Mededeling

Collapse
No announcement yet.

Goudvinken en tropische temperaturen

Collapse
X

• Filter
  • Tijd
  • Toon
Clear All
new posts

• Goudvinken en tropische temperaturen

Hoi iedereen,

Omwille van de aangekondigde tropische hitte voor de komende dagen maak ik mij serieuze zorgen om mijn jonge goudvinken.
    In mijn houten schuur(tje) heb ik een pop met 4 jongen die op het punt staan het nest te verlaten. (16 dagen).
    De vogels vertoeven in een kweekkooi van 1,25 X 40 X 40.
    Ik heb een ventilator geplaatst ( niet op de vogels gericht natuurlijk) , maar vrees toch dat temperatuur (te) hoog zal oplopen ...
    Vraag is nu : indien ik de broedkooi verplaats naar een koelere locatie (woonkamer bvb.) gaat de pop dan nog doorgaan met voederen van de jongen ?
    Graag uw gewaardeerde mening,

Mvg,

Guido

broedkooi verplaatsen brengt wel het risico mee dat de pop in de nieuwe omgeving gestrest raakt en niet meer voedert, ik weet niet wat voor dak je op je schuurtje hebt maar je zou bijvoorbeeld een sproeier op je dak kunnen zetten.

Opmerking

Oorspronkelijk geplaatst door GuidoV Bekijk Bericht
      Hoi iedereen,

Omwille van de aangekondigde tropische hitte voor de komende dagen maak ik mij serieuze zorgen om mijn jonge goudvinken.
      In mijn houten schuur(tje) heb ik een pop met 4 jongen die op het punt staan het nest te verlaten. (16 dagen).
      De vogels vertoeven in een kweekkooi van 1,25 X 40 X 40.
      Ik heb een ventilator geplaatst ( niet op de vogels gericht natuurlijk) , maar vrees toch dat temperatuur (te) hoog zal oplopen ...
      Vraag is nu : indien ik de broedkooi verplaats naar een koelere locatie (woonkamer bvb.) gaat de pop dan nog doorgaan met voederen van de jongen ?
      Graag uw gewaardeerde mening,

Mvg,

Guido
      Heb je een plat dak op je schuur?
      Koop een rieten schuttingmat, lichte kleur, en leg die op je dak. Event. een paar stenen ertussen dat er wat ruimte tussen je mat en je dak is.
      Dat scheelt al een hoop warmte.

Ook je afvoer afdichten (als dat mogelijk is) en een laag water op je dak laten staan is een optie.

Sterkte!

Wat ik een keer heb gelezen is dat iemand plastic flessen vulde met water en die in de vriezer deed. Als ze bevroren waren dan voor de ventilator zetten om zo koude lucht te verspreiden.

Groetjes, Chantal
      Last edited by Tal; 30-06-2015, 13:19. Reden: PLASTIC FLESSEN!
      http://devrolijkefluiters.simpsite.nl

Opmerking

Groeten Michael

https://www.facebook.com/Populier-Vo...4313725716158/

Opmerking

Je kan denken aan een watercoeler is niet duur in gebruik verder de ramen afschermen met bv een scherm die je in de winter op je auto doet dat weerkaatst de zon ook super en laat de pop regelmatig badderen
          sterkte er mee

Opmerking

Ik hen een polycarbonaat dak op het nachthok, maar daarboven hangt nu wel een schermdoek (voor kassen) gekocht bij de welkoop. Laat lucht door maar houdt de zon tegen. Mijn nachthok deur staat open en ik heb een gaas voorzet deur tegen de katten. Besproei straks de vloer van mijn loopruimte in het nachthok
            http://sijzen-en-vinken.webs.com/

Opmerking

Oorspronkelijk geplaatst door Ronazure Bekijk Bericht
              Ik hen een polycarbonaat dak op het nachthok, maar daarboven hangt nu wel een schermdoek (voor kassen) gekocht bij de welkoop. Laat lucht door maar houdt de zon tegen. Mijn nachthok deur staat open en ik heb een gaas voorzet deur tegen de katten. Besproei straks de vloer van mijn loopruimte in het nachthok
              Let op met besproeien dat het verdampen ook de lucht weer dikker maakt en het zwaarder maakt om te ademen.
              Doe je goed met zo'n doek.
              Wij hebben rieten rolgordijnen op het dak, helpt ook prima.

Groetjes, Chantal

Opmerking

Alvast bedankt iedereen voor bijzonder nuttige tips.
                Heb het dak onder water laten lopen en vanaf deze middag truc met bevroren flessen voor ventilator.
                Vervolgens op zoek naar rietmatten.
                Structurele oplossingen tijdens vakantie dan !
                De jonge goudvinken (4 flinke pastellen) bedelen intussen voortdurend om voedsel wat positief is.
                Misschien intussen regendansje oefenen en bang afwachten.

Mvg,

Guido

Opmerking

en het word nog warmer.....
                  groeten Ton
                  mijn Youtube kanaal: https://www.youtube.com/channel/UCLy..._as=subscriber

Opmerking

Oorspronkelijk geplaatst door GuidoV Bekijk Bericht
                    Alvast bedankt iedereen voor bijzonder nuttige tips.
                    Heb het dak onder water laten lopen en vanaf deze middag truc met bevroren flessen voor ventilator.
                    Vervolgens op zoek naar rietmatten.
                    Structurele oplossingen tijdens vakantie dan !
                    De jonge goudvinken (4 flinke pastellen) bedelen intussen voortdurend om voedsel wat positief is.
                    Misschien intussen regendansje oefenen en bang afwachten.

Mvg,

Guido
                    Hier buiten is het behoorlijk warm. Zelfs in de schaduw is het erg heet en dat terwijl er nog best wat wind was.
                    Ik hoop dat je vogels het in de schuur uithouden.
                    Rietmatten zijn bij bouwmarkten en tuincentra gewoon te koop.

Het is afzien voor iedereen, mensen, dieren. Best weer bizar, dit Nederland.

Opmerking

Ik heb ook een polycarbonaat dak en het kan ook behoorlijk warm worden. Ik zet de ramen open, geef badwater en de vloer wordt rijkelijk met water besprenkeld. Ze hadden niet merkbaar last van de warmte en de mannetjes zongen het hoogste lied. Zaterdag schijnt het hier in het zuiden tegen de 40 graden te worden.

Voor mijzelf vind ik het wel lekker, ben een echte koukleum.

Opmerking

Oorspronkelijk geplaatst door G de Beer Bekijk Bericht
                        Ik heb ook een polycarbonaat dak en het kan ook behoorlijk warm worden. Ik zet de ramen open, geef badwater en de vloer wordt rijkelijk met water besprenkeld. Ze hadden niet merkbaar last van de warmte en de mannetjes zongen het hoogste lied. Zaterdag schijnt het hier in het zuiden tegen de 40 graden te worden.

Voor mijzelf vind ik het wel lekker, ben een echte koukleum.
                        Zo'n erge koukleum dat je temperaturen van 40 graden nodig hebt om warm te worden?

De vogels hier gingen ook prima. Wel in de middag een ventilator erbij gezet voor meer lucht maar denk dat ze zonder dat ook wel goed gegaan zouden zijn. Ze zijn van oorsprong wel wat warmte gewend, dat scheelt. Echter, hoger dan lichaamstemperatuur is voor niemand goed.

Groetjes, Chantal

Opmerking

[QUOTE=Tal;512111] Zo'n erge koukleum dat je temperaturen van 40 graden nodig hebt om warm te worden?

Dat nou niet helemaal Chantal maar zo vanaf 25 graden en wat hoger vind ik prima.
                          Maar ik ben benieuwd of we die 40 graden gaan halen. We zien het wel.

Groetjes,
                          Ge

Opmerking

ik kweek ook in de schuur en heb 2 rennetjes buiten ma ik overweeg om in de schuur

te stoppen met de kweek veel te warm vind ik

gr w

Opmerking

Working...
                            X