Mededeling

Collapse
No announcement yet.

Duifje zit bol

Collapse
X

• Filter
  • Tijd
  • Toon
Clear All
new posts

• Duifje zit bol

Skipper, mijn diamantduif zit al heel de avond bol op de grond. Ik kan hem zomaar oppakken. Ik heb hem dus apart gezet en geobserveerd. Hij loopt heel raar, eerder huppen, waardoor ik dacht aan iets mis met het pootje (ik denk niet gebroken, maar toch...) Hij heeft al wat in de etensbak en drinkbak gepikt (die trouwens allebei op de grond staan) maar ik weet niet of hij ook echt gegeten heeft (gedronken wel). Ik heb hem gisteren gevangen om het nestmateriaal van zijn voetje te halen. Kan het daaraan liggen? Zijn bovensnavel is ook langer dan zijn ondersnavel. Ik wou het bijvijlen, maar omdat ik bang was iets verkeerds te doen deed ik het niet. Morgen ben ik van plan naar de dierenarts te gaan. Weet iemand wat dit is?
    Matsje <3

Hoeveel langer is die bovensnavel? Hoe verliep dat vangen? Hoe oud is de vogel? En het is een man neem ik aan?
    Ontworm jij je duiven wel eens?

Paar vraagjes want ik kan zo niet precies bedenken wat het zou kunnen zijn. Als hij tijdens het vangen wild gevlogen heeft kan hij een knal gemaakt hebben. Duiven zijn extreem krachtige vliegers en botsen soms te hard tegen de tralies. Omdat ze zich niet met de poten opvangen is dat dus tegen de kop.

Als de bovensnavel meer dan 1 cm uitsteekt kan hij moeite met eten hebben. Die snavel steekt overigens meestal uit omdat ze een parasiet in de snavel hebben graven. Soort schurftmijt. Is die snavel ook wittig op delen? Dan zou je een druppel ivermectine in de nek moeten geven.

Duiven hebben ook heel vaak last van spoelwormen. Een ontworming en er komt dan gewoon een klont wormen uit waar je U tegen zegt en de duif knapt zo weer op. Niet ontwormen als hij zwak is overigens want dan is het misschien teveel.

Als het een man is kan het geen legnood zijn. Duiven krijgen overigens zelden legnood. Misschien wel nooit want ik heb het nooit gehad en ik heb hier toch aardig wat duiven gehad.

Maak eens een foto, misschien dat zomaar ineens iets duidelijk wordt waar je zelf niet zo snel op gekomen was.

Opmerking

Dank je Marx, het was inderdaad een doffer. Hij is vannacht gestorven, 't was de oudste duif die ik had zitten (de alleroudste is 2 weken geleden gestorven ). De bovensnavel was 4 millimeter groter dan de ondersnavel en hij at wel heb ik gisteren nog gezien. Ik kon hem gewoon strelen en aaien, zoals gewoonlijk, maar normaal spartelt hij serieus tegen als ik hem oppak. Nu kon ik gewoon mijn hand sluiten om hem zonder dat hij iets deed. Pas als ik hem vasthad, spartelde hij eventjes. Hij was niet ontwormt, 'k zal mijn andere duifjes eens ontwormen zodat ik dit niet meer tegenkom. Toch bedankt voor het reageren.
      Matsje <3

Opmerking

Working...
      X