Mededeling

Collapse
No announcement yet.

Gevonden en gevangen

Collapse
This topic is closed.
X
X

• Filter
  • Tijd
  • Toon
Clear All
new posts

Ik vat het niet persoonlijk op dus spreek vrij over wat je vindt. Ik begrijp alleen even niet wat die roofvogels ermee te maken hebben? De duiven die ik vind zijn zelden door roofvogels geslagen geweest. En dan nog? Dan kies je er dus voor om je duiven aan roofvogels bloot te stellen. Er zijn op de jaren 70 na nog nooit zo weinig roofvogels geweest als nu. De klacht dat het er teveel zijn is ongegrond. Ik woon in een puur roofvogelgebied. Gelderland, platteland en een horst van buizerd, een horst van havik en heel wat uilen op nog geen 500 meter van mijn huis. Slechtvalk jaagt hier, sperwers bij de vleet en ik verlies gemiddeld 2 duiven op een jaar. Meestal de jongen. Ik heb er nu 1 zitten van 2004 die nog nooit geslagen is. Ik heb geen duiven achter gaas maar duiven die vrij leven.

Dus dat roofvogel deel geldt vooral voor zwakke dieren. Een gezonde duif is vrijwel niet te slaan. Afgemat is hij wel een makkelijke prooi. Ik denk niet dat de verliezen die jullie toeschrijven aan roofvogels iets te maken hebben met roofvogels. Hoe komen al die zwakke duiven anders op de grond. Ga nu eens rijden en kijk in de bermen. De ene na de andere dode postduif. Ze landen op de weg omdat ze alleen beton kennen. Ze lopen niet op gras. Dus je zal altijd duiven in de bermen zien lopen rond deze tijd. Zelfs die worden niet gepakt door roofvogels blijkbaar want de auto's en de uitputting doen meer hun werk.

Opmerking

wordt een eindeloze discussie en totaal off topic ;-)

Dat de roofvogelstand nu slechter is dan een tien of twintig jaar terug betwijfel ik. In de jaren 80 werd veel minder overlast van de roofvogel, voor duivenmelkers dan wel te verstaan. Als NU de rest van de schijf van 5 weg is voor de roofvogels kan het zo zijn dat het lijkt of het nu meer is omdat ze juist postuiven pakken
      Toen waren er juist nog meer liefhebbers dan nu, van 56000 jaren tachtig naar nu 22000.

Je hebt gelijk dat een duif die altijd vrij is alerter is dan een postduif die 2x per dag een paar uur traint, dat klopt, dat is dus niet te vergelijken en doet niets af aan het voor of tegen zijn.
      Dat een gezonde duif niet gepakt kan worden door een slechtvalk is pure onzin, geluk moet een duif dan nog maar hebben om te ontkomen. Vaak is de duif al te laat als hij de valk ziet...........380km per uur naar beneden en vaak achter huizen vandaan naar de prooi..........

Ik maakte de vergelijking met roofvogels puur en alleen doordat er meer roofvogels zijn door het ingrijpen van de mens, anders gezegd we hebben het eerst verkloot voor die beesten. Als een roofvogel er voor zorgt dat een duif van mij niet thuis komt heb ik daar geen moeite mee, is natuur.

Wil alleen jouw stelling van dat duivenmelkers slecht zijn en niet voor hun dieren zorgen ontkrachten want dat is niet zo echt niet. Tis niet alleen maar selectie en selectie en wat niet deugt opruimen etc etc
      Alleen het feit al dat de gemiddelde liefhebber 93 is ......bij wijze van....... echt de meeste zijn niet eens meer in staat om ze op te halen, moeten die dan maar stoppen met de hobby waar ze mee bezig zijn?

oplossingen zijn niet makkelijk gevonden hoor en nogmaals overal is wat van te zeggen....

ik durf te zeggen dat de mens het slechtste wezen is hier op aard, alles wat niet natuurlijk is of niet natuurlijk kan worden afgebroken is door de mens gemaakt. Dat is de boosdoener van alles uiteindelijk, en ja in zekere zin wordt een ieder gedwongen in zijn eigen maatschappij daar aan mee te doen, op elk nivo in elke laag van de bevolking anders ga je namelijk eronder door......selectie noemen ze dat :-)

AANVULLING:

Overigens lees ik nu dat het lijkt of ik het achterblijven toeschrijf aan roofvogels. dat is natuurlijk niet zo!!! Een enkeling wel natuurlijk maar so be it. Er zijn er nu eenmaal ook die het in het koppie niet zo op een rijtje hebben en het op enig moment laten afweten..........daar kun en mag je vanalles over vinden als het gegrond is, zoniet dan zouden er heel wat hobbies zoniet alle hobbies met beesten verboden moeten worden :-) Noem mij er 1 waarbij dat niet opgaat?!
      Je hoeft niet ziek te zijn om beter te worden!

Opmerking

Mijn moeder heeft vanochtend de duif losgelaten hij is de hele ochtend in onze tuin gebleven op de leuning van de bank gezeten. Ik ben om half 5 thuis gekomen en toen was hij net een "ondje vliegen"weet dus niet waar hij is hopelijk vang ik hem nog? Voer staat klaar dus heel misschien komt hij terug (ik hoop het tenminste) Maar ik baal echt dat ze hem heeft laten gaan
        www.flickr.com/photos/daniellewanders/

Opmerking

Re

Oorspronkelijk geplaatst door Daantje
          Wij hadden vanmiddag een geringde postduif in de tuin hij is de hele middag gebleven bleef maar drinken uit onze "vijver" en liep naar ons toe was niet bang enz. Hij had zich vast gelopen tussen struiken dus heb ik hem gevangen ringnummer opgeschreven. Het gaat om een jonge duif van 2010
          De eigenaar van de duif gebeld. hij was vanochtend los gelaten in Friesland en wij zitten bij Arnhem in de buurt hij moest naar Duitsland dus een beetje uit de buurt. We hebben afgesproken met de eigenaar dat we hem even bij laten komen (eten en water gegeven) en we proberen hem morgen weer te laten vliegen als hij dit niet doet en bij ons blijft gaat hij naar een kennis die allerlei dieren heeft en genoeg hokken en ruimte om hem een goed leven te geven. Hij zit nu in een overdekte konijnenren veilig voor katten enz.
          nog 1 vraagje....

Ik heb weleens gehoord dat als een duif "gevonden"wordt door mensen en ze hem terug brengen naar de eigenaar dat hij de duif de nek omdraait omdat hij geen goede postduif is en niet terug komt geld dit ook voor een jonge duif???
          Of is dit regelrechte onzin
          De echte duivenliefhebbers selecteren ieder jaar 50% van hun overgebleven duiven weg.
          Door zo hele tijd met de beste door te gaan en tegen elkaar te zette.
          De goede postduiven komen immers bijna altijd weer uit de goede dus als je goed wilt vliegen is selectie zeker nodig.
          Ik vind het ook geen echte liefhebberij maar ken er genoeg die ze zelf op eten na het seizoen of na pulier brengen of valkenier.
          Beter plaats je deze duif bij een vriend die er goed voor zorgt veel kans is die duif de kluts kwijt als hij vanmorgen gelost is en nu al neer strand en helemaal uitgeput is.
          Een jonge duif die gaat de komende dagen toch nog niet naar huis want dat beestje zit er gewoon helemaal door.
          Nog veel suc6 met je duif en hopelijk komt alles goed.
          Mvg,
          Maikel
          http://maikel-19.skyrock.com/

Opmerking

Zit hier ook rondom met duivenmelkers, ik kan het geen hobby of sport meer
            noemen. Mag gezegd worden dat de duiven zolang in opleiding of goed vliegen
            niks te kort komen en goed verzorgd worden. Maar ohwee als ze niet goed
            vliegen dan word ze echt de nek wel omgedraaid. Mijn buren hebben meer dan
            200 duiven in een woonwijk dat is toch geen hobby. Ik sprak ze net nog even
            en de duiven zijn gewoon gekorfd om te vliegen dit weekend met de hitte
            die voorspeld word vind ik dat niet diervriendelijk.

En dan nog raar vinden dat de meeste duivenmelkers de helft van hun jongen
            kwijt zijn die niet terug keren. Ieder weekend heb ik hier wel 2 tot 3 duiven in
            opvang ik voer en verzorg ze een paar dagen om ze vervolgens weer te laten
            gaan kan ze niet allemaal houden. Je kan de eigenaren bellen maar er is er nog
            nooit 1 geweest om er 1 op te halen.

Mijn oom heeft er een stuk of 80 en hij gaat er maar met zo'n 20 stuks de
            winter in. De rest komt heus niet ergens in een goed opvang hoor, hij trek ze
            allemaal de kop af. Om zo maar de beste over te houden,
            is dat dan een hobby of sport zeg het maar.

Ieder moet het zelf weten hoor no hard feelings maar kan het niet verkroppen
            dat iemand een duivenmelker diervriendelijk noemt. Ik zie hun hetzelfde als de
            beruchte broodkwekers. Moest het even kwijt.

Daan jammer dat je moeder hem los heeft gelaten, had je eigenlijk zelf moeten
            doen of hem naar iemand brengen. Maar je had de duif niet bij huis kunnen
            houden hoor ja in een kooitje maar dat vind ik ook niet kunnen met een postduif.
            Ik hoop voor je dat je hem nog terug ziet en dan alsnog naar iemand kan
            brengen die hem de verzorging kan bieden die het nodig heeft.
            succes.

Opmerking

zoals ik al zei een eindeloze discussie.........

jullie hebben beide gelijk.....

Daantje, je had de duif veel beter in een kooi kunnen stoppen en nooit los kunnen laten want ja dan vliegt ie weg!

Monique...jij hebt ook geen vogels in een kooi opgestloten zitten en als je boodschappen zult doen zul je de (goedkoopste) eieren ook wel laten staan in het schap net als vele andere producten denk ik. En als je dan de scharreleieren koopt doe je het goed he? dream on want dan weet je niet wat scharreleieren zijn of in elk geval niet welke definitie daarachter hangt.

Laten we niet roomser zijn dan de paus, ik heb gezegd dat het bij duivenmelkers ook niet altijd netjes gaat maar om ze weg te zetten als, zoals ik het proef, dierenmishandelaars...........hou toch op zeg, ga lekker nertsen vrij laten zodat ze een hongerdood sterven!

Volgen jullie het gebeuren wel eigenlijk? Denk het niet hoor want dan had je geweten dat er al menig weekend vluchten afgelast zijn dan wel ingekort............maar nee commentaar hebben is veel makkelijker dan uit te zoeken hoe te weten hoe het precies zit en gaat.

Voor diegene die wel openstaan voor eerst kijken en dan gillen:

http://www.sbs6.nl/web/show/id=178973/langid=43

pagina 861 van sbs6 teletekst.............pagina 3 tm 9
              Je hoeft niet ziek te zijn om beter te worden!

Opmerking

Duif uiteraard niet meer terug gezien, ik ben gister om 6.30 de deur uit gegaan en om 16.30 weer thuis gekomen en mijn moeder zag dat hij eruit wilde en liet hem gaan, niks aan te doen, hij zat niet in een klein kooitje ik hem onder mijn konijnenhokken een grote ren overdekt en veilg tegen katten daar had hij alle ruimte en sliep op een zitstok. Ik had hem zelf niet gehouden een kennis heeft meerdere voliere's met allerlei duiven sommige mogen los vliegen andere kunnen dat niet maar daar was hij dan heen gegaan.
                Ik hoop dat hij niet gegrepen is door katten maar gewoon naar zijn huis vliegt en de eigenaar hem een 2e kans geeft
                Voor de volgende keer weet ik teminste wat ik het beste kan doen........

Bedankt voor de reacties
                www.flickr.com/photos/daniellewanders/

Opmerking

Working...
                X