Mededeling

Collapse
No announcement yet.

Paar vraagjes kwartels

Collapse
X

• Filter
  • Tijd
  • Toon
Clear All
new posts

• Paar vraagjes kwartels

Omdat wij onze kooi aan het veranderen zijn en een grotere binnenkooi willen maken, denken we er over na om er kwartels op de grond bij te houden. Ik heb ooit van die ieniemienie donkerbruine poepjes gezien, zijn dat van die veelbesproken chinese dwergkwartels?
    Hoe dan ook bezint eer ge begint, dus eerst even wat vragen:

1) Ik wil echt geen haantje, liefst 2, max 3 hennetjes. Kan dat? Of krijg je dan legnijd? Of zo iets? Ik heb namelijk geen zin om jongen te krijgen en dan hoef je maar 1 ei vergeten weg te halen en je zit al met iets dat toch ook een volwassen kwartel wordt (en dan natuurlijk ook nog een haantje)

2) Kunnen de dames de winter buiten blijven, als ze ook de schuur in kunnen via een gat (oh,oh, woningbouw op mijn dak) naar een binnenhok? En gaan ze ook uit zichzelf naar dat binnenhok of zijn ze net zo stom als de duiven die buiten blijven?

3) Klopt het praatje dat kwartels leven van wat er van de andere vogels op de grond valt? IN dit geval tropische mix fijn.

4) Als een jong van bijvoorbeeld mijn diamantduifjes uitvliegt en op de grond komt, pikken ze het dan meteen dood? Of laten ze het in principe wel met rust?

5) Hennetjes leggen toch eitjes natuurlijk. Kan ik die eten als ik die direct raap? Misschien een rare vraag hoor, maarja, kippeneieren lust ik ook graag en zomaar onbevruchte eieren in de kliko gooide is beetje zonde ALS ze eetbaar zouden zijn.

6) Is een vrouwtje, net als bij kippen, makkelijk te herkennen van een mannetje? En hoe jong/ oud mag het zijn om bij moeders weg te mogen? Dit zodat ik me niet een te jong kuiken in de maag laat splitsen. Hoe oud wordt een kwartel ongeveer?

7) Er komt waarschijnlijk zilverzand of speelzand op de bodem van de kooi over de grond van de tuin heen te liggen. Is dit schadelijk voor kwartels? Zo ja wat is dan een alternatief?

8) Als ik bij iemand anders uit de buitenkooi 2 dames zou halen, zouden die dan zo in mijn kooi gezet kunnen worden?

9) Ben ik nog iets vergeten te vragen, of willen jullie zelf nog wat kwijt, of kan ik er beter maar helemaal niet aan beginnen?

Bij voorbaat dank
    'Vliegde ik?'
    -'Nee, je valde.'

1) als je al veel gelezen hebt over de veel 'besproken' cdk weet je wss dan wel dat cdk's monogaam zijn = 1 haan + 1 hen

2) de kwartels kunnen buiten blijven in de winter welliswaar tocht en vochtvrij

3) ze eten met veel plezier het gemorste zaad op, maar het zijn geen vuilnisbakken, ook voor hen moet er deftig zaad en grit staan

4) de kwartels zouden normaal gezien geen kwaad doen aan uitgevlogen jongen.

5) eitjes kun je gerust eten en ze smaken heel goed

6) het verschil tussen de geslachten is goed te zien behalve bij de witte, en ze worden een jaar of 5

7) voor de kuikens is zand slecht omdat ze die opeten en eraan doodgaan.

8)antwoord puntje 1.

mvg

Opmerking

Oorspronkelijk geplaatst door kevin
      1) als je al veel gelezen hebt over de veel 'besproken' cdk weet je wss dan wel dat cdk's monogaam zijn = 1 haan + 1 hen

mvg
      'Vliegde ik?'
      -'Nee, je valde.'

Opmerking

2 Hennen zonder haan kan prima (zelfs 2 hanen, broers, die samen zijn opgegroeid kunnen soms samen als er maar geen hennen zijn)
        Veel mensen houden kwartels als opruimers in de voliere om restjes van gemorst zaad op te eten, dit is voor CDK echter niet genoeg, ze hebben wel degelijk volwaardig zaad nodig, ze kunnen nogal eten (volgends sommige sites eten ze meerdere keren hun eigen lichaamsgewicht per dag...iets wat redelijk lijkt te kloppen als ik zie hoeveel die van mij wegwerken)
        Verchil is bij wildkleur makkelijk te zien, de hennen zijn bruin terwijl de hanen blauw zijn met (in de meeste gevallen) een rode buik en witte keelmarkering.
        Ik heb schelpenzand bij mijn kwartels en ze lijkten het heerlijk te vinden om erin te badderen. Zodra ze goed in de veren zitten (in elk geval de warmte van ouders niet meer nodig hebben) kunnen ze wel bij de ouders weg.
        De jonge leeftijd waarop CDKs sterven (met name de hennen) is voornamelijk te danken aan slechte (te weinig voeding) te weinig kalk (omdat de hennen aan een stuk door leggen hebben ze veel kalk nodig om hun reserves aan te vullen) Ze kunnen in principe wel overleven als ze maar tocht/vochtvrij kunnen zitten (zullen waarschijnlijk wel zelf naar binnen gaan, anders zijn ze goed te lokken met meelwormen of andere snacks)

CDKs zijn echt leuke vogels, ze worden snel redelijk tam (die van mij eten insecten uit de hand) en maken eigenlijk geen geluid (op het zo nu en dan kraaien van de hanen na maar dat is zo zacht dat je wel heel gevoelig moet zijn wil je er last van krijgen)
        "I know that you believe you understand what you think I said, but I'm not sure you realize that what you heard is not what I meant."

Opmerking

'Vliegde ik?'
          -'Nee, je valde.'

Opmerking

Ik geef ze gewoon tropenzaad, er staat ook nog een bakje met eivoer & kuikenopfokvoer. Ze krijgen van mij ook gedroogde rodemugglarven (eigenlijk bedoeld voor vissen maar de kwartels vinden het heerlijk) en allerlei insecten die ik kan vinden. Tevens vinden die van mij versnipperde kruiden ook lekker, bv munt of citroenverbena maar ook kattengras gaat er goed in.
            Niet vergeten dat kwartels het zaad heel doorslikken dus ze hebben echt grit nodig om hun voer goed te kunnen verteren.
            Kalk krijgen die van mij af en toe in de vorm van verpulverde eierschaal (even in de magnetron om bacterien te doden)
            Het geluid vind ik absoluut niet storend, sterker nog, ik zet af en toe een kraaiende kwartelhaan op youtube om die van mij te stimuleren wat geluid te maken (zo kan hij ook indruk maken op z'n dame door de 'andere' kwartel weg te jagen met z'n mannelijke gekraai.....nou ja...het is meer een pfeeeep waar een zebravink nog overheen komt)
            "I know that you believe you understand what you think I said, but I'm not sure you realize that what you heard is not what I meant."

Opmerking

Oorspronkelijk geplaatst door Edensb
              Ik geef ze gewoon tropenzaad, er staat ook nog een bakje met eivoer & kuikenopfokvoer.
              Ja, torpisch zaad krijgen alle vogels hier, want het zijn allemaal tropische vogeltjes, dus dan zou ik geen extra ander voer hoeven geven.
              Eivoer krijgen ze hier ook standaard.

Oorspronkelijk geplaatst door Edensb
              Kalk krijgen die van mij af en toe in de vorm van verpulverde eierschaal (even in de magnetron om bacterien te doden)
              Ik heb gelezen dat als ze wennen aan eierschalen dat ze dan eieren van anderen kapot gaan maken???
              Magnetron heb ik niet, maar als ik eieren kook en de schillen aan de kwartels geef is dat toch ook 'ontbacteried'?
              'Vliegde ik?'
              -'Nee, je valde.'

Opmerking

Je hoeft ze geen eischalen te geven .
                Voor de kalk behoefte is grit en sepia voldoende. Eventueel ook nog een speciale piksteen(blok)

Inderdaat is koken hetzelfde als de schalen in de magnetron doen .

Opmerking

'Vliegde ik?'
                  -'Nee, je valde.'

Opmerking

Working...
                  X