Mededeling

Collapse
No announcement yet.

Fitis of Tjiftjaf?

Collapse
X

• Filter
  • Tijd
  • Toon
Clear All
new posts

• Fitis of Tjiftjaf?

Ik kreeg een fraaie foto toegestuurd voor m'n site, maar is het een Fitis of een Tjiftjaf? Het enige verschil dat ik weet, is de pootkleur... maar ja...

Groet Ton,
    www.allevogels.nl

Mischien een tjiftis Zet hem gewoon onder kbvtje ,doen er hier meer.

mvg eddie

Opmerking

Oorspronkelijk geplaatst door girlits
      Mischien een tjiftis Zet hem gewoon onder kbvtje ,doen er hier meer.

mvg eddie
      wat is een kbvtje ?.........
      groeten Ton
      mijn Youtube kanaal: https://www.youtube.com/channel/UCLy..._as=subscriber

Opmerking

Oorspronkelijk geplaatst door Ton Koek
        Ik kreeg een fraaie foto toegestuurd voor m'n site, maar is het een Fitis of een Tjiftjaf? Het enige verschil dat ik weet, is de pootkleur... maar ja...

Heeft deze vogel 1zwarte poot en 1 roze poot ?

Opmerking

Ga maar uit van de fitis,een pootje in de zon en ander in de schaduw.
          kbv tje is klein bruin vogeltje

mvg eddie

Opmerking

jammer dat WK niet meer op dit forum is, deze had zeker antwoord kunnen geven hier op, helaas ben ik zelf een leek in ec-insecteneters.
            www.fretteren.eu

Opmerking

ik ga ook voor de fitis.

groeten hielke
              lukt het vandaag niet dan morgen wel

www.hielkegrasparkiet.webnode.nl

Opmerking

Nou ik ga voor een Tjiftjaf. De poot die niet overbelicht is, is donker.

Overigens Ton, je kan toch niet menen dat je dit een fraaie foto vind?
                Dan begin ik wel een beetje aan je te twijfelen hoor.
                Deze foto is prima geschikt voor in de prullebak naar mijn idee.
                Vriendelijke groeten,
                Henk3.

Mijn website:

Http://www.hobbyennatuurfotografie.nl

Opmerking

Bij mij zouden foto's pas de prullenbak in gaan als ik betere foto's van dezelfde soort zou hebben om deze te vervangen

En als je toch voldoende ruimte op je harde schijf hebt staan waarom zou je de foto dan sjoepen?
                  Ik had deze week ook nog een fotootje geplaatst en daarbij de soort fout. Een tweede - slechte - foto gaf daarbij wel betere uitleg.

Groet, Kees, Tauranga, Nieuw Zeeland.

Opmerking

Geeft verder voor mij ook niet Kees, ik gooi ze gewoon weg als ik ze niet goed genoeg vind. Daar doe ik niet zo moeilijk over, jammer dan maar helaas.
                    Vriendelijke groeten,
                    Henk3.

Mijn website:

Http://www.hobbyennatuurfotografie.nl

Opmerking

jammer dat WK niet meer op dit forum is, deze had zeker antwoord kunnen geven hier op, helaas ben ik zelf een leek in ec-insecteneters.
                      Dat is inderdaad jammer, . . . . . wat een mazzel dat Rupicola af en toe nog eens voorbij schuift!

De determinatie Fitis en tjiftjaf kan eenvoudig zijn, maar er spelen een paar valkuilen.

In de eerste plaats brengt de zang al gauw uitsluitsel:
                      Fitis laat een melodieus en qua toon aflopend liedje horen, Tjiftjaf roept de hele dag zijn eigen naam.

Fitis is vaak iets groter en geler, tjiftjaf vaak wat groener. Let op: Vaak betekent niet altijd!

De pootkleur is bij beide soorten variabel dus ook dit is geen betrouwbaar kenmerk!

Het verschil in aantal versmallingen op de handpennen geeft zeker uitsluitsel, maar dan dient de betreffende vogel wel te worden gehanteerd.

Determinatie van dit soort vogels vanaf een foto is dus bijzonder lastig en gezien de kwaliteit van deze foto in feite onmogelijk.
                      Amigo de los Psittacidos

Look deep into nature and you will understand everything better

Opmerking

Quote Rupicola :maar dan dient de betreffende vogel wel te worden gehanteerd.

Off topic maar deed me denken aan een voorval in Adelaide River N.T. vorig jaar.
                        Ik vond namelijk een levende slang in een boomholte ongeveer 1 meter boven de grond. Ter plaatse was ook een man aan het bivaceren die van kinds af aan reptielen had bestudeerd en daarin ook al 28 jaar les gaf als docent op een universiteit in Sydney.

Nu dacht hij dat het een bepaalde soort slang was en gaf me ook een naam, maaaaaaar........ zei die, om het zeker vast te kunnen stellen moet ik het slangetje wel hanteren want ik kan het op de structuur en gevoel van de huid met zekerheid bepalen.

Makkelijk lulluh. Australie heeft 7 van de 10 meest giftige slangen in de wereld.

Groet, Kees, Tauranga, Nieuw Zeeland.

Opmerking

Hahaha!

Onderschat vooral ook niet de risico's bij het hanteren van een tjiftjaf Kees!

Als er eentje boos wordt . . . . . echt levensgevaarlijk!
                          Amigo de los Psittacidos

Look deep into nature and you will understand everything better

Opmerking

Kijk, dat heb ik al met een tuinslang, levensgevaarlijk.

Vooral als die in meerdere lussen ligt.
                            Met vriendelijke groet:
                            Henk.

Opmerking

Volgens mij is de vogel nog in het jeugdkleed, ik mis een beetje het geel om een Fitis of Tjiftjaf te kunnen zijn.

Hier nog wat over de verschillen: http://www.vogelcafe.nl/showthread.php?t=4597

En over kbvtjes gesproken, er zijn er idd. meer http://www.vogelsindekempen.nl/Avifa...en/Zangers.htm
                              Groeten Michael

https://www.facebook.com/Populier-Vo...4313725716158/

Opmerking

Working...
                              X