Mededeling

Collapse
No announcement yet.

Frankolijn kwartel kweek

Collapse
X

• Filter
  • Tijd
  • Toon
Clear All
new posts

• Frankolijn kwartel kweek

Sinds vandaag heb ik 4 jonge Frankolijn kwartels. Zo zijn zo rond een uur of 14:00 uit het ei gekomen en na het opdrogen zijn ze nog een paar uur onder pa en ma blijven zitten waarna ze een stukje gingen wandelen.

Zo ik altijd doe met de Chinesche dwergkwartels doe geef ik ze een goed tropen mengsel en als ze jongen hebben geef ik de eersts 5 dagen geknipte meelwormen. Natuurlijk heb ik ook een platte schaal met een halve centimeter water staan zodat ze kunnen drinken. Te veel (hoog) water geeft namelijk verzopen jongen.

Zijn er hier kwekers van deze soort die mij nog wat tips kunnen geven?

Met de jongen gaat het goed. Even een plaatje bij het praatje.

Click image for larger version

Name:	Frankolijn_kwartel_met_jongen.jpg
Views:	1
Size:	96,3 KB
ID:	433082

Ik voer ze zoals ik doe bij de Chinese dwergkwartels en dat gaat goed. Ze lopen na 1 dag al flink in de grond te pikken op zoek naar van alles en nog wat.

Opmerking

zeeer mooi natuurbroed kwartels. ik heb 2 natuurbroed harlekijnkwartels groot gekregen. maar weet niet dat dit op dezelfde manier kan mag voor u kwartel soort deze ken ik niet. ik heb als levend voer buffalows gegeven en gekiemde zaden en eivoer en kippenkuikenmeel en natuurlijk standaard tropenzaad met onkruidzaden.
      succes met het grootbrengen

Opmerking

Erg mooie foto om te zien. Hopelijk een succesvolle opfok van de jongen. Als pa en ma allebij al met de jongen bezig zijn is dat een goed teken!
        webmaster van Voor al uw vogel(kweek) informatie

Opmerking

leuk die kleine hommeltjes......
          groeten Ton
          mijn Youtube kanaal: https://www.youtube.com/channel/UCLy..._as=subscriber

Opmerking

erg leuk om te zien
            groeten gijs

Opmerking

Oorspronkelijk geplaatst door pieterh Bekijk Bericht
              ...ik heb als levend voer buffalows gegeven...
              Daar ben ik wat huiverig voor. Ik ben in een ver verleden een aantal Chinese dwergkwartels verloren zo. Ze hadden zoveel levende buffalows gegeten dat ze vanuit de krop zich een weg naar buiten vraten. Vandaar dat ik nu alleen diepvries buffalows en geknipte meelwormen geef.

Wat mij verbaast over de Franklijn kwartel is dat zij samen bijzonder goed voor de jongen zorgen, anders dan bij de Chinese dwergkwartels. Daar heb ik wel eens een man gehad die direct na het uitkomen van de eieren de jongen dood pikte. Ik heb de laatste jaren om vers bloed te krijgen diverse Chinese dwergkwartels gekocht maar het leek er steeds meer op dat zij niet goed meer weten hoe ze jongen op moeten voeden. Ik denk dan ook dat de Chinese dwergkwartels of te ver door gefokt zijn of dat het gros uit een broedmachine komt. De Franklijn kwartel is nog betrekkelijk jong in de vogelarij en wellicht dat deze soort toch wat dichter bij de natuur staat. Voorgaande kan dan ook de rede zijn dat ze best redelijk schuw zijn.

Opmerking

Inderdaad, niet levend voer geven als er kuikens zijn. Ik zelf had chinese dwergkwartels qua natuurbroed, elke keer natuurbroed hennen en elk jaar een dochter aan houden en de haan wegdoen en elk jaar kwam er een nieuwe haan bij, maar de hanen waren meestal geen goede ouders, ze gaven de hennen hun meelworm, maar zodra er kuikens waren werden ze jaloers en gingen ze deze achtervolgen, helaas heb ik ze moeten wegdoen wegens het feit dat ik ze op de grond moest voeren en toen een enorme muizenplaag had. Vindt het tot nu toe nog jammer. Ben benieuwd naar jou ervaring qua Frankolijn Kwartels
                Amerikaanse sijzen + Postuurkanaries
                Vergeet niet te kijken op mijn site!
                http://birdbreeder.simpsite.nl/

Opmerking

Oorspronkelijk geplaatst door BirdBreeder Bekijk Bericht
                  ...ze gaven de hennen hun meelworm, maar zodra er kuikens waren werden ze jaloers en gingen ze deze achtervolgen,...
                  Bij mij exact het zelfde.

...helaas heb ik ze moeten wegdoen wegens het feit dat ik ze op de grond moest voeren en toen een enorme muizenplaag had...
                  Dat is juist de rede dat ik kwartels heb. Muizen hebben een hekel aan grondvogels. Muizen slapen het grootste gedeelte van de dag ik een holletje in de grond. Door het getrappel van grondvogels worden ze telkens uit hun slaap gehouden en vertrekken 9 van de 10 keer. Ik heb ook Roulroul's gekweekt en die vraten zelfs muizen. Nadeel van een Roulroul is echter dat het een bospatrijs is en die slapen graag in een boom. Dus als het ging schemeren vlogen ze omhoog op weg naar een hoge tak en dan wilde het wel eens gebeuren dat ze een nest Brilvogels raakte en hup, daar had ik weer een paar jonge Brilvogels op de grond liggen dus ben ik gestopt met de Roulroul kweek

Opmerking

Opmerking

Ja dat heeft enige uitleg nodig. Ik kweek in een overdekte platenkas waar het altijd warm is dus ook in de winter en dat vinden muizen heerlijk. Vandaar dat ik in de winter wel eens last heb van een muis hier en daar maar....als je een beetje scherpe neus hebt zoals ik kan je ze ruiken. Muizen stinken namelijk naar urine

..Eten Roul Roul dan ook niet je vogels op als ze een muis kunnen pakken? Zeg maar de zwakkere vogels? Of de jonge net uitgevlogen jongen?
                      Nee dat niet gelukkig, ik heb het althans nog nooit meegemaakt.

Opmerking

Opmerking

Ze zitten in elke geval wel op plaatsen waar wat te eten valt. Je kan de zaak nog zo schoon houden, geen voer op de grond enz. maar je loopt altijd het risico dat je muizen krijgt.

Opmerking

Opmerking

@euphonia heb je ervaring met harlekijnkwartels? wil wel graag ervaringen hore wat het verschil is met de Frankolijn kwartel. ik heb vroger ook nog chinese gehad maar dat is al bijna 20j gelede en toen heb ik wle natuurbroed gehad. wat me wel is nagebleve was dat deze veel wilder zijn dan de harlekijn die ik nu heb. ik heb nu 2 jonge van 6weken oud die al apart zitten (maar denk dat het 2 haantjes aan het worde zijn) nu zit de hen sinds gistere op 9eieren terug te broeden. en die zijn zo tam als ik ze ete geef en zet het voerluikje open moet ik ze wegduwen om ze ete te geven. zijn zeer rustig en zo braaf .... en nog mooi ook. Zijn er hier die nog natuurbored doen. anders kunne we veredr opbouwen naar natuurbroeders en zo een mooi bestand op bouwen .

Opmerking

Working...
                              X