Ik ben n vogelliefhebber van Zuid-Afrika en heb onlangs 4 paren Adamawa tortelduiven gekocht. Wildvang van West-Afrika. De import van wildvang vogels is hier ook onlangs verboden. Graag zou ik van Nederlandse liefhebbers meer info verkrijgen ivm aanhouden en broeden van deze duiven. Op het internet is niet veel bekend. Hartelijke groeten. Henk de Jonge.
Mededeling
Collapse
No announcement yet.
Adamawa Tortel Duiven
Collapse
X
-
Dag Henk,
Doe maar weer,ze zullen waarschijnlijk gigantisch schuw zijn of valt het wel mee?.
Ze zullen snel door elkaar gehaald worden met de Zomertortel,maar vraag mij af of u erg goed aan doet dit hier te plaatsen ,deze duiven zijn beschermt !ik zou topic laten verwijderen en met simpele vragen terug komen over zomertortels .
Groet,
Gr ,Hubert
Opmerking
-
Hallo Hubert. Adamawa duiven zijn niet inheems in Zuid-Afrika en ook niet Cites 1, dus geen problemen hier in Zuid-Afrika om ze aan te houden. Ze zijn niet schuw. Van de 4 paren is een n jong paar wat in Zuid-Afrika geboren is. Zover ik weet zijn er maar twee keer n paar ingevoerd in Zuid-Afrika. Ik zou graag iets meer willen weten over hun broedgewoonten etc. De Zomertortel (hier wordt hij de Europese tortel genoemd) wordt hier ook wel aangehouden, maar zijn niet volop hier in Zuid-Afrika. De voeding en broedgewoonten etc. verschillen zeker niet veel tussen deze twee soorten ? Waar kan ik uitvinden of ze misshien in Duitsland wel worden aangehouden in gevangenschap ? Hartelijke groeten, Henk de Jonge
Opmerking
-
Hallo Sebright. Ik heb vernomen van andere duiventelers in Nederland dat er geen Adamawa duiven in Nederland zijn. Jij zegt nu dat jij ze wel teeld of geteeld heb. Het is niet dat ik je niet geloof maar ik krijg tegenstrijdige berichten over deze duiven. Hartelijke groeten. Henk. Zuid-Afrika.
Opmerking
-
Voor de duidelijkheid we hebben het hier over Streptopelia hypopyrrha (?).
Als ik naar foto's op internet kijk wordt de vogel wel gehouden in Europa maar ik zou niet iemand kunnen bedenken die ze heeft. In Nederland zijn er sowieso verschillende kwekers van rouw/dusky tortels (Streptopelia lugens). die komen dan wel in oost afrika voor maar zijn wel soorten die rond de evenaar wonen. dus wellicht kun je je zoektocht naar informatie uit bereiden naar dergelijke soorten als deze?
Verder zou ik ze net als iedere andere tortel houden. Streptopelia staan erom bekend dat ze wel eens agressief uit de hoek kunnen komen. dus ik zou de paartjes alleen huisvesten in aparte vluchten. verder qua voeding zou ik het ook hetzelfde doen als andere tortels.
Opmerking
Advertentie
Collapse
Opmerking