Mededeling

Collapse
No announcement yet.

Kweken met Diamantduiven

Collapse
X

• Filter
  • Tijd
  • Toon
Clear All
new posts

Ik heb 20 ringen besteld Alleen heeft een van mijn eigen kweek duivinnen het wel zwaar met de rui, iemand enig idee hoe ik haar kan helpen? De ene dag zit ze gewoon normaal rond te waggelen en de andere dag zit ze op de grond naast haar mannetje met de ogen dicht heel zwaar te ademen. Zodra ik eten geef springt ze er meteen in. Maar zoals gezegd ze heeft goede dagen en slechte dagen. Ze zit momenteel binnen in een ruime kweekkooi en ze is buiten geboren. Ze is nu al 2 weken lang aan t schipperen tussen fit en niet fit.
    Amerikaanse sijzen + Postuurkanaries
    Vergeet niet te kijken op mijn site!
    http://birdbreeder.simpsite.nl/

Opmerking

Hoi Rick ,

Leuke Doffer ,maar totaal ongeschikt voor de TT ,deze is veel te vlekkerig.
      Er zit wel iets van agaat in ,maar is zeker geen jong van bruin bont x bruin bont ,hij had dan absoluut wit moeten hebben!.
      Wil niet zeggen dat de vererving niet terugkomt ,wil je hier een bonte bij zetten?.
      Wat jou duivin betreft ,het is heel lang warm geweest ,slecht voor duiven i.v.m ruitijd ,deze laat dan op zich wachten.
      Nu het kouder is geworden gaan deze ruien en dat heeft een grote inpact op de duivinnen ,omdat deze ook lang in broedstemming zijn geweest.
      Maar waarom haal je deze naar binnen?. nu duurt het proces alleen maar langer.

Gr ,Hubert

Opmerking

Ik heb hem ook niet gekocht omdat hij zo'n mooie tekening heeft want ik vind hem qua postuur wel mooi maar qua kleur inderdaad veel te vlekkerig. Het sprak mij vooral aan dat hij uit bruin bont x bruin bont moest zijn gekomen en dat hij dan zelf dat niet is. Dit kan natuurlijk ook niet waar zijn maar het was tenminste het proberen waard want ik had toch een doffer nodig. De 'agaat' doffer gaat inderdaad op een bruin bonte duivin.

Verder heb ik het ouderkoppel buiten laten zitten met 1 jonge doffer die nu heel mooi aan t ruien is(veel wit voor het eerste jaar volgensmij) en die gaat na de rui dan weg. De andere duiven heb ik naar binnen gehaald omdat ik ze dan beter in de gaten kon houden en ze misschien wat rustiger werden dan de ouders. Maar dit duivinnetje wat niet zo fit is, is nog nooit in broedstemming geweest. Kan het zo zijn dat de man te druk is? Want hij is wel ouder dan de duivin want de duivin is een laat jong. Ik zal ze volgend jaar allemaal wel buiten laten, dankje voor de tip want dat wist ik niet!

Opmerking

Hoi,

Ik vind persoonlijk aparte kleurtekeningen in combinatie met een goed postuur (en dat is ie)ook veel mooier.
          Als deze inderdaad bonte ouders heeft komt dit ongetwijfeld volgend jaar weer terug met wit?.
          Ook deze doffer zou met de volgende rui ook nog wit kunnen vertonen ,maar ik kijk altijd naar de staart (deze vertoond wildkleur), vandaar mijn twijfels?.Wat betreft het in gaten houden van deze duifjes is totaal niet nodig ,wel is nodig ,het controleren van de ontlasting ,zolang deze stevig is gaat alles naar wens.Als je deze duifjes nu al bespiekt gaan de doffers alweer flink tekeer ,het is alweer veel te warm voor deze tijd van het jaar.Maar net watje zegt ,kan zo zijn dan de duivin zich rustig houdt t.o.v de doffer i.v.m jagen.

Gr ,Hubert

Opmerking

De ontlasting is gewoon in orde maar ze is nog steeds niet fit naar mijn mening. Maar ik ben wel heel benieuwd wat voor jongen er uit die doffer gaan komen! Als er wat mooie jongen uit komen kan ik ook nog is meedoen met de TT!

Opmerking

Geef haar eens een weekje appelazijn/citroenzuur/propolis door het water. Mijn ervaring met mijn vogels is dat ze dan meestal wel weer bijtrekken.
              Bekijk mijn vogels op:

http://papegaaiamadine.webnode.nl/

Opmerking

Oorspronkelijk geplaatst door BirdBreeder Bekijk Bericht
                ...Zodra ik eten geef springt ze er meteen in. Maar zoals gezegd ze heeft goede dagen en slechte dagen.....Ze is nu al 2 weken lang aan t schipperen tussen fit en niet fit.
                Lijkt iets chronisch te zijn. Je kan eens flink zuur water geven voor een dag of 2, wellicht heb je met een bacterietje te maken waar ze tegen aan het vechten is. Is de ontlasting nat en welke kleur heeft het?

Opmerking

Last edited by Hubert62; 11-12-2016, 21:58.

Gr ,Hubert

Opmerking

U spreekt vanuit ervaring mag ik aannemen? Waarom zou een duif geen chronische ziekten kunnen hebben?

Opmerking

euphonia,

De laatste jaren zijn duivenhouders trots op hun bezit en is hun onderkomen veelal brandschoon.
                      Wil men overgaan tot een ziekte/ besmetting ,zoals Coccidiose ,Ecobacterie of Adenovirus enz. dan scheelt er heel wat in hun verblijven.
                      Anders is het overgaan tot koop op een vogelbeurs of markt, deze aankoop dient men ook altijd in quarantaine te houden?.
                      Misschien is dit het geval bij Birdbreeder ,ziektekiem (vreemde aankoop) bij een jonge vogel gezet?
                      Dus over het algemeen kennen echte(kwekers)duivenhouders geen chronische ziekten bij hun duiven.
                      Maar..... er zijn ook duiven liefhebbers die kleinere soorten duifjes in een gemengde voliere houden ,dan word het verhaal weer heel anders.
                      Een duif krijgt dan te maken met gepeld zaad en word de bacteriele invloed vele malen groter.

Gr ,Hubert

Opmerking

Het agaat mannetje die bij de duivin zit komt gewoon bij een kweker vandaan met alleen maar gezonde exemplaren wat ik heb gezien en zover ik weet heb ik alles gezien. De duivin heb ik er daarom zo bijgegooid en toen is ze begonnen met ruien wat haar erg zwaar viel, haar zus had geen last van de rui en de jongste telg van t gezin, een doffer, zit op dit moment buiten bij zijn ouders nog goed te ruien en heeft ook totaal geen last van de rui.

Vandaag heb ik t hok even schoongemaakt en de doffer en duivin van elkaar gescheiden zodat de duivin rustig kan aansterken. Ook heb ik haar vandaag appelazijn aangeboden. Hopelijk is het genoeg en knapt ze snel weer op want ze begint mooi door te kleuren nu!

Opmerking

Nou ik wil jullie even bedanken! De duivin is in 1 dag zo erg al opgeknapt! Haar oogjes waren weer helder en ze was ook weer vrij actief door het appelazijn

Opmerking

Mooi dat ze is opgeknapt! Nu kan je voor de zekerheid even de ontlasting nog even checken. Het kan zo zijn dat ze last heeft van wormen. En die hebben een hekel aan zuur, dus die komen met de ontlasting naar buiten. Als de vogel net haar ontlasting heeft laten vallen zie je kleine bewegende wormpjes. Dan kan je haar behandelen met een wormkuurtje. Kan ook zijn dat ze wat last had van haar krop of darmen en dat het zuur van de appelazijn zorgt voor onderdrukken/verwijderen van het virus en dat de vogel daardoor opknapt.
                            Bekijk mijn vogels op:

Opmerking

Zal straks eventjes kijken! Hoe doen de mensen met tropische duiven dit normaal? Elk jaar een wormenkuur als ze buiten op de zwarte grond zitten? Ik kuur namelijk nooit mijn vogels. En waar zou je zo'n wormenkuur halen indien nodig? Bij de dierenarts of kun je dit ook gewoon bestellen.

Opmerking

Het diertje hoeft natuurlijk geen wormen te hebben. Het is een mogelijkheid.

Ik kreeg dan panacure van de vogelarts voorgeschreven, maar je hebt ook middeltjes die je gewoon bij een internetshop kan kopen. Even googlen...
                                Bekijk mijn vogels op:

Opmerking

Working...
                                X