Mededeling

Collapse
No announcement yet.

Blauw koolmeeseitje?

Collapse
X

• Filter
  • Tijd
  • Toon
Clear All
new posts

• Blauw koolmeeseitje?

Welke, in de Nederlandse bossen levende, vogel legt eieren die veel op die van een koolmees lijken? Dezelfde grootte (misschien een tikje groter), dezelfde bruine spikkels, maar meer blauwig van kleur in plaats van wit.
    In een zelfde soort nestje ook.
    Iemand een idee?

Er zit helaas geen prijs aan deze vraag verbonden...

dacht eerst.....

pimpelmees, of boomklever....maar is ook niet echt blauwig...

zoekertje ?

Opmerking

en toen dacht ik....

zanglijster of eventueel de heggemus? Licht een beetje aan de kleur en formaat. Afbeelding is zanglijster.
      Bijgevoegde Bestanden

Opmerking

Dat is een leuke site! Ik heb hem in mijn favorieten gezet.
        Volgens mij was het eitje minder fel blauw van kleur dan die van de zanglijster.
        Stom dat ik er geen foto van heb gemaakt, dan was het makkelijker om te vergelijken.

Opmerking

Heb je een nest verstoord of alleen maar even gekeken?
          Groet Ton,
          www.allevogels.nl

Opmerking

Het was al een verlaten nest, de jongen waren uitgevlogen maar dit eitje was blijven liggen.

Opmerking

Tori het kan ook gewoon een oud ei van de kool zijn geweest (als het een dood in de dop was kan dat ei zo verkleuren bv.),
              eieren bij langbroeder verkleuren ook maar al te vaak van licht naar donker ,dit i.v.m met het lichaamshuidvet en vuil van de broedende vogel ( zal in dit geval dan van de jongen die het wel gered hebben kunnen afkomen) maar heggemus ( is ook meer groen en zonder stippels ,gelijk van een kool) ,zanglijster (= veel groter ei, zie je gelijk) etc doen het niet in soort gelijke nesten( en bouwen ook geheel andere nesten qua nestmateriaal) , boomklever en pimpel mees , dacht het niet (witte eieren,met stippels en boomklever gebruikt totaal ander nestmaterial) zal dan eerder ei van bonte vliegenvanger zijn of van gekraagde roodstaart, die doen dat wel in zulk soort nesten(gelijkend nestmateriaal en type kasten).

waren er veertjes in nest verwerkt?

gr

Opmerking

Of er veertjes in het nest zaten, weet ik eigenlijk niet... Maar grote kans dat het toch een (verkleurd) koolmees-ei was dan. Er zat inderdaad een dood embryo in (kort voor het uitkomen, de eitand was zelfs al zichtbaar).
                Bedankt!

Opmerking

Working...
                X