Mededeling

Collapse
No announcement yet.

Goudvinken en zijn ondersoorten

Collapse
X

• Filter
  • Tijd
  • Toon
Clear All
new posts

Het feit dat de goudvinken in de rui vallen kan verschillende oorzaken hebben.
    Ik weet niet hoe je ze zitten hebt. Zitten ze verwarmd binnen of gewoon buiten.
    Wat heb je ze afgelopen weken aan voeding, vitaminus of in het water gegeven.
    Ruien ze echt flink of zie je veertjes. Goudvinken kunnenook nu vechten en achter elkaar aanzitten en dat zou jou het idee kunnen geven dat ze ruien.
    Zet ze koppelsgewijs in broedkooien. Zet mannen en poppen bij elkaar ook dat is een optie. Na 22dec gaan de dagen lengen en alle vogels gaan vanaf dat moment al hun partner kiezen. Ik heb het over vogels die normaal in mei broeden. Mijn vogels zijn nu gescheiden, mannen bij elkaar en ook de poppen bij elkaar

Opmerking

Oorspronkelijk geplaatst door Jean R
      Knap dat sommigen onder jullie denken dat vogels die zeldzaam zijn, eigen kweek zijn voor een habbekrats aangeboden worden.
      Eerst de wijsneus uithangen om op bepaalde vragen een antwoord te krijgen en dan gaan sugereren dat deze mensen en ik zeg het met eigen woorden woekerwinsten maken..
      Goed voor mij is het duidelijk dat er mensen zijn die info willen maar niet weten welke vogels ze zouden willen. Een voorbeeld de gele goudvink kost €900 het koppel. Nu is dit een vogel die al meer gekweekt word. Ik denk dat deze mensen die dan ook maar voor €125 willen als zijnde de wildkleur.
      Ik respecteer ieder zijn mening maar pas ervoor advies te geven aan mensen die dan gaan sugereren dat er illegale praktijken gehouden worden.
      Succes in elk geval
      ik begrijp je reactie wel maar mis ik nu "iets"

het gaat toch erom dat louche handelaren zich voordoen alszijnde kwekers van bepaalde soorten , die zich niet ervoor schamen om wildvang over te ringen en zo hun prijzen op kunnen schroeven alszijnde echte eigen kweek?

koop vogel in voor 1 euro en maakt er 3 euro van. ( lees maken er de prijzen van die de echte kwekers ook hanteren).

ik bedoel Jean, je ben een goed kweker en 1 met een goede naam wat is nu jou probleem dan? (je hoeft jezelf toch niet aangesproken te voelen in deze wat louka hier allemaal suggereert? ).
      begrijp ik het dan echt niet? zit ik er zo naast met hoe ik de vraagstellingen/beweringen intrepeteer in dit topic? ( of zit er meer achter? is louka iemand die bij jou geinformeerd had ofzo en zich op zijn p.k getrapt voelt ?)

ik zie het verband niet tussen de echte kweker en de louche handelaar die zich met illegale praktijken bezig houd.

jij kan mij niet wijsmaken dat jij niet weet wat er soms speelt in de vogelwereld.

ik persoonlijk betaal liever de echte kweker een bepaald bedrag voor goede vogels dan dat ik de portemonnee van 1 of andere handelaar spekt.

echte kwekers ( echte kwekers zonder poespas) zouden hun prijzen nog meer omhoog mogen gooien van mij maar juist dan krijg je dit soort reacties.
      reacties als : nou bij die of die in de winkel zijn ze zoveel ,maar daar was ik altijd gemakkelijk in hoor dan koop je ze daar toch lekker.
      (praat ik bv. over de tijd dat import nog legaal was en dat als ik dan ergens mee gekweekt had , de mensen niet de importanse inzagen van echte eigen kweek , want ja immers er kwamen er toch wel weer binnen, kon je ze tenminste lekker wat goedkoper krijgen en nu ...............tja nu..........).

Maargoed ik zal het wel niet begrijpen.

mvg

Opmerking

Misschien dat "Louka" open kaart kan en wil spelen door zijn mogelijk negatieve ervaring te delen in een ander topic?
        (zonder namen te noemen!)

mvg. Eelke

Opmerking

Een voorbeeld de gele goudvink kost €900 het koppel. Nu is dit een vogel die al meer gekweekt word. Ik denk dat deze mensen die dan ook maar voor €125 willen als zijnde de wildkleur.
          dat zullen de mensen op zeker wel willen ja ( maar staat soms in veel gevallen los van elk realiteits besef,andersom gedacht , zo moet men ook beseffen dat je geen goudbuikje,blauwfazantje of berg astrilde meer kan kopen van 5 euro per koppel zoals vroeger ) en dat zal waarschijnlijk wel niet gebeuren die 125 euro maar nog een paar jaar verder en je zal zien dat de prijs ver weg zal zakken. ( heeft alles te maken met vraag en aanbod en de hoeveelheid voorradig op bepaalde momenten en in welk stadium de mensen de vogels willen hebben, wil men kunnen zeggen vandaag ik heb ook gele goudvinken dan betaald men er die 900 euro voor, wil men er geen 900 euro voor betalen maar wel kunnen zeggen ik heb gele goudvinken dan zou ik als advies geven................even wachten)

( mede daarom zijn prijslijsten op internet ook zo fenuikend, geven een totaal verkeerd beeld in diverse opzichten)

ik weet nog uit de tijd dat mijn vader samen met nog wat andere de eerste bruinpastelgoudvinken hadden/kweekten ( want die vond hij nu eenmaal mooi,had niks met geld te maken) , bedragen van 2500 gulden voor een man was niks "geks"en nu ? wat kost een koppel bruinpastelgoudvinken nu?
          ik bedoelde ook dat dus te zeggen met marktwerking , in het begin is alles duur maar blijkt een bepaalde soort of mutatie goed te kweken te zijn dan zal er snel een "overvloed"ontstaan en gaat de prijsvanzelf naar beneden.

zo ook met de sialia's bv. toen ik hier bericht over maakte op forum was ik gek en zou ze wellicht nooit kunnen vinden, veel te duur ...................en nu, zelfs de wat grotere vogelwinkels/handelaren hebben ze zitten. ( dit voorbeeld wilde ik eerder in dit topic en nu nog maar eens aangeven dat het soms hard kan gaan als er mensen zijn die serieus met bepaalde soorten kweken, worden ze vanzelf meer verkrijgbaar).maar en daar komt het ook hier zit dus soms wel eens illegaal spul tussen (in de handel heb ik het over) wat alszijnde eigen kweek word aangeboden ( en dat is dus wat ik bedoelde te zeggen)
          voorbeeld: http://www.metronieuws.nl/nieuws/bel...9gG1pqreOhdeQ/

( het is niet altijd de verdienste van uitstekende kweek dat er "opeens" een "grote aanbod golf"van een bepaalde soort is).

en dus herhaald de geschiedenis zich soms weer als er gebeld word : sialia's zo duur? nou die kan ik nog wel goedkoper krijgen,op het internet staan ze voor zoveel ,dus ja.................antwoord wat er dan volgt kan je wel raden,moeten ze daar lekker gaan kopen, ja toch? en ik maar naar het zuiden van Duitsland rijden om echte 100% eigenkweek vogels te kopen toendertijd. ( voor de goede orde ik heb geen enkele soort sialia meer , anders had ik er nooit zo over gepraat nu).

andere kant is ook dat er wel degelijk mensen zijn die willen verdienen, zo weet ik dat bepaalde mensen bewust gokken dat een bepaalde mutatie nog niet elders is vastgelegd en deze na enkele jaren pas "vrijgeven"en dan is het cashen begonnen. wat er mis mee is? dat mag ieder voor zich bepalen.

maar ga mij niet vertellen dat dit soort door mij aangehaalde dingen niet gebeuren.

waar zijn de mutaties van de appelvink,kruisbek etc. ze zijn er wel hoor. worden soms terecht zeer voorzichtig mee omgesprongen maar soms zouden de bepaalde vriendenkliekjes gerust wat geopend kunnen worden, al is het maar onder het mom van risicospreiding,hoeveel mutaties zij er al niet geweest die verdwenen zijn door 1 of andere ziekte in een bestand? vraag ik mij dan altijd af in zulke situaties: gaat het erom dat wat ik heb heeft een ander niet? gaat het dan om het cashen? of gaat het erom dat bepaalde mutaties vastgelegd dienen te worden en een verrijking kunnen zijn voor een bepaalde soort en de populariteit ervan en dus dienend kan werken in het belang van de soort cq sportbeleving ?
          (ik weet het wijk teveel af,sorry)

mvg

Opmerking

Misschien dat "Louka" open kaart kan en wil spelen door zijn mogelijk negatieve ervaring te delen in een ander topic?
            (zonder namen te noemen!)

Dat Louka openkaart zal spelen zal niet gebeuren. Ik ben er achter wie achter dit pseudoniem steekt. Deze persoon veraad zich zelf door zijn verhalen. Zijn gedrag plakt die aan anderen. Om de dood eenvoudige reden dat hij denkt alles te kunnen hebben. Heeft hij het dan is de lol er al gauw vanaf. Als je al kweker bent van vogels en betrokkene heeft de vogels niet maar wil ze graag hebben maar kan er niet aan geraken dan gaat hij met deze modder gooien. Hij is degene die voor normale prijzen in oa Duitsland vogels haalt en vervolgens met 100% winst verkoopt oa in Kermt. Hij is op verschillende plaatsen niet meer welkom en laat dan anderen afspraken maken en hoopt dan zo aan vogels te komen. Deze persoon deugd niet en zal ook wel eens tegen de lamp aan gaan lopen. En nu dit gedrag vertaald hij naar anderen.
            Jammer dat dit soort mensen roepen dat ze alles voor de sport doen maar enkel aan hun eigen beurs denken.

Opmerking

Ach beste mensen, zo lopen er meerderen van het type "Louka" rond en het leuke is, dat ze vroeg of laat ontmaskerd worden. Ik heb deze topic vanaf de zijlijn gevolgd en de uitkomst verbaast mij niet. Kan nooit kwaad om alert te blijven, in de gezonde zin dan.

Opmerking

Het feit dat de goudvinken in de rui vallen kan verschillende oorzaken hebben.
                Ik weet niet hoe je ze zitten hebt. Zitten ze verwarmd binnen of gewoon buiten.
                Wat heb je ze afgelopen weken aan voeding, vitaminus of in het water gegeven.
                Ruien ze echt flink of zie je veertjes. Goudvinken kunnenook nu vechten en achter elkaar aanzitten en dat zou jou het idee kunnen geven dat ze ruien.
                Zet ze koppelsgewijs in broedkooien. Zet mannen en poppen bij elkaar ook dat is een optie. Na 22dec gaan de dagen lengen en alle vogels gaan vanaf dat moment al hun partner kiezen. Ik heb het over vogels die normaal in mei broeden. Mijn vogels zijn nu gescheiden, mannen bij elkaar en ook de poppen bij elkaar

Beste Jean,
                Bedankt om mij een antwoord te geven op mijn vraag.
                Ter verduidelijking meng ik me niet in de andere posts hier op deze topic.
                Ik zal even verduidelijken hoe ik de blauwe goudvinken hier heb zitten.
                Ik hou/kweek mijn vogels op een zolder onverwarmt en krijgen de hele dag ook kunstlicht bij, simpele reden is dat er net te weinig daglicht binnenkomt.
                Ik tracht wel de natuur te volgen met het kunstlicht vooral qua uren dan.
                Momenteel zitten de mannen en de poppen samen in een ruime box.
                Wat dat ruien betreft? Het is echt wel ruien en niet slechts enkele pluimpjes door het vechten. Er zijn bij sommige twee rijen veren weg op de borstkas, net zoals we zien bij jonge goudvinken die op kleur aan het komen zijn.
                Ik heb ze wel al eens gekuurd met baycox en voor de rest krijgen ze water en twee maal per week vitaminen. Wat de voeding betreft geef ik goudvinkenmengeling aangelengt met wilde zaden, pellets en om de 3 dagen eivoer. Waarom ik de wilde zaden onder de mengeling doe is omdat ik merkte dat ze vooral witte en kleine zaden opnamen zoals platwitzaad, gepelde haver, enz... . Nu met de extra wilde zaden, waar toch wel veel graszaad bij zit, wordt wel graag gegeten. Dennezaden lusten ze ook wel en dan wel alle soorten zoals lorkenzaad, sparrenzaad en dennenzaden.
                Zo misschien heb ik nu nog andere liefhebbers kunnen helpen.
                Ik verneem het wel als ik nog iets over het hoofd zie.
                Mvg,
                Jimmy.

Opmerking

@ Jean Rutten
                  Even nog een vraag er staat een blauwe goudvinkpop te koop op kapaza met ring aan, dus eigen kweek denk ik dan?
                  Is deze van de Jean Rutten die hier op het forum komt?
                  Indien deze vogel van jou is Jean dan denk ik dat ik bij jou aan het juiste adres ben wat betreft de kweek van deze soort.
                  Heb je eventueel nog tips?

Opmerking

@ Jean Rutten
                    Even nog een vraag er staat een blauwe goudvinkpop te koop op kapaza met ring aan, dus eigen kweek denk ik dan?
                    Is deze van de Jean Rutten die hier op het forum komt?
                    Indien deze vogel van jou is Jean dan denk ik dat ik bij jou aan het juiste adres ben wat betreft de kweek van deze soort.
                    Heb je eventueel nog tips?

Ik weet niet of het handig is goudvinken in het algemeen op een zolder te houden. Dan zeker de blauwe goudvink niet. Maar vaak hebben we geen andere keus. Mogelijk dat het daardoor komt dat de vogels ruien.
                    Ik vind dat je nogal ruim voert. Pellets, diverse zaden en vitaminus in het water. Medicijn verstrek ik enkel aan een zieke vogel. Op de zolder is het zeker niet vochtig dus waarom baycox geven zou ik zeggen. Af en toe wat dennezaad is prima bij een goede goudvinkmengeling.
                    Wat ik niet doe is eivoer geven. Nadat ik mijn jonge vogels afgezet heb en zeker weet dat ze zelfstandig zijn krijgen ze geen eivoer meer. Dat krijgen ze pas weer als de koppels gekoppeld zijn eind mrt. 2e punt als het 24dec is geweest gaan de dagen lengen, dan zet ik mijn mannen en poppen gescheiden in vluchten. Bij jou zijn mijn inziens 2 mogelijkheden dat de vogels zijn gaan ruien, het op de zolder zitten of te overvloedig voeren. Dan heb ik het niet over de hoeveelheid per keer. Als je zo doorgaat met voeren ga je zeker stukken krijgen.
                    Ondanks dit toch veel succes

Opmerking

Ik vind het eigenlijk een beetje spijtig, dat er nog geen antwoord gekomen is op de vraag van Jimmy van die blauwe goudvink op Kapaza, heb ze daarstraks ook zien staan. Ik denk dat ze een ring aan heeft van 2012, dus een eigenkweek blauwe pop, wat ik al zeer prachtig zou vinden en als Jean deze op Kapaza heeft gezet, veronderstel ik dat deze van hem is !!! Dan zijn we toch misschien aan het juiste adres wat informatie betreft over de kweek van blauwe goudvinken, want ik heb me ook een aantal koppels aangeschaft. Als deze van u is Jean, dan kan u ons toch helpen om deze soort zelf te kweken, hopelijk !!
                      Grt,

Opmerking

als ik het zo lees heeft Jean r wel de vragen van Jimmy beantwoord, of lees ik het niet goed ?

Jean R en Jean Rutten zijn de zelfde persoon, toch ?
                        groeten Ton
                        mijn Youtube kanaal: https://www.youtube.com/channel/UCLy..._as=subscriber

Opmerking

Voor de duidelijkheid ik ben Jean Rutten. Dezelde persoon die en blauwe goudvink pop te koop heeft staan op Kapazanet. Ik ga verder niet meer in op antwoorden hoe de kweek in de war steekt om de dood eenvoudige reden dat die reeds beantwoord zijn in deze Topic. En de mensen die echt geintresseerd zijn in de blauwe goudvink laten die zich melden net hun echte naam en email adres. Ik speel nl ook open kaart en heb geen enkele zin om met mensen te praten die ook vernoemd zijn in deze topic en mij van alles betichten wat ze zien als ze zich in de spiegel bekijken

Opmerking

Jaen voor alle duidelijkheid ik noem echt wel Jimmy hoor en wil ook echt de blauwe goudvink kweken bedank je al voor de antwoorden die je me gaf.
                            Mvg Jimmy.

Opmerking

Opmerking

Opmerking

Working...
                                X