Mededeling

Collapse
No announcement yet.

broedmachine nazorg

Collapse
X

• Filter
  • Tijd
  • Toon
Clear All
new posts

• broedmachine nazorg

hoii allemaal,,
    ik heb 3 japanse kwartels 3 hennetjes en 1 haan..
    1 van de hennetjes is aan de broed begonnen.. ik denk 1 want ik vind maar 1 ei per dag..

maar ik denk niet dat ze die gaan uitbroeden omdat dat zeldzaam is bij japanse kwartels.. dus ook al komen ze uit natuurbroed broeden ze waarschijnlijk nog niet..
    er zijn nu pas 4 eitjes..
    maar als ze niet broeden wil ik ze graag zelf uitbroeden..
    in een zelfgemaakte broedmachine.. omdat een simpele broedmachine vaak al tegen de 100 euro aan licht..

maar eerst wil ik meer info..
    ik weet de temperatuur mag MAX 37.5 zijn en minimaal 35..
    de vochtigheid, keren enz enz weet ik ook..

maar wat moet ik doen als ze zijn uitgekomen??
    meestal leren de andere kwartels ze hoe ze moeten eten maar in een broedmachine is mama of papa er niet? eten ze dan gewoon uit zich zelf als ik eten op de grond leg??

weet iemand hier meer vanaf? ik wil het natuurlijk pas doen als ik er meer vanaf weet. en mischien doet mama zelf broeden maar ik wil er toch nu alvast meer info over... ik begin pas aan iets als ik genoeg info heb..

heel erg bedankt..
    gr diana
    1-1prachtrosella 2-2grasparkieten 1-1roodruggen 2-2valkparkieten 1-2kwartels
    Kijk eens een keer op mijn site
    www.mijnvogels.webklik.nl

Als de eieren uitkomen hoef je alleen maar te voorzien in opvokvoer voor jonge kuikens en een laag bakje met wat knikkers erin voor het water. Kwartelkuikens zijn net zoals kippenkuikens zelf redzaam. Ze zullen uit zich zelf beginnen te pikken en het voer opnemen. Dat is ook gelijk de reden dat je ze ook niet op zand mag zetten, want dan nemen ze dat in.

En natuurlijk moet je wel een warmtelamp hebben aangezien ze zich zelf niet op temperatuur kunnen houden.

Veel succes met de kweek.
    Als het lukt om de eieren uit te broeden laat dan eens weten hoe je jouw broedmachine hebt gemaakt.
    Groeten,

Arjan

Opmerking

hoii azantinga,
      bedankt voor je reactie,,
      dat van de knikkers in een bakje voor het water dat wist ik niet.. goede tip en ik ben blij dat ze zelf kunnen eten
      ik ga een aquarium ombouwen tot een broedstoof..

onderin de aquarium doe ik een laagje water van ongeveer +- 5 a 10 cm.. daar doe ik een verwarming in van de aquarium.. die zet ik op de goede temp.. iets lager want ze geven altijd iets meer temperatuur.. en gaan aan wanneer het kouder word en gaan uit als het de goede temp is.. en een aquarium is gebouwd voor water en vocht dus ik hoef niet bang te zijn voor kortsluiting bij de lampen door de vocht.

boven het water maak ik een eiland zodat de jongen niet in het water kunnen vallen.. .. een eiland van een rooster denk ik. en daarop zet ik een bakje met een beetje houdsnippers en wat hooi..

en er zit een lamp in de kap en omdat het water de goede temperatuur is is het boven het water meestal wel dezelfe temperatuur zo is het wel bij mijn waterschildpadden.. 24graden onder water en 26 graden boven water de lampen verwarmen de vochtige lucht verder..

en als de kuikentjes zijn uitgekomen.. dan haal ik het water in de aquarium weg de tl buis maak van zichzelf al een temperatuur van rond de 20 a 25graden is denk ik wel warm genoeg toch? anders bouw ik het langzaam af..

in theorie moet het werken denk ik.. ik hoor wel eens dat in een broedmachine de eitjes eerder uitkomen of niet..maar ik houd je op de hoogte..

Opmerking

Dat wordt volgens mij veel te vochtig.Als je het water gaat verwarmen wordt er nog meer vocht in de lucht gebracht ,,en boven het water is de themperatuur lager.
        En ook een tl buis geeft veel te weinig warmte.

In een echt broedmachientje is maar een klein bakje met water nodig om de vochtigheid op peil te houden.

Ik heb ooit een goedkoop broedmachientje gehad. (koste destijds 125 gulden)
        Dit was een ronde tempex (piepschuim) doos.
        In de deksel zat een spiraal verwarming verwerkt en een gaatje waar je een thermometer in kon steken.
        Voor de vochtigheid moest je er een schoteltje water in zetten.
        De warmte kwam dus vanaf de bovenkant op de eieren.
        Heel het ding dien je dan in een ruimte te zetten met een zo constant mogelijke themperatuur.

Opmerking

ik heb besloten om toch maar een broedmachine aan te schaffen..
          ik heb er een besteld een maino 12 halfautomatische broedmachine..

Opmerking

Working...
          X