotendeels met tori eens, maar ik zou het risico niet nemen

als ze het wel eten gaan ze dood.
                dat zou zonde zijn toch
                Groet'n uut Drenthe

Opmerking

Working...
                X