Mededeling

Collapse
No announcement yet.

twee nesten tortelduiven, beide verschillende kleuren

Collapse
X

• Filter
  • Tijd
  • Toon
Clear All
new posts

• twee nesten tortelduiven, beide verschillende kleuren

Mijn tortelduiven hebben twee nesten nu gehad. De jongen van het eerste nest hebben meer de kleuren van de moeder, cremewit. De jingen van het tweede nest hebben meer de kleur van vader, namelijk wit. Hoe kan het per nest zo verschillen?

De vogels dragen waarschijnlijk andere kleuren mee in hun genen van hun(voor)ouders. Ze zijn dus split voor een onzichtbare kleur, die dan bij de nakomelingen boven komt. Die vererving wordt berekend per % dus per honderd nakomelingen. Jij hebt er nu al 4, nog 96 te gaan. Wanneer er bv 16% kans is op een kleur, dan kan dat eventueel al bij het eerste jong voorkomen en dan 10 nesten niet en dan weer een... dit is puur toeval wanneer het voorkomt, het kan meteen en het kan pas het honderdste jong zijn.
    Ik had pyrrhura's die moesten me blauwe cinnamon geven.. pas het 46 ste jong was er zo een (wel 7 jongen per nest iedere keer). Je ziet maar... het toeval speelt ook wel een rol.
    parakeetplaza.webnode.be met aansluitend blog i.v.m. de kweek 2017

Opmerking

Als ik me goed herinner, hebben we in een van je vorige topics eens exact berekend (voor zover we konden zonder foto's), welke jongen er uit dat koppel konden komen. Je pop was (dubbelfactorig?) phaeo (en dus geen creme), je man wit. Aangezien je ook witte jongen krijgt, is je pop dus split wit.

Je krijgt dus 50% phaeo split wit en 50% wit (indien de pop echt dubbelfactorig is). De toekomst moet uitwijzen of je phaeo's allemaal enkelfactorig of dubbelfactorig zijn (hangt van de man af) Die percentages zijn een gemiddelde en dat wil dus niet perse zeggen dat er in elk nest van elks eentje ligt. Als je echter 10 koppels met deze mutatie zou hebben en die jarenlang zou fokken, zou je dat gemiddelde benaderen, maar een koppel kan altijd afwijken van het gemiddelde en een kleur meer of minder doorvererven dan gemiddeld.

Opmerking

De jongen zijn nog witter dan hun vader. Hun vader is wit maar met een hele lichtbruine gloed. Dit had ik totaal niet verwacht, maar ik ben er wel heel blij mee.

Opmerking

Working...
        X