Mededeling

Collapse
No announcement yet.

Mijn Goudvinkenkweek 2014

Collapse
X

• Filter
  • Tijd
  • Toon
Clear All
new posts

• Mijn Goudvinkenkweek 2014

Zaterdag 01/03 heb ik de mannen reeds apart gezet in de kweekkooien, deze zullen de poppen binnen twee weken kunnen verwelkomen. Beide geslachten zijn volop voorbereidingen aan het maken; poppen d.m.v. met takjes te paraderen; mannen door hun zangtalent te laten horen.

volgend verslag volgt binnen 2 weken
    Gelieve niet te reageren, zodat de weergaven van de verslagen overzichtelijk blijven, bedankt.
    Jeugd: 14 jaar
    2 jaar ervaring met de goudvinken(kweek)

Dit weekend 15-16/03 de poppen bij de mannen geplaatst, ondertussen zijn ze wel al wat gewend aan elkaar. Sommigen wagen het om naast elkaar te zitten, maar daar blijft het voorlopig bij. Hopelijk blijft het weer goed, dan mogen we het volgende verslag binnenkort verwachten.

Opmerking

De koppels zijn nu reeds twee weken geleden samengeplaatst. Bij meerdere koppels schooit de pop achter voedsel bij de man, maar bij de man lijkt het of hij zijn eten niet wil afstaan . De vogels zitten langzaam meer en meer dichter bij elkaar, op dezelfde stok(20cm). Poppen slepen al met takjes van knotwilgen, veren,... altijd leuk om dit te zien. Voor etenstijd geldt altijd: pop de baas, man... moet maar wachten(alhoewel er ook 1 uitzondering bij zit). Voedsel heb ik terug aangepast: elke dag 40% goudvinkenmengeling en 40% kanariemengeling en 20% wildzaad, ik hoop hiermee dat de vogels niet te vet worden, ze hebben nu namelijk de neiging om niet veel te bewegen.
      Ik probeer ze zo veel mogelijk eivoer aan te bieden, dit eivoer bestaat uit gedroogd eivoer van de club en erwten, en met nodige suplementen.

Opmerking

Vandaag 29/03 heb ik dennestkastjes in de kweekkooien geplaatst. Ik heb de koppels ook al wat cocasvezels aangeboden, sommigen moeten het wel nog zien. Enkelen waren direct aand de haal met de vezels en trokken al naar het nest. Vooral poppen hadden interesse in de vezels, maar indien de man ook... Toen kwam er een paring , mijn eerste keer dat ik het zag ! Dan zijn er ook mannen die niet weten wat de pop bedoeld, ze paradeerd rond hem om een paring uit te lokken en meneerke vlucht weg .
        Het weer ziet er gunstig uit, de zo'n schijnt elke dag, vogels blij, nu nog een goede kweek !

Opmerking

Veel te vroeg zeker voor goudvinken .

Gr Jan

Opmerking

Zeer mooi om te volgen ,,GOUDVINK 123,, doe zo verder je zult wel merken wanneer ze er voor klaar zijn !
            Schitterend !
            GRT Jean V

Opmerking

Bedankt!
              Inderdaad, ze zullen het zelf wel weten.
              Ik heb al twee koppels die overgaan naar nestbouw en bevruchting, jouw pop zit er bij Jean. Echt prachtig om te zien, hun paringsdansjes, wel een beetje stil, maar de dans maakt alles goed . Er zijn veel koppels die nog geen interesse hebben, maar geen nood, ze hebben een geheel seizoen.

Opmerking

Als je nu nog met te ,,vette,, vogels zit kun je alvast in de voordemiddag het water wegnemen en dit ettele malen ....je zult zien dat ze zeer snel hun paringsretiuelen zullen gaan op drijven ! Goudvink123 !

GRT Jean V

Opmerking

Ik heb deze reeds een dieed van kanariezaden kunnen opleggen en het werkte!

Opmerking

Het is hier een tijdje stil geweest, conclusie: vogels zorgen voor veel afleiding .
                    Met de vogels...
                    alles gaat super, beter dan verwacht, 7 van de 11 koppels zijn aan de leg of broeden al. Wat mij wel opvalt, is dat 6 van de 7 koppels die al volop bezig zijn, eerstejaars vogels zijn en diegene die het nog wat rustig houden, zijn dan weer de overjaarse . Iemand een verklaring? Verder heb ik niet veel te zeggen. De omstandigheden zijn goed, alhoewel je wel merkt dat de poppen last hebben van de nachtvorst om hun eitje te leggen!

Opmerking

Bij mij nog niks, pop is van 2012 en man van 2013, buiten aan de nesten prutsen en wat najagen .

Opmerking

Oorspronkelijk geplaatst door Sach Bekijk Bericht
                        Bij mij nog niks, pop is van 2012 en man van 2013, buiten aan de nesten prutsen en wat najagen .
                        geduld is een schone zaak, heb een popje van 011 en man van 013, pop zet zich slijpt volop maar man is nog niet klaar genoeg dus geduld is de boodschap hier.

Opmerking

er is een gezegde in mei leggen alle vogels een ei, je moet je niet gek laten maken door diegene waar de vogels buiten al aan de gang zijn, bij de meeste draait het op teleurstelling uit, maar dit word door de meeste maar verzwegen, heb geduld en alles valt zo als het moet, het is tenslotte maar net half april.

Opmerking

Oorspronkelijk geplaatst door Sach Bekijk Bericht
                            sach,

bij mij doen de noorse goudvinken ook nog niks. maar dat komt zeker en vast nog wel ook bij u ! gewoon een beetje geduld hebben en ze laten doen.

met vriendelijke groeten brecht

4 jaar wildzang en kanaries
                            (14 jaar)
                            jeugd

4 jaar houder en kweker van europese vogels en kanaries

Opmerking

Het is nu al mei en het kweekseizoen is nu al echt begonnen.
                              Van de 11 koppels die ik momenteel heb zitten, zijn er negen al begonnen.
                              Aangezien ik met meer eerstejaarkes kweek, mag ik van hun eerste ronde niet echt veel verwachten, maar het zijn zij wel die al volop bezig zijn. Tot nu toe had ik 7 koppels aan het broeden(waarvan 2 nog mooi zitten te broeden), maar door diverse redenen zijn ze moeten stoppen: eieren er uit gooien van de man, onbevruchte eieren, nog niet op conditie, niet weten wat ze met het ei moeten aanvangen en leggen ze het maar kapot op de grond, nog andere onbekende redenen.... Maar,er is ook goed nieuws: vrijdag komen de eerste jongen uit, wat betreft een nestje van 5 bruinpastellen, splitten of wildkleur en zondag nog een nestje van 6 bruinpastellen of splitten. Momenteel nog 6 koppels aan de leg die weldra zullen beginnen te broeden.

Wanneer een koppel aan het broeden is, hebben ze enkel zaadmengelingen ter beschikking, wel dagelijks te verversen. Vanaf wanneer er jongen zijn, geef ik eivoer met kielzwaard en erwten met nog vanalle suplementjes.

De mannen laat ik bij de pop zitten tijdens het broeden, ik merk dat poppen anders te veel stres hebben, ookal kunnen ze de man blijven zien vanop het nest.

Voor het ringen van de jongen: ik plak de ring met een 'huidskleurtape' aan, dit werkt echt! Vanaf wanneer ik dit gebruikte geen last gehad van doden of uitwerpen van de jongen. De tape moet wel juist op maat van de ring geknipt en geplakt zijn.

Ik probeer zo vaak mogelijk dit topic te onderhouden, maar de hoeveelheid schoolwerk ligt deze tijd van het jaar zo hoog, dat het spannend wordt! Volop diegenen die al jongen hebben: proficiat, en voor diegenen die nog niets hebben:wie laatst lacht best lacht

Opmerking

Working...
                              X