Mededeling

Collapse
No announcement yet.

1ei, nepei erbij?

Collapse
X

• Filter
  • Tijd
  • Toon
Clear All
new posts

• 1ei, nepei erbij?

Ik heb een diamantduifje op een ei zitten sinds een dag of 5. Ik had een paar weken geleden al eitjes weggehaald omdat het te vroeg was maar mevrouw duif is toch echt van plan om te broeden. Het is er dus maar een, en ik heb hier op het forum al regelmatig dingen gelezen over spreidpootjes enz. Geldt dat ook voor duifjes en kan ik er dus beter een nep eitje bijleggen? Ik heb alleen kanarie kunst eitjes in huis, kan dat? Of zijn die de verkeerde kleur voor mevrouw duif en zal ze dat niet accepteren? ( Is het eerste nestjes met de diamantduifjes vandaar....)

Als ze in een touwnestje zitten krijgen de jongen geen spreidpootjes.
    Alleen wanneer de ondergrond glad is.
    Mijn duifjes hebben meerdere malen een jong grootgebracht in een touwnestje en alle keren ging dat prima.

Opmerking

Er ligt een pluk hooi in het draadnestje met wat takjes van de tijm. Zelf had ze dat ei op een plankje van 4 cm breed gelegd waar ze 6 kleine takjes op had gelegd . Ik heb op die plek dus maar een nestje op de plank gehangen en daar wat hooi in gestopt en daar de takjes met ei in gelegd. Dat gaat goed nu...

Opmerking

Duiven zijn meesters in slechte nesten bouwen. Ze hebben bij mij een keer bovenop een liguster gezeten met een nest van maximaal 10 takjes en toch een aantal jongen groot brengen. Een nep eitje is echt niet nodig eerder verstorend.
        Succes met je kweek.

Ronald
        http://www.soestervogelvrienden.nl
        Iedere vogel heeft zijn schoonheid. de kunst is te ontdekken welke dat is

Opmerking

naar mijn idee doe je er niet veel kwaad mee als je een kunsteitje erin legt maar veel extra goeds doe je ook niet. zo'n eitje kan extra steun bieden maar als er inderdaad hooi in het nest ligt dan zal het jong geen spreidpoten krijgen. hier heb ik ook al een paar nesten gehad met 1 jong, toen zat er kokosvezel in het nestje, geen had spreidpoten.

Opmerking

Ok, dan kijk ik het gewoon aan. Bedankt!

Opmerking

Mijn duifje zit nu ruim 17 dagen te broeden......dat gaat niks meer worden denk ik? Of kan het nog uitkomen? Als ik het ei bekijk is het binnenin grotendeels donker met een klein licht stukje bovenin....

Opmerking

Nee, dit word niet meer wat.

Gr ,Hubert

Opmerking

nee het is waarschijnlijk wel volgroeid maar afgestorven. het moet met 13 dagen uitkomen.

Opmerking

Kweek je binnen Pippa?

Dan zou het vochtigheids% wel eens te laag kunnen zijn. Hierdoor is de schaal te hard en kan het jong niet uit het ei komen.
                    Bekijk mijn vogels op:

http://papegaaiamadine.webnode.nl/

Opmerking

Oorspronkelijk geplaatst door HansV
                      Kweek je binnen Pippa?

Dan zou het vochtigheids% wel eens te laag kunnen zijn. Hierdoor is de schaal te hard en kan het jong niet uit het ei komen.
                      Nee, ze zitten buiten in de voliere. Mevrouw duif vond dat het al lente was....

Opmerking

dan kan het natuurlijk ook aan de temperatuur liggen. denk dat je beter even kan wachten en dan nog een keer proberen.

Opmerking

Ja, ik had al eitjes weggehaald eerder maar toen had ze een ei op een plankje gelegd n heb ik haar maar een nestje gegeven om te zien of het iets zou worden. Het is ook nog te vroeg eigenlijk, dat weet ik. Ik verwachtte er ook niks van maar het zou leuk geweest zijn

Opmerking

Oorspronkelijk geplaatst door HansV
                            inmiddels ben ik erachter dat dit verhaal complete nonsens is. ik heb 2 jaar geleden wegens plaats gebrek een koppel gehuisvest in een broedkooi binnen. uiteraard vonden ze het nodig om flink aan de slag te gaan. de eieren waren altijd bevrucht en groeide goed. maar op een of andere manier kwamen ze nooit uit. ik heb toen een hydrometer op 3 cm (!) geplaatst van de broedende duiven. de luchtvochtigheid was altijd goed. hij schommelde wel aardig maar ik vraag me af of dat dat invloed heeft op het uitkomen. in totaal zijn er wel 2 duiven op deze manier geboren. de eerste kwam ter wereld met een luchtvochtigheid van ongeveer 55%. de 2de met een 'normale' luchtvochtigheid. kortom, het luchtvochtigheid verhaal geloof ik niet meer zo.

Opmerking

Heb je het ei open gebroken ?.

Niks vochtigheid, allemaal lariekoek bij diamantjes ,in deze tijd van het jaar moeten de ouders zeer nauwkeurig samen werken.
                              De doffer moet s`ochtends de duivin letterlijk van het nest werken ,het gebeurt maar al te vaak dat de duivin al gaat ontbijten en de doffer nog niet op het nest zit .
                              Hier gaat het mis ,het ei koel zeer snel af en het jong in het ei word zwak ,net niet sterk genoeg om het ei te breken ,einde verhaal.!.

Let wel:Vochtigheid is bij sommige duivensoorten wel belangrijk.

Gr ,Hubert

Opmerking

Working...
                              X