Mededeling

Collapse
No announcement yet.

diamantduiven mutaties

Collapse
X

• Filter
  • Tijd
  • Toon
Clear All
new posts

• diamantduiven mutaties

ik heb gisteren 2 witstuit pastel duifjes gekocht.
    Nu was mijn vraag tegen welke kleur kan ik deze het beste kweken? ( vermoed dat ze verwant zijn),: tegen een witstuit of tegen pastel.

Vraag 2 : hoe kweek ik witstuit pastellen?
    Gaat dat als ik een pastel tegen witstuit zet ? krijg ik hier dan witstuit pastellen uit ? (ik weet redelijk wat over vererving bij andere vogelsoorten maar van duiven weet ik helaas zzer weinig over vereving en er is ook weinig over te vinden.)

???

Gewoon googlen mitho en dan vind je deze link.

Opmerking

Er is mij ooit verteld dat witstuit x witstuit niet goed is voor de witte stippen.

Opmerking

Oorspronkelijk geplaatst door ele
        Er is mij ooit verteld dat witstuit x witstuit niet goed is voor de witte stippen.
        klopt kan het beste met witstuit x split witstuit maar dat geeft nog geen garantie dat het goed komt met de stippen om goeie diamantduiven te kweken is veel meer nodig dan 1 of 2 koppels bij elkaar te zetten ik heb een poging gedaan maar na x koppels te zetten en daar van de jongen weer terug om een stam op te zetten heb je goeie andere bloed nodig en dat in moeilijk te vinden zo als met heel veel vogels

Opmerking

Witstuit vererft autosomaal en dominant; Pastel vererft autosomaal en recessief. Dus 2 witstuiten is inderdaad geen goede combinatie. En zoals Andre vermeld heb je meerdere kweekkoppels nodig en dan nog is het een lange weg.

Opmerking

een vogel kan nooit split zijn voor een dominante vererving zoals witstuit
            dus witstuit pastel x pastel is volgens mij de beste oplossing er zullen wistuit pastellen uitkomen maar ook pastellen zowel mannen en poppen in beide mutaties.kan er iemand dit bevestigen want ik ben ook niet geheel zeker.
            grtn.

Opmerking

bont

ik lees het volgende op de nbvv:

bont vererft, autsomaal en recessief.

bij grasparkieten betekend dit dat zowel man als pop split kunnen zijn.
              maar nu hoor ik van mensen dat een duivin nooit split kan zijn en helemaal niet voor bont! kan iemand mij uitleg over geven?!

Opmerking

Voor zover ik geleerd heb over een autosomaal recessief vererving is, dat zowel de man als de pop split kan zijn voor een mutatie. Dus beide vogels kunnen dus split zijn. Dat heb ik bij mijn rijstvogels meerdere malen ondervonden.
                Van bont weet ik, dat deze dominant autosomaal recessief vererft.

Opmerking

Oorspronkelijk geplaatst door Drum
                  Van bont weet ik, dat deze dominant autosomaal recessief vererft.
                  in de standaard van de nbvv staat dus dat bont Autosomaal en recessief vererft wat dus betekend dat beide vogels split kunnen zijn. Kunt u mij uitleggen wat
                  dominant autosomaal recessief betekend?

Opmerking

Working...
                  X