Mededeling

Collapse
No announcement yet.

putter jonkies uit nest gegooid

Collapse
X

• Filter
  • Tijd
  • Toon
Clear All
new posts

• putter jonkies uit nest gegooid

Mijn koppel putters van 2012 hadden een nest met 5 jonkies.
    Gisteren toen ik thuiskwam lagen er 2 jonkies op de grond dood, ik had niet gezien wie de dader is man of pop.
    Gebeurt dat vaker bij putters?
    Kan ik de man apart zetten?

Graag jullie tips en advies.

Hoe zag het nest er van binnen uit? geel plakkerig?

Als de jongen besmet zijn met het e-colli bacterie gaan de jongen dood rond de 5de dag, en worden ze door de ouders uit het nest verwijderd.
    Groeten Michael

https://www.facebook.com/Populier-Vo...4313725716158/

Opmerking

Hallo Populier,

dank voor je snelle reactie,
      Het nest zag er keurig schoon uit, geen uitwerpselen of dergelijks.
      andere 3 jonkies doen het momenteel goed, ik ben bang dat ze ook uit het nest weggegooid zullen worden.

Opmerking

Graag gedaan, tja dan wordt het lastig wie dat doet, de man of de pop.

Je zou dan toch het zaakje moeten observeren van een afstandje, voor dat je een van beide apart zet.
        Groeten Michael

https://www.facebook.com/Populier-Vo...4313725716158/

Opmerking

Misschien door het ringen ?

Opmerking

Dit was ook mijn bedenking ... had je ze pas geringd. Dan durven de putters (ook sijzen) de jongen met een ring wel eens uit het nest gooien. Ze beschouwen die "ongewone" ring rond de pootjes dan gewoon als ordinaire uitwerpselen en zullen dus het nest schoon willen houden. Gebeurde het uitwerpen voor het ringen dan is de man waarschijnlijk de dader. Uitvangen tot de jongen een week oud zijn (of uitgevlogen) en dan goed observeren.
            Veel succes !

Opmerking

Het is helaas weer gebeurt, er lag weer vanmorgen een jonkie op de grond dood.
              Ik heb de man onmiddellijk apart gezet en ik ga de pop alleen het nest laten groot brengen.
              Ik hoop dat dit de juiste weg is!!!!
              Trouwens, gisteren avond had ik de vogeltjes geringd.

Opmerking

ik heb het hier al eens eerder vernoemd, als ze de jongen na het ringen uit het nest gooien, om het nest schoon te houden, zou je na het ringen, een klein beetje confetti in het nest kunnen doen. als de ouders daar klaar mee zijn, zien ze hopelijk de ring over het hoofd.
                groeten Ton
                mijn Youtube kanaal: https://www.youtube.com/channel/UCLy..._as=subscriber

Opmerking

Na een tijdje observeren had ik geconstateerd dat de pop de jongputters niet goed voerde. De jonkies hadden honger en ze zaten de hele tijd om voer te roepen.
                  Na een tip van medevogelliefhebber, had ik de jonkies onder een kanariepop gelegd en ja hoor deze worden goed gevoerd.
                  Nu weet ik waarom is dit een erg leuke en spannende hobby en het is ook iets wat je blijft leren.
                  Nog een vraag: kan ik nu weer de man bij de pop zetten voor de tweede ronde?

Opmerking

ja de man kan er weer bij, en zodra het eerste ei er weer is, de man weer apart zetten.
                    groeten Ton
                    mijn Youtube kanaal: https://www.youtube.com/channel/UCLy..._as=subscriber

Opmerking

Zelf doe ik het zo. De man wordt 's avonds uitgevangen en in een kooitje binnen het zicht van de pop geplaatst. 's Morgens raap ik dan het eitje en vervang dit door een stenen eitje. De man mag dan de hele dag weer bij de pop en dit scenario herhaalt zich tot het legsel compleet is. Dan pas krijgt de pop haar goede eitjes terug en wordt de man definitief in zijn kooitje opgesloten. Pas na het ringen van de jongen laat ik hem de volgende dag weer los. Maar het blijft opletten Er zijn altijd deugnieten van mannen die blijven volharden in de boosheid. Dus ...

Succes !

Opmerking

Paren distelvinken vooral smorgens niet ?

Opmerking

Dank jullie wel allemaal!
                          Wat betreft de jongputters, deze maken het goed en groeien hard onder de kanariepop.
                          De ouders zijn weer bezig met nestje maken
                          pictures coming soon!!!!

Opmerking

Working...
                          X