Mededeling

Collapse
No announcement yet.

Boomkwartels broeden?

Collapse
X

• Filter
  • Tijd
  • Toon
Clear All
new posts

Oorspronkelijk geplaatst door kevin Bekijk Bericht
    Ik heb eens ergens gelezen dat als je de hen zou weghalen, de haan zou broeden bij deze soort. Wat er waar van is weet ik niet. Misschien eens het proberen waard?
    Inmiddels 25 eieren. De man heeft gisteren bijna de hele dag op het nest gelegen. Vrouwtje begint steeds vaker te roepen (precies wat man deed voordat er een nestje was)
    Man heeft het vrouwtje alleen gelaten en heeft de nacht op het nest doorgebracht.
    Her lijkt de goede kant op te gaan maar als het vrouwtje door blijft gaan net eieren leggen terwijl het mannetje broed moet ik haar apart zetten vrees ik .

Opmerking

ik zou de natuur lekker zijn gang laten gaan.

dus de hen er gewoon bij laten.

als je straks op vakantie gaat, kan je er toch niets aan doen, wel lekker van je vakantie genieten.
      groeten Ton
      mijn Youtube kanaal: https://www.youtube.com/channel/UCLy..._as=subscriber

Opmerking

Oorspronkelijk geplaatst door Ton Bekijk Bericht
        ik zou de natuur lekker zijn gang laten gaan.

dus de hen er gewoon bij laten.

als je straks op vakantie gaat, kan je er toch niets aan doen, wel lekker van je vakantie genieten.
        Na het 30ste eitje toch maar besloten het opnieuw te proberen om de volgende redenen:

- meerdere eieren al 3 of ouder dan 3 weken
        - mannetje ging weer onregelmatiger broeden doordat het vrouwtje vrolijk door bleef leggen. Er vonden geen paringen meer plaats maar vrouwtje wilde wel.
        - ze zaten in een tijdelijk verblijf
        - tijdelijk verblijf blokkeerde de buitenpoort van achtertuin.

Ik heb ze nu overgeplaatst naar hun nieuwe vaste verblijf wat ook mooier is ingericht. Half beplant met denneboompje en siergras en half speelzand met bovenop beukensnippers. Beukensnippers zijn tijdelijk voor het geval er straks jongen komen anders moet ik tijdens het broeden weer aanpassingen gaan doen.

Ik ben nu in ieder geval beter voorbereid en heb al wat ervaring opgedaan met betrekking tot hun gedrag. Eerste dag in hun nieuwe verblijf waren ze wat schuw maar op dag 2 was er alweer een nestje gemaakt met het eerste eitje erin
        Er word ook weer volop gepaard dus het lijkt erop dat ik een goede keus heb gemaakt. De 30eitjes in water gelegd en de oudste weggegooid en de overige 20 eet ik lekker op

Opmerking

Kleine update:

Ze hebben weer een nieuw nest van ong 22-26 eieren (ik heb ze niet geteld)
          Het mannetje ligt ongeveer een week op het nest en bezet het bijna 24/7. Ik heb het mannetje slechts enkele malen het nest zien verlaten om kort te zonnen op stok en zich vol te eten.
          Het vrouwtje lijkt nu wat rustiger te zijn (ze was nog wat luidruchtig toen het mannetje begon met broeden, veel kraaien in de avond)
          Last edited by Oehoe1981; 02-06-2015, 08:39.

Opmerking

Update:

Haantje nog steeds aan het broeden en af en toe gaat het vrouwtje erbij liggen. Hoop dat er deze week wat kleintjes uitkomen ondanks het grote legsel (ongeveer 32 eieren)
            Vorige week wilde ik een eitje schouwen maar het haantje viel me aan dus maar zo gelaten hahaha
            Bijgevoegde Bestanden

Opmerking

wat een eieren, ik denk dat er maar maximaal 10 uitkomen, als ze niet door elkaar gerold zijn.
              groeten gijs

Opmerking

ik hoop voor je dat er wat uitkomt.

maar zo`n groot nest, lijkt het me niet waarschijnlijk.
                groeten Ton
                mijn Youtube kanaal: https://www.youtube.com/channel/UCLy..._as=subscriber

Opmerking

Oorspronkelijk geplaatst door Ton Bekijk Bericht
                  ik hoop voor je dat er wat uitkomt.

maar zo`n groot nest, lijkt het me niet waarschijnlijk.
                  na ongeveer 4 weken broeden zijn er 3 kuikentjes uit het ei gekropen :-) Hopelijk komen er nog meer
                  Click image for larger version

Name:	IMG_1658.jpg
Views:	1
Size:	60,3 KB
ID:	433161Click image for larger version

Name:	IMG_1659.jpg
Size:	37,4 KB
ID:	433162Click image for larger version

Name:	IMG_1660.jpg
Size:	52,3 KB
ID:	433163
                  Last edited by Oehoe1981; 23-06-2015, 12:51.

Opmerking

3 and counting

Opmerking

fout geplaatst, ga het in goede rubriek zetten.
                      http://devrolijkefluiters.simpsite.nl

Opmerking

Net thuis van mijn werk... ik loop naar de voliere en zie 2 dode kuikens liggen. 1 in het voerschaaltje en de ander direct voor het nest welke koud aanvoelde maar nog wel wat leven in zat (deze heb ik uit zijn lijden verlost). Omdat ik in eerste instantie dacht dat het kuiken dood was en ik hem wilde verwijderen kwam het mannetje van het nest en tot mijn grote verbazing zag ik daar ineens nog 6-7 kuikens die er wel goed uitzagen.
                        Het vrouwtje heb ik uit voorzorg verwijderd omdat mijn eerste gedachte was dat het vrouwtje de boosdoener was omdat ze ook weer wat last heeft van legnood. Wat moet ik nou doen? Het vrouwtje weer terug plaatsen als het ei wat nu dwars zit eruit is of zal ik haar wat langer apart houden? Misschien heeft zij het dode kuiken wel van het nest verwijderd of het is dood gegaan doordat het te koud is buiten en te lang van het nest was??

help

Opmerking

ps: ik heb nu een druk roepend mannetje in de voliere buiten zitten en een terug roepend vrouwtje in huis..........

Opmerking

ik denk dat het vrouwtje toch nodig is om de jongen groot te brengen, ik weet hier helaas geen oplossing voor.
                            groeten gijs

Opmerking

Oorspronkelijk geplaatst door forpus Bekijk Bericht
                              ik denk dat het vrouwtje toch nodig is om de jongen groot te brengen, ik weet hier helaas geen oplossing voor.
                              Het vrouwtje zit nu in de voiliere ernaast. Ik heb haar 30min bij rest gelaten maar volgens mij drukt ze de kuikens dood. Ze wil net als de man ook op de kuikens liggen waardoor er wat onrust ontstaat en kuikens proberen onder haar te kruipen maar ze ligt heel ongelukkig en beweegt veel.

Opmerking

update: vanmiddag overal kleine kwartels verspreid in de voliere. Sommige rennend andere wat stil liggen en een paar die pa achterna liepen. Een enkeling zien eten en drinken.
                                Aangezien er nog rond de 20 eieren in het nest lagen leek me dit een goed moment deze te verwijderen zodat ze meer ruimte in het nest hebben.
                                De eieren voelde koud aan en er lag 1 dood kuikentje in het nest maar toen ik de eieren ging schouwen begonnen er 3 te bewegen en en 3 waar een volledige embryo in zat. Deze 6 eitjes weer terug geplaatst in het nest.
                                Ik heb ook besloten het vrouwtje toch maar terug fe doen met de gedachte dat ze hier en daar wat kon helpen.
                                Na mijn werk geen kuikentje meer in de voliere te bekennen en pa en ma samen op het nest met de kleintjes eronder.
                                Op naar morgen ;-)

Opmerking

Working...
                                X