Mededeling

Collapse
No announcement yet.

dolksteekduif Gallicolumba luzonica*

Collapse
X

• Filter
  • Tijd
  • Toon
Clear All
new posts

• dolksteekduif Gallicolumba luzonica*

Hej, na al enkele jongen bichenowkes en roodkoppapegaaj amadines op stok te krijgen en harlekijnkwartels natuurbroed en net uitgekome goulds ben ik nu bezig met bouw van extra vlucht
    2x3x2.5 binnevlucht is dit. met raam voor licht van buiten.
    ik ga hier ene koppel dolksteek duifjes inhouden. nu mijn vraag
    hoe kan ik deze zo goe dmogenlijk inrichten voor deze soort ?

hoogte eet en drink plaatsen?
    zitstokken? diameter?
    en beplanting ? en wat voor nestplaats? en welke locatie hoogtes?
    alvast bedankt .

Oorspronkelijk geplaatst door pieterh Bekijk Bericht
    nu mijn vraag
    hoe kan ik deze zo goe dmogenlijk inrichten voor deze soort ?
    hoogte eet en drink plaatsen?
    zitstokken? diameter?
    en beplanting ? en wat voor nestplaats? en welke locatie hoogtes?
    alvast bedankt .
    Oorspronkelijk geplaatst door pieterh Bekijk Bericht
    vraagje. hoe moet de inrichting eruit zien?
    hoogte eet en drink plaatsen? zitstokken? diameter? en beplanting ? en wat voor nestplaats? en welke locatie hoogtes?
    alvast bedankt .
    Dolksteekduiven brengen wel de meerderheid van hun tijd op de grond. Ik zou daar dus ook rekening mee houden in begroeiing. ik zou in een voliere als die van jou beplanten met 1 of 2 grote coniferen in de hoeken. zo zijn er hoeken waar ze beschut kunnen zitten. daarnaast zou ik (als het een zonnige voliere is) gebruik maken van grote grassoorten (Panicum o.i.d.) deze graspollen bieden namelijk veel beschutting op de grond. Ik zou stevige zitstokken van middelgrote dikte plaatsen op verschillende hoogtes. Creeer met de zitstokken minimaal 2, maar 3 is bijvoorbeeld beter, niveau's van hoogte. Nestelen doen ze in korfjes van +/- 25-30 cm diameter. plaats ook deze op verschillende hoogtes. en belangrijk is ook dat deze beschut zitten. plaats ze dus achter struiken of gebruik takken o.i.d. om het te verstoppen. Dolksteekduiven willen nog wel eens een nest verlaten. vaak heeft dat te maken met verstoring en niet beschut genoeg zitten.

eet en drinkplaatsen zou ik op de grond plaatsen. omdat Dolksteekduiven veel op de grond verblijven zou ik verschil maken in relief op de bodem. denk aan verhogingen en rotsen van verschillende hoogstes waar ze achter of op kunnen zitten.

Bij de inrichting zou ik dus voornamelijk letten op beschutting, vooral beschutting op de grond maar ook op hoogte. en zorg dat er verschillende hoogteniveaus zijn

Opmerking

amaj mercikes voor de uitgebreide uitleg. a is een conifeer beter dan een naaldboompje? een den ofzo? a das goe dik heb nog grote stene etc . dacht eventueel ook aan een grote oude boomstronk. a drinke en ete op de grond. oke de takken verschillende niveaus maar dan ook helemaal van boven in de voliere ? of kome ze daar zowiezo niet?
      en gefe je ze nestmateriaal gewoon wat takjes?
      ben al verder aan het denk he. maar je kan beter goed op tijd deraan beginne

Opmerking

Altijd goed om je uitgebreid in te lezen en vragen te stellen. Een dennenboompje kan inderdaad ook hoor. maar zorg dat er een paar struiken in staan die hoogte bereiken en die ook in de laagte beschutting bieden. maar een paar grote stenen en ook die grote oude boomstronk kan voor mooi relief bieden. ook zitstokken op grote hoogte aanbieden. ze slapen namelijk wel hoog. dus ze moeten hoge zitstokken hebben maar doe ook een paar zitstokken op een meter hoogte ofzo. nestmateriaal kan in de vorm van kokosvezel, dennennaalden, berkentwijgjes, gedroogde grashalmen etc.

Opmerking

eindelijk de dolksteek duifjes zijn in mijn bezit gekomen . en zijn nu aan het wennen van het vluchtje . koppel met dna dus dat zit al goed. ben benieuwd hoe de goudmussen gaan reageren .....

Opmerking

heb je een foto misschien ......
            groeten Ton
            mijn Youtube kanaal: https://www.youtube.com/channel/UCLy..._as=subscriber

Opmerking

Pieter, hoe gaat het ondertussen met de duifjes ?

zijn de goudmussen er al aan gewend ?
              groeten Ton

Opmerking

jajaja het gaat heel goed ze hebbe nog even last gehad van diamantvinken maar die zijn al naar hun nieuwe verblijf gegaan .
                dolksteken doen het ook goed
                doffer begint al te roepen ........
                ander vraagje dat nestmandje doen je daar al nestmateriaal in . of gewoon leeeg laten?

Opmerking

dolksteekduifjes

niet de mooiste fotos ze wilde niet stilzitte en de mooie borst late zien. die volgen nog wel
                  wil ze niet te veel storen. in bijlage ook voorbeeld van nestmandje met nestmateriaal in ? goed of tips?
                  Bijgevoegde Bestanden

Opmerking

mooie duiven!
                    groeten gijs

Opmerking

Nest is prima zo ,niets meer aan doen.
                      Nu maar hopen op goede eieren en dat ze blijven broeden.

Gr ,Hubert

Opmerking

hebben ze zelf dat nest zo gemaakt, of heb jij dat er in gelegd ?

lijkt mij, geen duivenkenner, niet echt een nest waar een ei bij kan.

correct me if i`m wrong.
                        groeten Ton

Opmerking

Typisch duivennest, gewoon rommelig alles in de pan sleuren en that's it, eenmaal er eieren liggen, gooien ze er nog wel wat vulling uit. Er zijn ook standaard matjes te koop om onder het nest te leggen, omdat sommige duiven er tijdens het broeden zowat alles uitgooien. Ze volgen hetzelfde principe als de matjes voor kanaries, maar ze zijn een stuk groter.

Opmerking

nee dat nest hebbe ze niet zelf gemaakt. dat hadde de diamantvinken gemaakt die er nu uit zijn gehaald. die zaten tijdelijk er nog in. dus wat best doen met het nest? proper maken of gewoon zo laten tot de duifjes zich er mee gaan bezig houden?

Opmerking

Het kan allebei, ik zou er een matje onderleggen en dan gewoon de takjes terug in het mandje. Het is een goeie start, maar niks wat ze ook niet perfect zelf kunnen.

Opmerking

Working...
                              X