Mededeling

Collapse
No announcement yet.

Boomkwartels broeden?

Collapse
X

• Filter
  • Tijd
  • Toon
Clear All
new posts

• Boomkwartels broeden?

Hallo,

Ik heb sinds anderhalve week een koppeltje virginische boomkwartels. 'S avonds opgehaald en de volgende dag lag het eerste ei al klaar. Dit ei voor de grap op een plekje gelegd met wat stro en beschutting en toen ik terug kwam van mijn werk hadden ze een nestje(kuiltje) gemaakt en lag het ei erin. Na 2 dagen was er op een andere plek ineens een nestje toen ik een bloempot had voorzien van wat hooi i.p.v. stro en zijn ze overgegaan op die plek.
    Het eerste eitje heb ik lekker opgegeten en het (2de) nestje bevat nu (pas) 6 eieren maar ik zie het vrouwtje er steeds vaker op gaan. Ook het mannetje komt af en toe op het nest. Toen ik vandaag thuis kwam tussen de middag lag het vrouwtje voor het nest en het mannetje zat op het nest. Wat ik dan wel weer raar vind is dat ze 's nachts niet in de buurt van het nest slapen. Ik zie ze regelmatig paren en samen knuffelen
    Iemand enig idee of het broeden nu al gestart is of zijn ze bezig met de voorbereidingen?

Last edited by Oehoe1981; 07-04-2015, 15:53.

denk dat dit de voorbereidingen zijn want anders zouden ze 's nachts ook op het nest moeten zitten.
    groeten gijs

Opmerking

Oorspronkelijk geplaatst door forpus Bekijk Bericht
      denk dat dit de voorbereidingen zijn want anders zouden ze 's nachts ook op het nest moeten zitten.
      Inmiddels 7 :-)

Click image for larger version

Name:	IMG_1067.jpg
Views:	1
Size:	107,5 KB
ID:	432987

Opmerking

Opmerking

ik zou de oudste eieren weg nemen. vooral niet verstoren nu want dan verpest je de hele broederij.
          groeten gijs

Opmerking

Oorspronkelijk geplaatst door forpus Bekijk Bericht
            ik zou de oudste eieren weg nemen. vooral niet verstoren nu want dan verpest je de hele broederij.
            Klinkt goed alleen heb ik ze niet gemerkt :-)

Opmerking

Gewoon laten liggen,vaak voelen de vogels zelf welke niet goed zijn en gooien ze die er naast na verloop van tijd.
              Mvg,
              Kingfisher.

Opmerking

inderdaad als je ze niet gemerkt hebt lossen ze het zelf wel op.
                groeten gijs

Opmerking

Hallo
                  Heb je deze site al bekeken : http://www.noble.org/ag/wildlife/bobwhitenesting/
                  Wel in het Engels, maar hier lees je dat gemiddelde nesten 12-14 eieren hebben, maar kan oplopen tot 28 eieren.
                  Dus met je 16 eieren heb je eigenlijk maar een normaal nest.
                  Vogels gaan pas vast broeden als het nest volledig is zodat de jongen +/- gelijk uitkomen.
                  Aangezien je ze vandaag al wat langer hebt zien broeden, zal dat nu stilaan het geval zijn, dus de komende dagen verwacht ik dat ze vaster gaan broeden.
                  Dus inderdaad geduld hebben.
                  Ik ben weleens benieuwd want boomkwartels is niet een vogel die zo eenvoudig tot broeden overgaat, dus ik hoop dat het je lukt.

Hou ons in elk geval op de hoogte.

Opmerking

Oorspronkelijk geplaatst door DimitriD Bekijk Bericht
                    Hallo
                    Heb je deze site al bekeken : http://www.noble.org/ag/wildlife/bobwhitenesting/
                    Wel in het Engels, maar hier lees je dat gemiddelde nesten 12-14 eieren hebben, maar kan oplopen tot 28 eieren.
                    Dus met je 16 eieren heb je eigenlijk maar een normaal nest.
                    Vogels gaan pas vast broeden als het nest volledig is zodat de jongen +/- gelijk uitkomen.
                    Aangezien je ze vandaag al wat langer hebt zien broeden, zal dat nu stilaan het geval zijn, dus de komende dagen verwacht ik dat ze vaster gaan broeden.
                    Dus inderdaad geduld hebben.
                    Ik ben weleens benieuwd want boomkwartels is niet een vogel die zo eenvoudig tot broeden overgaat, dus ik hoop dat het je lukt.

Hou ons in elk geval op de hoogte.
                    Bedankt, en ook de anderen die hebben gereageerd.

de ene website zegt dat ze makkelijk broeden en de ander weer niet. Ik merk wel dat het mannetje vaker en langer op de eitjes zit dan het vrouwtje, het mannetje bedekt ook alle eitjes terwijl het vrouwtje er steeds een paar bloot laat.
                    het vrouwtje wil nog steeds paren, zichzelf plat drukken en geluidjes maken.

Opmerking

Inmiddels 21 eitjes. 's morgens en 's middags ligt voornamelijk de man veel op het nest maar 's avonds en 's nachts geen bezetting voor zover ik kan zien.
                      Bijgevoegde Bestanden

Opmerking

hehe, dat word een aardig omeletje.......
                        groeten Ton
                        mijn Youtube kanaal: https://www.youtube.com/channel/UCLy..._as=subscriber

Opmerking

De hen zie je nooit meer broeden ?
                          Dan wordt het wellicht niets.
                          Misschien nog een weekje aanzien en dan een paar eieren schouwen ?
                          Of als je veel geduld hebt, nog een 21 dagen wachten en de eieren zouden moeten kippen.
                          Als dat niet het geval is, gewoon alle eieren weggooien en opnieuw proberen.
                          Je kan misschien ook een aantal eieren weghalen en via de broedmachine uitbroeden en dan de jongen in het nest leggen. Benieuwd of de ouders ze accepteren.

Opmerking

Oorspronkelijk geplaatst door DimitriD Bekijk Bericht
                            De hen zie je nooit meer broeden ?
                            Dan wordt het wellicht niets.
                            Misschien nog een weekje aanzien en dan een paar eieren schouwen ?
                            Of als je veel geduld hebt, nog een 21 dagen wachten en de eieren zouden moeten kippen.
                            Als dat niet het geval is, gewoon alle eieren weggooien en opnieuw proberen.
                            Je kan misschien ook een aantal eieren weghalen en via de broedmachine uitbroeden en dan de jongen in het nest leggen. Benieuwd of de ouders ze accepteren.
                            De hen blijft keurig iedere middag rond 12-14:00 een ei leggen.
                            Het zijn er inmiddels 22 heh.
                            Ik laat ze wel aan klungelen want ik ga 5 mei voor 12 dagen op vakantie :-(

Opmerking

Ik heb eens ergens gelezen dat als je de hen zou weghalen, de haan zou broeden bij deze soort. Wat er waar van is weet ik niet. Misschien eens het proberen waard?

Opmerking

Working...
                              X