Mededeling

Collapse
No announcement yet.

ring

Collapse
X

• Filter
  • Tijd
  • Toon
Clear All
new posts

ik heb al de nederlandse lijsten al gedownload zodat ik het eens door kan kijken.
    de belgische ook maar dat is moeilijker uit elkaar te houden omdat daar ook de verschillende bonden verschillende ringmaten hanteren.
    dus dat word opletten als ik event. een keer een vogel uit belgie koop.
    maar dit blijft ook weer een risico natuurlijk want als deze vogels overgeringt zijn kun je een oudere vogel kopen als dan word voorgedaan.

Opmerking

Beste mensen,

Excuus dat ik een oud topic open. Maar op de laatste vraag van Josmo is geen antwoord gekomen. Ik heb dezelfde vraag. Ik sta op het punt een tiental kleine putters te kopen. Ringmaat C van KBOF en AOB maar deze hebben idd. geen breuklijn. Zijn deze vogels dan in NL illegaal of mag ik ze gewoon kopen?

Vr. gr.

Wim

Opmerking

als ze corect geringd zijn in het land van herkomst, zijn ze ook legaal in nederland, de ring letter C staat voor ringmaat 2,5 mm, ze zijn goed geringd, in belgie is er gaan breukzone, let we lop of het geen overgeringde vogels zijn, m.a.w let op beschadigingen aan de ring.
        www.fretteren.eu

Opmerking

Naruch, bedankt voor de info.

Vr. gr.

Wim

Opmerking

Nog een andere vraag. Ik heb een putter met een AOB-ring (c) met overdwars de cijfers '000'. Nu lees ik dat je bij de AOB ook zgn. 000-ringen kunt bestellen. Mijn vraag is: wat zijn dit voor ringen en mogen die gebruikt worden voor putters?

Vr. gr.

Wim

Opmerking

het enige wat ik over de "000" ringen heb kunnen vinden is dit:

Bij het inkooien zal het eigendomsbewijs gevraagd worden (voor de ringen 000, is het verplicht het door de AOB goedgekeurd certificaat bij zich te hebben).

verder vindt ik er ook niets over.

volgens mij mag je een vogel geringd met deze ring alleen in bezit hebben met een certificaat.

m.a.w. handjes af van zo'n geringde vogel
              www.fretteren.eu

Opmerking

Opmerking

Opmerking

goed dat je de andere hebt laten zitten ook belgie heeft verplichte ringmaten voor ec-vogels.

Kleine distelvink C = 2,50 mm
                    Grote distelvink D = 2,70 mm

en ik ben weer wat wijzer geworden over de 000 ringen
                    www.fretteren.eu

Opmerking

Ik zal je nog een klein beetje wijzer maken Naruch.

De Belgische wetgeving vermeldt enkel dit:

Die ring moet aangepast zijn aan de afmeting van de poot en dient zo te worden bevestigd dat hij niet
                      kan worden weggenomen zonder beschadiging of verandering. Bij het bevestigen van de ring mag het
                      pootgewricht niet worden gewond.
                      Tevens moet volgens de Belgische wetgeving de ring uitgegeven zijn door een door de Minister erkende federatie. Wanneer je nu echter naar de site van een federatie surft vind je daar het volgende:

De aanbevolen ringmaten gelden als richtlijn en voldoen voor het grootste gedeelte aan het gekweekte bestand.
                      Ingeval de gekweekte vogels merkelijk kleiner of groter zijn dan het gemiddelde bestand, dient de liefhebber een aangepaste ringmaat te kiezen.
                      De gekozen ringmaat dient zodanig te zijn dat de ring bij een volwassen exemplaar niet kan worden aangebracht of weggenomen zonder der ring te vervormen of de vogel te kwetsen.
                      en

De aanbevolen ringmaten voor Europese vogels, welke reeds gehouden worden of mogelijk in de toekomst gehouden zullen worden, werden mede samengesteld op basis van voorgeschreven ringgegevens uit de ons omringende landen. Gezien onze geringe ervaring met sommige van deze vogels wensen wij er speciaal op te drukken dat de liefhebber er verantwoordelijk voor blijft dat de ring niet aan volwassen vogels kan worden aangebracht of weggenomen zonder de ring te vervormen of de vogel te kwetsen, zoals voorgeschreven in het KB van 09.09.81.
                      Dit wil dus zeggen dat elke federatie zelf mag bepalen welke ringmaat zij voor welke vogel adviseert zolang deze maar voldoet aan de wettelijke bepaling zoals boven beschreven (niet wegnemen zonder beschadiging etc...). Hierdoor soms ook de verschillen in ringmaat tussen de verschillende federaties.

Ik heb de vraag eens gesteld aan bevoegden van de KBOF en zij vertelden me dat de ringmaten die zij voorop stellen in de meeste gevallen een maatje kleiner zijn dan in werkelijkheid toegelaten is. Dit enerzijds om goodwill te tonen t.o.v. de wetgever en anderzijds om beschuldigingen makkelijker te weerleggen. Het is dus perfect mogelijk dat je vogel een grotere ring aanheeft dan aanbevolen door de federatie en dat deze vogel wettelijk in orde is.

Opmerking

bedankt voor het antwoordt, barmsijscabaret, maar,

hoe leg je dit uit aan de aid medewerker, sommige zien het verschil nog niet tussen een kanarie en een groenling, nemen vogels mee die wettelijk zijn geringd en in nedeland zijn gekweekt.( dus nederlandse wettelijke ringen aan, met de goede maat).

wat zullen ze niet doen met belgiese ringen die te groot zijn, voor onze wettelijke normen?
                        www.fretteren.eu

Opmerking

Opmerking

Oorspronkelijk geplaatst door naruch
                            hoe leg je dit uit aan de aid medewerker, sommige zien het verschil nog niet tussen een kanarie en een groenling, nemen vogels mee die wettelijk zijn geringd en in nedeland zijn gekweekt.( dus nederlandse wettelijke ringen aan, met de goede maat).

Opmerking

zever

weer wat aan haha medaar

Opmerking

Working...