Mijn tortelduivin heeft net een nestje grootgebracht en wil nu al weer eitjes gaan leggen. Ze heeft nu twee nestjes achter elkaar gehad. De eerste ruim drie maanden geleden en het tweede net ruim drie weken geleden. Nu wil ze weer eitjes leggen. Dat is toch te snel achter elkaar? Maar vandaag gaat ze steeds in een hoekje zitten en wil gaan nestelen. Wat kan ik het beste doen? Ik wil geen jongen meer.
Mededeling
Collapse
No announcement yet.
tortelduivin wil weer eitjes leggen
Collapse
X
-
Ik liet mijn duiven maximaal vijf nesten per seizoen opfokken. Eigenlijk is dat al veel, maar tortelduiven blijven verderdoen. Als je geen nesten meer wil, gooi je de eieren weg en dit zo snel mogelijk, voor ze echt beginnen te broeden, je zal wel zowat elke maand eieren blijven vinden, zowel 's zomers als 's winters, dus zorg voor genoeg calcium, ook in de winter.
-
De duiven krijgen bijna altijd extra kalk. Ik haal danbgewoon de eitjes weg. Kan het trouwens kwaad veel nestjes achter elkaar? De duivin gaat nu steeds in een hoek zitten en dan gaat ze zachtjes koeren. Ze hebben welm al een paar keer gepaard toen ze de vorige jongen aan het voeren was.
Opmerking
-
je kan beter de eieren vervangen door nep eieren.
als de eieren gelijk weg haalt, heb je kans dat ze maar eieren blijft leggen.
dat kost meer energie dan een paar weken broeden op nep eieren.groeten Ton
mijn Youtube kanaal: https://www.youtube.com/channel/UCLy..._as=subscriber
Opmerking
-
Dat is ook een optie. Nog beter dan weggooien inderdaad.
Meer dan vier a vijf nesten na elkaar zorgt mogelijks voor zwakkere jongen en zwakkere oudervogels. Dit verkort de levensduur van die zwakkere jongen en de ouders. Op een bepaald moment zijn je duiven gewoon uitgeput, en dat wil je natuurlijk niet.
Opmerking
Advertentie
Collapse
Opmerking