beste vogelliefhebbers,vandaag is bij mij een nest jonge groenlingen uitgekomen,alleen heb ik sterk het vermoeden dat de kneu man de vader is omdat hij de hele tijd in de buurt van het popje zit. met welke ringmaat moet ik deze jongen ringen,mocht dit inderdaad het geval zijn? ik ring mijn groenlingen met 2,7mm
Mededeling
Collapse
No announcement yet.
welke ringmaat
Collapse
X
-
-
Op vogelindex staat 3 mm. Er staat een sterretje bij, dat is de nieuw voorgeschreven maat per 1 juli 2009.Groet Ton,
www.allevogels.nl
Opmerking
-
Oorspronkelijk geplaatst door Ton KoekOp vogelindex staat 3 mm. Er staat een sterretje bij, dat is de nieuw voorgeschreven maat per 1 juli 2009.
kijk en daar heb ik nu eens een gerichte vraag over en hoop op antwoord van personen die dicht bij het "vuur" staan. (dus Henk/Robk etc.):
ik heb ringen (opnieuw) besteld voor bepaalde soorten zodra ik wist dat van de nieuwe regeling aangaande de ringmaten.
omdat ik een paar soortjes bezit waarvan de ringmaat nu wel goed is.
ik heb die ringen ook gekregen,dus zou ik in theorie/volgens de wet toch goed moeten zitten????? (want uiteraard zijn ze allemaal geboren na 1 juli 2009en dat zal ook in het echt zo wel gaan kloppen/zo zijn hoor met die soortjes)
echter staat op de site van de nbvv iets van per ingang van 1 januari/of ringenbestelling 2010.
is dat nu omdat het dan pas bij de bond "rechtgeldig"is vanwege tentoonstellingen????????????
m.a.w voor TT gaat het pas per 1 januari 2010 in?
misschien duidelijker de vraag als voorbeeld: ik kweek met roodkeelpieper,oude maat was 2,5 mm nu is dat geworden 2,7 mm, mag ik die vogels "nu"ringen met 2,7 mm (ja want ze zijn nu altijd geboren na 1 juli 2009) en mag ik die vogel dan brengen in janarie 2010 op apeldoorn met een ring van 2,7 mm geboorte jaar 2009.
nogmaals antwoord van mensen die kennis van zaken hebben.
ben benieuwd.
mvg
ps: natuurlijk kan ik bondsbureau bellen of mensen persoonlijk even benaderen,maar het gaat mij erom dat deze info hier erop komt te staan zodat er meer mensen hiervan kennis kunnen nemen die soortgelijke vraag hadden.
ik ga dan wel niet naar TT's maar dat doet er eventjes niet toe,het is een vraag die door vele gesteld wordt (althans aan mij dan).
dus maak het duidelijk. a.u.b
Opmerking
-
Bijlage, bedoeld in artikel 5 van de Regeling afgifte en kenmerken gesloten pootringen en andere merktekens, zoals geldig vanaf 1 juli 2009.Anthus cervinus Roodkeelpieper PASSERIFORMES: MOTACILLIDAE 2,7
Waarom er op de site van de NBvV staat dat het met ingang van 1-januari of de ringenbestelling van 2010 geldt is me niet duidelijk, misschien kan Henk daar nog iets aan toevoegen.
Groet,
Rob.
Opmerking
-
quote robk:
Waarom er op de site van de NBvV staat dat het met ingang van 1-januari of de ringenbestelling van 2010 geldt is me niet duidelijk, misschien kan Henk daar nog iets aan toevoegen.
en laat dit dan juist mijn vraag zijn
note:
ik heb zojuist gekeken op de site van de Nbvv maar kwam het niet meer tegen,ik had een oude opgeslagen daar stond het nog wel op.(dit toen omdat ik de nieuwe ringen besteld had ).
exacte tekst was:
De regeling wordt naar alle verwachting officieel van kracht op 1 juli 2009. Dit betekent in de praktijk dat de ringbestelling 2010 onder de nieuwe regeling valt.
(heden/waarvan akte 15:40).
maargoed dan blijft onderstaande vraag min of meer toch staan ,hetzij voor mij wel duidelijker nu dat er gewoon geringd en tt gespeeld kan worden met "nieuwe maten" op ringen van 2009 als deze daarvoor besteld zijn .(echter daarover heb ik wederom een bijkomende vraag,is het nu al duidelijk of er met ringen "geschoven" mag worden van de ene soort naar de andere soort mits deze dezelfde ringmaat heeft?).
en wat is volgens jouw dan "kweekadministratie"?
nogmaals vraag : kan ik met een roodkeelpieper 2,7 mm geringd 2009 geboren na 1 juli deelnemen op de TT zeg apeldoorn januari 2010 ?
(vogelnaam kan natuurlijk gewisseld worden voor elk andere vogelssoort waarvoor een nieuwe ringmaat vanaf 1 juli geldt).
Opmerking
-
ringenwisselling per soort is toe gestaan mits beide soorten op het bestelformulier van dat jaar staan waarbij een afwijkende maat naar beneden niks uit maakt
de nieuwe ringmaten zijn van af 1 juli geldig en vanaf 1-1-2010 aanbevolen ringmaten waarbij men altijd naar onderen mag afwijken , maar naar boven alleen met een goed onderbouwd verhaal en liefst
(beter van wel , om het welles niettes verhaal te voorkomen )foto's wel met de nog steeds geldende regel dat de ring niet van de poot moet kunnen worden gehaald zonder poot of ring te beschadigen
Opmerking
Advertentie
Collapse
Opmerking