Mededeling

Collapse
No announcement yet.

kwartel eieren uitbroeden via krielkippen

Collapse
X

• Filter
  • Tijd
  • Toon
Clear All
new posts

• kwartel eieren uitbroeden via krielkippen

ik kwam een kweker tegen op internet die zijn japanse kwartels laat uitbroeden door zijn serama kippen (kleinste kip ter wereld)
    nu heeft dit echter effect zijn kwartels broeden nu al behoorlijk zelf.

dus zo kunnen ook wij het broedinstinct er terug in krijgen .

dus heb je krielkippen probeer er eens kwartel eieren onder te schuiven en na een aantal generaties heb je natuurbroed.
    MVG senne
    16 jaar !

http://waarneming.nl/

klinkt goed! dit is mischien een kans om de natuurbroed wat meer terug te krijgen want tegenwoordig zijn er nog maar weinig.

Opmerking

Ja en mijn ervaring is dat een hoop door machine uitgebroedde kwartels toch ergens een kronkel in de kop hebben hoor.
      Haantjes die overagressief zijn.... hennen die jongen van zilverbekjes doodpikken als ze net zijn uitgevlogen......
      Doe maar liever natuurbroed.
      'Vliegde ik?'
      -'Nee, je valde.'

Opmerking

het is mogelijk om japanse kwartel eieren door een serama kipje te laten uitbroeden neem dan een serama kipje dat in de Classe A of Classe B valt want anders zijn ze te groot of te zwaar

heb ook al een chinese kwartels eieren laten uitbroeden door een serama kipje
        wat heb ik een leuke hobby .
        juist vogels houden :) :)

Opmerking

Ik heb wyandotte krielkipjes.. Zouden die ook ck eieren kunnen uitbroeden of zijn die te groot? en wat doe je als de eieren uitkomen? haal je ze dan meteen weg? of laat te ze even bij de kip?

Opmerking

Als je ze meteen weg haalt kan je ze net zo goed in de broedmachine doen. Want het gaat nu juist om het instinct om te moederen en te verzorgen.

Ik vind het echter zeer vreemd dat mensen denken dat kwartels die door kippen uitgebroed zijn ineens wel broeds worden. Broeds worden is erfelijk en niet aangeleerd door de moeder. Ze leren wel wat sociaal gedrag denk ik. Broeds worden is een onderdeel van het broedproces dat een dier niet kan leren. Broedsheid kan je wegfokken door alleen eieren uit te broeden van kwartels die niet broeds worden. Eigenlijk ben je als je in de broedmachine broedt al bezig met die selectie omdat je ook eieren uit gaat broeden van moederdieren die geen broedsheid in zich hebben. Omdat we hier echter kippen gebruiken zal er echt werkelijk niks aan het genetische onderdeel van broedsheid bij de kwartels veranderen. Ook zal de kwartel nooit iets meekrijgen van broedsheid van zijn surrogaatmoeder omdat deze broedt terwijl de dieren in het ei zitten.

Ik vind het dus een zeer vreemd verhaal dit.

Bij kippen is net als bij de kwartels broedsheid weggefokt. Zeker bij de dieren die je in de industrie ziet. Geen enkele boer zit te wachten op een broedse Leghorn of een broedse Isa Brown. Als je die kuikens onder moederkippen laat uitbroeden verandert dat helemaal niks aan de genetische aanleg van deze dieren om niet broeds te worden. Sterker nog, ik heb ze zitten en die zijn onder de kloek geboren. Maar hoh maar dat die broeds worden.

De enige manier om kwartels weer natuurbroed te laten doen is moeder en vaderdieren gebruiken die natuurbroed zijn. Die zijn erfelijk zo aangelegd dat ze nog broeds worden. En dus kan je met die dieren prima broeden met wat geluk.

Broedmachines spelen dus een grote rol in wegfokken van broedsheid. Net zoals de industrie. Dieren die niet broeds worden leggen meer en zolang alle eieren in de machine gaan zullen er meer kwartels geboren worden zonder aanleg om broeds te worden. Een broeds dier stopt met leggen en wordt in de vlees en eierhouderij weggeselecteerd uit de kweekstammen door boeren.

Een kwartel onder een kip uitbroeden is net zo contraproductief als de broedmachine als je het mij vraagt. Alleen broedse kwartels geven kuikens die in potentie ook broeds worden. Dat omdat het genetisch is.

Om nog een voorbeeld te geven. Wyandotte krielen en zijdehoenders zijn kippen die extreem makkelijk broeden. Dieren uit de broedmachine broeden ook super makkelijk. Broeds worden is dus niet aangeleerd maar aangeboren.

Opmerking

ok je hebt denk ik wel een punt.

maar hoe komt dat mijn isa brown wel broede ?

en hoe komt het dan dat sommige kwekers na een paar generaties broeden onder kippen dat de kuikens dan wel broeden (kwartel )?

maar vroeger broede elke kip kwartel.

hoe komt het dan dat ze het broedinstinct kunnen wegfokken maar niet terug fokken dan ?

volgens mij kan je je kwartels wel broed leren worden door ze onedr kippen enz uit te broeden en niet onder de BROEDMACHINE

waarom moet de mens altijd de baas spelen over de wereld ?

wij kiezen of de kip broed of niet door selectief te gaan fokken dat vind ik fout!

laat de natuur zen gang gaan .

vb mijn vissen weten ook niet hoe ze hun eieren of later hun jongen moeten
              verzorgen.
              MVG senne
              16 jaar !

http://waarneming.nl/

Opmerking

Working...
              X