Mededeling

Collapse
No announcement yet.

keuringen

Collapse
X

• Filter
  • Tijd
  • Toon
Clear All
new posts

• keuringen

aller eerst wil ik mij voorstellen ik ben s.boudewijn en kweek wildzang en ik doe dit maar op deze manier omdat ik door ONKUNDE niet zo handig ben met een pc of laptop maar dat ter zijde.
    Het probleem is ;
    ik heb 6 baardmannen ingestuurd op een tt in een normale tt kooi.
    vooraf aan de keuring kreeg ik een telefoontje dat de vogels niet gekeurd zouden worden als ze niet in een kist kooi zaten toen heb ik gezegd niet keuren maar de beller had een oplossing overlaten vliegen in een kist kooi en dan zouden ze gekeurd worden en dat was ook de suggestie van de keur meester dus uiteindelijk heb ik daar maar mee in gestemd om niet met 6 vogels de tt en de catalogus te bederven.
    in een plaats ca.15 -20 km hier vandaan worden de baardmannen wel gekeurd in een normale tt kooi
    nu is mijn vraag hier wat is uw mening over het aan leveren van baardmannen in een kist kooi .
    mijn mening is dat dit kant nog wal raakt want een grasparkiet mag zonder probleem aangeleverd worden in een normale tt kooi en deze vogel is toch zeker 3-4x groter dan een baardman.
    mijn idee is dat dit weer een vinding is een iemand die TOTAAL geen weet heeft van vogels zoals de baardman want die vliegt zich dood na 3 dagen kist kooi en ik spreek uit ondervinding .
    wie deze vinding gedaan heeft weet ik niet maar ik ben dan ook van mening dat de vogel bij mij ca.1 week in een oefen kooi zit dan ca 2 dagen in de tt kooi die ik voor hem heb bedacht en dan na een reis in het donker de dag er na moet over vliegen in een kist kooi en dan weer terug in mijn eigen kooi.
    is hier nou een keur meester aan de gang die net als meer van die MANNETJES wel eens wil laten zien wie hij is en zich weer op zijn borst kan kloppen dit heb ik toch maar weer voor elkaar.
    na plaatsing op markt plaats van een verhaaltje van deze strekking heb ik veel reacties ontvangen die alle ongeveer de zelfde strekking hadden van dat dit weer een regel is die kant nog wal raakt en de animo om in te zenden op een tt tot een minimum beperkt er zijn er zelfs bij die zeggen ik kom niet meer met vogels naar een tt.
    u diegene die dit leest zal wel begrijpen dat ik nog al boos ben over dit alles maar dat er buiten gelaten gaarne haS.Boudewijnd ik uw mening hier over want is de bond dan ook weer een instantie die niet luisterd naar zijn leden en alleen maar incasseert en opmaakt en totaal geen oor of oog heeft voor zijn leden en al de argumenten zelfs van mensen die meer dan 50 jaar vogels heeft zo aan de zijde schuift want volgens mij is dit weer een verzinsel van een iemand zonder enig vogel verstand.

S.Boudewijn

Van het hoe en/of waarom een baardman in een kistkooi moet kan ik je geen antwoord verstrekken omdat ik dat niet weet.
    --
    Wel hangt het er van af om welke soort baardman het gaat waarschijnlijk want er zijn meerdere kooisoorten te vinden via Vogelindex:
    Dit snap ik zelf ook niet zo goed. Vooral omdat er meerdere klassenummers voor baardmannen beschikbaar zijn. Maar zoals ik al schreef daar heb ik het verstand niet van.
    Je zal dus goed moeten weten om welke baardman het gaat...... Het zou ook kunnen dat er nog oude klassenummers weergegeven worden maar dat zou niet goed zijn naar mijn idee. Verder kan ik je niet helpen. Misschien kun je met deze gegevens eens naar het TT Bestuur en/of betreffende keurmeester en misschien ook even naar de NBvV. http://www.vogelindex.nl/zoeken_manueel.asp

Klasse nummer 16.001.030
    Groepsindeling 16.001
    Wetenschappelijke benaming Panurus biarmicus biarmicus
    Nederlandse benaming Europese baardmannetje
    Ringmaat 2.8*
    CITES bijlage E
    Aantal jaren EK 5
    Soort kooi kleine kistkooi

--

Klasse nummer 13.001.076
    Groepsindeling 13.001
    Wetenschappelijke benaming Sporopipes squamifrons squamifrons
    Nederlandse benaming Baardmannetje
    Ringmaat 2.5
    Soort kooi universeelkooi

--

Klasse nummer 12.017.076
    Groepsindeling 12.017
    Wetenschappelijke benaming Sporopipes squamifrons squamifrons
    Nederlandse benaming Baardmannetje
    Ringmaat 2.5
    Vogelrichtlijn c.q Habitatrichtlijn 2
    Aantal jaren EK 3
    Soort kooi universeelkooi
    Last edited by Henk3; 26-11-2015, 10:17. Reden: Wat tekst er bij bedacht.
    Vriendelijke groeten,
    Henk3.

Mijn website:

Http://www.hobbyennatuurfotografie.nl

Opmerking

het gaat hier om de europese baardman de

Opmerking

Ja bij de onderste 2 gaat het om de baardmanwever zo te zien. Ik had de latijnse benaming niet nagezocht. (Blijft wel vreemd dat dat niet weergegeven wordt met de zoekfunctie maar de onderste 2 kunnen dus buiten beschouwing worden gelaten.)
        Vriendelijke groeten,
        Henk3.

Mijn website:

Opmerking

ik denk dat het probleem bij u ligt.

als je meespeelt op de tt, moet je de voorgeschreven kooien aanhouden, nogal wiedes, anders word het een zooitje op het rek waar de kooien in komen te staan.

dat houd dus ook in, dat je daar de vogels in laat wennen, ruim van te voren.

wat ze ergens anders doen, heeft u niets mee te maken, want daar heeft u geen vogels ingeschreven.

de standaard die de Nbvv voorschrijft, of de Anbvv, zal worden aangehouden neem ik aan.
          groeten Ton
          mijn Youtube kanaal: https://www.youtube.com/channel/UCLy..._as=subscriber

Opmerking

Oorspronkelijk geplaatst door Ton Bekijk Bericht
            ...als je meespeelt op de tt, moet je de voorgeschreven kooien aanhouden...
            Maar dat is toch altijd een TT kooi en geen kistkooi?

Ik doe niet mee aan tentoonstellingen dus heb er geen verstand van maar zo een kistkooi is toch niet zo een plat ding met traliewerk aan de bovenkant waar men vroeger 100 zebravinken in propte?

Opmerking

Het is verder ook de bedoeling dat kooien per vogelsoort zo uniform mogelijk zijn, zodat de keurmeester de vogels niet kan herkennen aan de kooien of het type voederbakje. Voorschriften zijn voorschriften en niemand dwingt je om je vogels in te schrijven. Als je je vogels niet gewend krijgt aan de voorgeschreven kooi, laat je ze thuis. Het klinkt cru, maar zo is het volgens vogelverenigingen en daarbij staan ze in hun recht.

Opmerking

Klasse nummer 16.001.030
                Groepsindeling 16.001
                Wetenschappelijke benaming Panurus biarmicus biarmicus
                Nederlandse benaming Europese baardmannetje
                Ringmaat 2.8*
                CITES bijlage E
                Aantal jaren EK 5
                Soort kooi kleine kistkooi

Opmerking

Geachte S.Boudewijn,

Ik snap dat je het beste voor je vogels wilt.Maar de fout ligt in deze bij je zelf je hebt ze ingezonden in verkeerde kooien en je hebt daarna toestemming gegeven om je vogels in een kooi toe te laten waar ze niet in gewend zijn.Je had ze gewoon absent kunnen geven,het welzijn van je vogels gaat voor een perfecte show of catalogus.Hoe je "onze"keurmeester en organisatie in een kwaad daglicht stelt hoef je je niet op de borst te kloppen.Maak maar is hard wat je allemaal schrijft.
                  Jan.

Opmerking

Dan had de organisatie vermoedelijk niet gebeld.

Opmerking

Ik dacht ook eerst dat een kistkooi een zogenaamde "loper" was. Op internet vind ik echter dit terug:

"Standaard grote tentoonstellingskooi of kleine kistkooi. Wordt gebruikt voor grotere tropen, en voor middelgrote kromsnavels en vruchten -en insecteneters.
                      Circa 50 cm breed, 25 cm diep en 40 cm hoog."

bron: http://www.dierenverblijf.eu/tentoon...t-p-13404.html

Een europees baardmannetje komt inderdaad beter tot z'n recht in een kooi waar je normaal een merel of lijster in zou zetten (met dunnere stokjes dan). Ik speelde ook met m'n baardmannetjes in de "gewone tt-kooi" en vaak was de staart beschadigd, dus ik kan me wel vinden in het spelen met een baardmannetje in een kooi waar je ook bijvoorbeeld een roodpoothoningzuiger in speelt.
                      Last edited by barmsijscabaret; 27-11-2015, 09:41.

Opmerking

Ook eens even naar afbeeldingen van de diverse kooisoorten gezocht bij de NBvV maar daar is volgens mij niets te vinden aan afbeeldingen.

Via deze link kunnen de diverse kooisoorten bekeken worden:
                        http://www.de-rietvink.com/TT%20Kooien.pdf
                        Vriendelijke groeten,
                        Henk3.

Mijn website:

Opmerking

Oorspronkelijk geplaatst door Henk3 Bekijk Bericht
                          Ook eens even naar afbeeldingen van de diverse kooisoorten gezocht bij de NBvV maar daar is volgens mij niets te vinden aan afbeeldingen.

Via deze link kunnen de diverse kooisoorten bekeken worden:
                          http://www.de-rietvink.com/TT%20Kooien.pdf
                          Henk even kijken in bondsvademecum.

Jan.

Opmerking

Oorspronkelijk geplaatst door Jan Vriend Bekijk Bericht
                            Henk even kijken in bondsvademecum.

Jan.
                            Ik had daar wel een kijkje genomen Jan maar ik zie daar toch "nog" geen afbeeldingen van betreffende kooisoorten?
                            Welke moet ik dan aanklikken?
                            http://www.nbvv.nl/download/
                            Vriendelijke groeten,
                            Henk3.

Mijn website:

Opmerking

Volledige bondsvademecum pagina 51.

Jan.

Opmerking

Working...
                              X