Mededeling

Collapse
No announcement yet.

Putter kweker

Collapse
X

• Filter
  • Tijd
  • Toon
Clear All
new posts

• Putter kweker

Beste forumleden

Weet iemand van jullie een betrouwbare putter kweker. Liefst in Zuid Holland. Ik wil graag nog een koppel aanschaffen.

Vriendelijke groeten

Krijn
    Bij vlagen ben ik geniaal; alleen is het nu even windstil.

het is niet de meest geschikte tijd om putters te kopen nu.

de meeste vogels worden klaar gestoomd voor de komende kweek periode.

maar er zal vast hier of daar nog wel wat te koop worden aangeboden.

het beste kan je kijken op vogelmarktplaats. veel succes.
    groeten Ton
    mijn Youtube kanaal: https://www.youtube.com/channel/UCLy..._as=subscriber

Opmerking

Hartelijk bedankt voor je reactie Ton!
      Dan wacht ik nog een poosje.

Vr Gr Krijn

Opmerking

Als je ze kan bemachtigen vraag dan wel aan de verkoper of het gekuurde vogels zijn. Als het gekuurde vogels zijn zal je ook moeten gaan kuren anders krijg je ze niet door de rui heen en jongen op stok krijgen kan je vaak vergeten. Het beste is natuurlijk ongekuurde vogels aan te schaffen om daar mee te kweken maar dat schijnt een zeldzaamheid te zijn. Op dit forum echter zijn er wel een aantal leden die met succes putters op stok hebben gekregen vanuit ongekuurde ouders. het kan dus wel.

Opmerking

Dank voor je reactie. Dat wist ik dus niet. Ik heb drie putters en zou echt niet weten of het gekuurde vogels zijn. Ze zijn alle drie geringd Ik zal dan de verkoper vragen of hij bij zijn leverancier kan vragen of de vogels gekuurd zijn. Ik heb de vogels in een dierenzaak gekocht.

Ik moet er toch niet aan denken dat tijdens de rui mijn vogels dood gaan. Is dat echt een mogelijkheid? Dat maakt me triest. Ik ben zo gehecht aan deze vogeltjes.

Ik ga morgen meteen naar de zaak bellen.

En welke kuur moet ik dan toedienen. Door het voer? Of door een dierenarts. Ik weet echt niets van dat kuren af.
          Ik ga even google raadplegen om me er meer in te verdiepen.

Nogmaals bedankt en met vr grt

Krijn
          Last edited by Krijn Toet; 03-04-2016, 11:01.

Opmerking

Ik lees regelmatig over de middelen ESB en Baycox. Volgens mij is dat goed tegen schimmels.

Ter voorkoming van de schimmelvorming bij mijn vogels (geen putters!) geef ik ze 2 maal per week citroenzuur of propolis door het water. Dat zijn natuurlijke middelen.
            Bekijk mijn vogels op:

http://papegaaiamadine.webnode.nl/

Opmerking

Hartelijk bedankt Hans voor je reactie.
              Zeer gewaardeerd.

Vr Grt
              Krijn

Opmerking

esb3 en baycox hebben niks met schimmels van doen, dit is medicatie tegen cocidiode, tegen schimmels heb je onder andere fungizone en megakill, al deze medicatie is bij de dierenarts verkrijgbaar.
                bij putters is het belangrijkste dat ze kurkdroog zitten, en niet teveel vogels op een te kleine ruimte, als dit het geval is zou ik me niet te druk maken wat er allemaal over kuren gezegd en geschreven word.
                dat putters die gekuurd zijn niet door de rui zouden komen en geen jongen zouden kunnen grootbrengen moet je ook met een korreltje zout nemen, ik zou eerst eens informeren bij speciaalclubs zoals de bec en de sec deze kunnen je vragen beantwoorden door personen die hier ervaring mee hebben.
                Last edited by binkie; 03-04-2016, 19:14.

Opmerking

Dank voor je reactie Binkie.

Vr Grt
                  Krijn

Opmerking

Waar het mij even om te doen is dat als Krijn geen jongen op stok krijgt of dat zijn putters niet door de rui heem komen hij de schuld niet bij zich zelf hoeft te zoeken. Of hij gekuurde vogels heeft weet niemand behalve die gene die ze gekweekt heeft maar of die hem gaat vertellen of ze gekuurd zijn vraag ik mij af.

Vooralsnog kunnen we stellen dat de putter om diverse redenen een lastig te kweken vogel is en dat vele kwekers naar bijvoorbeeld esb3 en baycox grijpen om jongen op stok te krijgen met alle negatieve gevolgen van dien.

Gelukkig zijn er ook genoeg voorbeelden, en zeker op dit forum, van kwekers die de putter zonder preventief toedienen van medicatie op stok krijgen.

Wat betreft het continu aanzuren van het drinkwater met citroenzuur wil ik nog even opmerken dat dit een megabacterie infectie in de hand kan werken. Het is beter om net zoals HansV dit doet af te wisselen. Het gebruik van propolis is overigens ook een zeer interessante zaak die wat meer aandacht verdiend.

Opmerking

een voordeel voor Krijn, is dat zijn vogels binnen zitten, dus redelijk droog, toch ?

hoe lang heb je deze vogels al Krijn ?

misschien maken we ons zorgen om niets.
                      groeten Ton
                      mijn Youtube kanaal: https://www.youtube.com/channel/UCLy..._as=subscriber

Opmerking

Op de eerste plaats hartelijk dank voor alle reacties! Ik waardeer dat ten zeerste.

Op de tweede plaats had ik me misschien eerder op dit forum moeten aanmelden en me meer moeten verdiepen in de putter. Ik ben dus gewoon nog een leek op vogelgebied.

Ik ben zeer slecht ter been en zocht een nieuwe hobby die ik thuis kon beoefenen. Een dierenzaak had een putter in een klein kooitje en dat vogeltje floot geweldig. Ik heb deze vogel toen gekocht en een veel grotere kooi aangeschaft. Later kwam er een vrouwtje bij. En nog een putter mannetje. Ik heb de vogels ongeveer een maand of twee. Ik heb veel geld voor de mannetjes putters neer moeten leggen, ongeveer 150 euro per stuk.

De vogels fluiten dat het een lieve lust is en ik bespaar me kosten nog moeite om ze goed te verzorgen. Twee keer per dag vers water, goed voer en af en toe wat insecten pate of eivoer. Uiteraard grit en maagkiezel en een sepia schelp.

De vogels zitten goed in de veren en zijn uitermate levendig. Ook heb ik speciale takjes van hout voor ze gemaakt zodat ze hun nagels kunnen slijpen / afvijlen.

De vogels zitten thuis in ruime kooien in de woonkamer en zitten dus droog. De kooien maak ik drie keer per week schoon.

Ik moet er niet aan denken dat mijn vogels dood kunnen gaan tijdens de rui. Daar zou ik heel veel verdriet van hebben. Ik heb niet de intentie om jongen van de putters te krijgen.

De verkoper wist niet of de vogels gekuurd waren.

Met vriendelijke groeten

Krijn
                        Last edited by Krijn Toet; 04-04-2016, 18:46.

Opmerking

krijn dus niets om je zorgen over te maken, als je vogels fluiten zoals je schrijft zijn ze kerngezond, wel moet je met vogels die binnen in de huiskamer zitten met het daglicht mee laten gaan, dus licht geven als het buiten licht word ,donker zetten als het buiten donker word, dit kan heel simpel door een doek over de kooi te hangen, doe je dit niet dan vallen ze vroeg of laat in de zogenaamde stokrui en dit overleven ze niet.

Opmerking

Dank voor de tip Binkie. Dat wist ik niet
                            Dat ga ik vanavond meteen doen

Als het donker wordt gooi ik een doek over de kooi en de volgende ochtend als het licht wordt haal ik de doeken er af
                            Dat zal ik dan doen voor alle kooien

Hartelijk bedank

Grt
                            Krijn

Opmerking

Working...
                            X