Mededeling

Collapse
No announcement yet.

koolmezen en miereeitjes

Collapse
X

• Filter
  • Tijd
  • Toon
Clear All
new posts

• koolmezen en miereeitjes

Goedeavond,

Vorige week vond ik een klein koolmeesje onder m,n graafmachine, vogeltje kon nog niet echt vliegen dus in een bakje gedaan met wat nest materiaal.

Via internet gekeken wat deze vogels zoal eten en op een vogelsite gevonden dat miereeitjes [poppen] goed zijn om de vogels te voeren, en te laten groeien.

Nu heb ik toch een heel bos hier in spanje waar we wonen [costa blanca]
    en ik weet dat er in het bos zat mierenesten te vinden zijn, hier en daar ruim je wel eens stenen en oud hout op en soms zitten er hele massa, s onder van die bijtgrage mieren.

dus gevoerd met pincet, en dat ging prima, moedervogel kwam ook regelmatig langs om af en toe ook wat te geven.

twee dagen later kwam ik er achter dat er nog een 2e vogel in de arm van de machine zat, moeder keek hier niet meer naar om en met veel moeite uit de arm gehaald, [gat moeten boren door 1 cm staal]

vogeltje was beetje slapjes maar na te voeren en een uurtje of twee helemaal opgeknapt.

dus nu had ik er twee om voor te zorgen, alle dagen gingen goed regelmatig nieuw voer zoeken, vogeltjes zaten gewoon op de bank binnen, en aten vanaf pincet gewoon alles op, eentje begon zelfs vanaf de grond op te pikken.

Tot vanmorgen 7.00, ik doe de deur van de loods open waar hun bakkie staat, en constateer dat beide vogeltjes dood zijn, nou dat was echt een klote moment.

hier begrijp ik dus helemaal niets van, temp ok, lekker rustig, genoeg te eten, met af en toe een druppel water erbij, s,avonds nog ok en dan 8 uur later overleden.

Waar kan zoiets aan liggen? Ik zelf denk toch het voer, omdat ze alletwee overleden waren, maar dan blijft de vraag, zijn die miereneitjes [wel spaanse grote mieren] wel ok of hadden ze ander voer moeten hebben? kregen s,morgens ook wel eens een motje wat in de lamp gevlogen was en dat aten ze direct op.

Hopenlijk heeft iemand een antwoord, zeker als ik nog zoiets ga meemaken, zodat ik weet wat ik het beste kan doen in de toekomst.

bedankt

Opmerking

Oorspronkelijk geplaatst door vanders
      moedervogel kwam ook regelmatig langs om af en toe ook wat te geven.
      Jammer dat het mis is gegaan.. je schrijft dat de moedervogel nog wel in de buurt was en ook kwam voeren, dus ik denk dat je de volgende keer de vogels beter buiten kunt laten zitten. De oudervogels weten toch het beste wat het juiste voer is (niet dat ik er van overtuigd ben, dat dat de doodsoorzaak is hoor.. dat kan vanalles geweest zijn)

Opmerking

Ja de de natuur zijn gang laten gaan, klinkt logisch, maar als er zo,n kleintje op de grond ligt, en de 2e vogel die dan nog in de arm van de machine zit en achtergelaten wordt vind ik ook niet echt een optie.

En op de grond is in no time een slang, grote hagedis, roofvogel, of wilde kat er mee weg, dat is ook de reden dat de vogeltjes s,avonds naar binnen gingen.

Mijn vraag was eigenlijk kunnen die miereneitjes toch op een of andere manier giftig zijn, iets anders kan ik niet bedenken omdat ze alletwee hetzelfde hebben gegegeten, en alletwee op dezelfde manier zijn overleden.

En wat is eventueel een alternatief voor zulk kweekvoer.

Trouwens jaren geleden eens een nest putterjes gehad die met het nest uit de boom waren gevallen, heb ik toen in een mand aan de boom gehangen, kregen weer netjes te eten van moedervogel en waren na een week uitgevlogen.

Opmerking

Opmerking

En inderdaad, als je alle vorige antwoorden leest, moet je voor jezelf kunnen besluiten dat de vogels meer kans maken of gemaakt hadden , indien ze gewoon gelaten waren waar ze thuis hoorden. IN DE NATUUR.

Ik ben ervan overtuigd dat hun overlevingskansen vele malen groter waren, dan bij jou in de goed bedoelde loods met de goed bedoelde voeding en goed bedoelde zorgen.

Zo zie je maar wat je in de toekomst beslist als je nog zoiets tegen komt.

Opmerking

Ja zoals eerder, in de natuur de grootste op overleven, duidelijk, op de grond in 40 graden zon overlevingskans nul.

Die druppel water gaf ik samen met dat mierenei, zo af en toe, kregen ze wat extra vocht binnen.

En de andere die ik met veel moeite uit die arm van die graafmachine heb gehaald ook overlevingskans nul, want die moeder was het inmiddels vergeten.

Verder als ik een dier in nood zie maakt niet uit wat, dan probeer ik er wat aan te doen, das gewoon je plicht.

en ze hebben het 5 dagen goed gedaan en eergisteren is het ineens over, ze waren dus bijna ready to fly.

Opmerking

Vergeet 1 ding niet. Bijna ready to fly en dan? Die moeten dan nog zeker 2-3 weken met de ouders mee op pad om alles te leren en om gevoerd te worden. Een jonge vogel die kan vliegen is verre van ready to fly in de natuur. Dat vergeten heel veel mensen. Als de ouders er inmiddels vandoor waren met de rest van het nest konden deze het sowieso vergeten want die redden het niet al kunnen ze alleen naar Afrika vliegen zo goed kunnen ze vliegen. Ze moeten eerst zelf leren eten en daarvoor vliegen ze dus nog zeker 14 dagen met de vader mee.

Dus mocht je het weer doen, zorg altijd dat de ouders ze door kunnen voeren en dat je ze alleen helpt wat de lokatie aangaat. Mandje in de schaduw, kooi tegen een boom onder de bladeren. Zolang de ouders contact houden maken ze een kans. Alleen 0,0 kans.

Een met de hand verder gevoedde vogel moet eerst in een zeer ruime natuurlijke voliere uitwilderen en leren eten zelf. Dan hebben ze nog minder kans dan hun broers en zussen bij pa en ma maar wel een kans

Opmerking

Zie foto................
                  Bijgevoegde Bestanden

Opmerking

Vanders spijtig dat het slecht is verlopen maar jij toont ten minste wat dieren liefde is,ik denk dat de moeder ergens haar nestje had mits de jongen niet goed konden vliegen,al doende leert men.Zij die zeggen de natuur zijn gang laten gaan,waar men kan helpen moet men helpen of het nu een mens is of een dier.De natuur zijn gang laten gaan dan kunnen wij ook zeggen geen dokters laat de natuur maar doen.

groetjes Richard

Opmerking

Oorspronkelijk geplaatst door zourky
                      Vanders spijtig dat het slecht is verlopen maar jij toont ten minste wat dieren liefde is,ik denk dat de moeder ergens haar nestje had mits de jongen niet goed konden vliegen,al doende leert men.Zij die zeggen de natuur zijn gang laten gaan,waar men kan helpen moet men helpen of het nu een mens is of een dier.De natuur zijn gang laten gaan dan kunnen wij ook zeggen geen dokters laat de natuur maar doen.

groetjes Richard
                      Hoi Richard. Er is ook zoiets als goedbedoeld vermoorden helaas. Kijk, hoe goed ook bedoeld, deze vogels zijn wel dood en dat heeft even geduurd. is dat helpen? Begrijp me niet verkeerd, ik weet dat het goed bedoeld is. Maar welke koolmees eet nu uitsluitend miereneieren? Ze eten die in de natuur niet eens. Laat staan elke dag de hele dag.
                      Zo is het vaker met "geholpen" vogels. Wat is helpen als je ze niet kan uitwilderen in een ruime vlucht? Wat is helpen als je ze een verkeerd dieet geeft?

Ik denk in ieder geval dat 90% van de vogels die opgeraapt worden niet geholpen worden al lijkt dat wel zo voor ons mensen. Het beste help je ze door ze een kans te geven en je dus vooral niet te bemoeien

Opmerking

afblijven.

Oorspronkelijk geplaatst door Marx
                        Hoi Richard. Er is ook zoiets als goedbedoeld vermoorden helaas. Kijk, hoe goed ook bedoeld, deze vogels zijn wel dood en dat heeft even geduurd. is dat helpen? Begrijp me niet verkeerd, ik weet dat het goed bedoeld is. Maar welke koolmees eet nu uitsluitend miereneieren? Ze eten die in de natuur niet eens. Laat staan elke dag de hele dag.
                        Zo is het vaker met "geholpen" vogels. Wat is helpen als je ze niet kan uitwilderen in een ruime vlucht? Wat is helpen als je ze een verkeerd dieet geeft?

Ik denk in ieder geval dat 90% van de vogels die opgeraapt worden niet geholpen worden al lijkt dat wel zo voor ons mensen. Het beste help je ze door ze een kans te geven en je dus vooral niet te bemoeien
                        laat met rust.

Opmerking

Ik deed het als kind ook wel hoor. Oprapen en grootbrengen. Dat lukte ook vrijwel altijd maar heeft er wel voor gezorgd dat ik bv 2 eksters had in een hele grote vlucht. Die kun je echt niet meer loslaten als ze imprint op mensen zijn. Die van mij niet in ieder geval. Nu mag dat niet meer en dus moeten die dieren niet meer van kleins af aan op de manier waarop ik dat deed groot gebracht worden. Niemand zit te wachten op een ekster die wel imprint is maar die ook in de natuur moet leven later.

Ik herken het liefdevol opvangen dus prima. Daar gaat het niet om. Mijn hart zegt ook, help dat dier. Maar nu het heikele punt. Waarheen met dat dier?

Ik mag ze niet meer houden en verzorgen dus ik breng ook alles naar de opvang. Ik weet overigens wel prima wat wel en niet te laten zitten. Vrijwel alle jonge vogels die opgeraapt worden zou ik nooit oprapen. Geen kraai die nog niet vliegt, geen koolmees die niet vliegt en al helemaal geen jonge merels of lijsters met veren. Die horen op de grond. Al zit er een kat, het hoort zo. Dat moeten mensen zich eens leren beseffen. Ik heb dit jaar enkele jonge vogels opgeraapt. Bv. 5 merels uit een nest dat onze (mijn moeders ) katten uit de klimop hadden getrokken en die vogels zijn naar de opvang gegaan. Daar kan je niks meer mee want de kat had ze al in de bek en het nest was kapot.

Dus nogmaals, ik herken het gevoel van willen redden prima. Maar ik weet ook genoeg om te weten dat het loslaten van een net vliegende merel niks wordt. Die kunnen helemaal niet eten al vliegen ze nog zo mooi. Het echt weer uitzetten in de natuur is een traject en geen enkele particulier zonder grote vlucht met planten is in staat dat traject te doorlopen. Doe je het niet dan wordt het gegarandeerd niks anders dan een langzame dood voor je geredde vogel. Dat wil er niet in bij mensen. Een merel kan niet van een papegaaienkooi de tuin in. Dat redt hij nooit.
                          Een koolmees kan de dag dat zijn vleugels hem dragen en hij door de schuur vliegt niet de wijde wereld in. Die heeft lange begeleiding nodig en die moet je ook kunnen geven als je ze wil "redden". Ze moeten het juiste voer hebben en zeker schuw voor mensen worden. Al met al een onhaalbare zaak voor de gemiddelde vinder al zegt het hart nog zo hard dat hij/zij deze spuit moet redden. Doe je het niet helemaal goed dan is het nl helaas helemaal geen redden meer.

De eksters die ik had had ik overigens opgeraapt omdat zij Engelse ziekte hadden. Klompvoeten en schuine poten. Anders had ik ze nooit opgeraapt. Als kind al niet. Die heb ik dus echt heel wat jaren gehad. Dat is de nazorg die ik ze verplicht was na oprapen. En dat moet je weten. Nu mag dat dus niet meer.

Opmerking

Opmerking

Hebben wij vroeger als kind nooit geen vogel op geraapt en het willen eten geven, en we waren zo fier dat we het hadden,ook al lag het s'anderen daags dood we wisten niet beter.Nu is het gemakkelijk omdat we weten wat kan ,wat mag,en hoe het moet,hoeveel van volwassen personen zouden weten dat een koolmees geen mieren eieren eet,ik geloof weinig.Ik ben nu niet van de jongste en heb in mijn leven al dikwijls een dier op geraapt van een klein hondje in het bos,een reisduif uit het water geschept laten drogen bij de verwarming in de wagen,een houtduif met gebroken vleugel,ik zou er mij niet goed bij voelen met te doen alsof ik het niet zag,voor een kikker op straat stop ik juist zoals hier blijft het er ook bij hier stop ik bij dit onderwerp.
                              groetjes Richard

Opmerking

Working...
                              X