Mededeling

Collapse
No announcement yet.

Opvoeden

Collapse
X

• Filter
  • Tijd
  • Toon
Clear All
new posts

• Opvoeden

Kan een van de ouders de jongen groot brengen van de diamantduif? Ze hebben al vier legsels met succes groot gebracht. Momenteel heeft het koppel twee jongen van circa 7 dagen oud maar de doffer is weer een nest aan het uitzoeken. Eigenlijk wil ik met dit koppel stoppen voor dit jaar. Zoveel nesten is toch wel mooi geweest.
    Bij voorbaat dank voor jullie antwoorden.
    Jo
    Jo

Waarom leg je geen nepeieren in het volgende nest. Zo kunnen de jongen grootgebracht worden door beide ouders en sluit je eveneens uit dat ze nog een volgende ronde doen.

Opmerking

4 nesten in 1 jaar is ook wel het maximum, hoor!
      Ik laat hooguit 3 nesten groot worden, maar liefst maar 1 of 2. Dit jaar maar 1, omdat de andere nesten niet doorzetten.
      En verder ga ik niet goochelen met nep eieren; ik haal de eieren gewoon direct na leggen weg.
      Eieren leggen doen ze toch wel en broeden is erg zwaar, dus laten broeden op een nep ei doe ik niet.

Ik haal nu ook gewoon de eitjes weg. Ze leggen ongeveer per 14-18 dagen, dus dat is 2x per maand even weghalen.
      'Vliegde ik?'
      -'Nee, je valde.'

Opmerking

Opmerking

Als het mannetje al weer bezig is met een nieuw nest voedt hij de jongen heus nog wel hoor. Bij mij zijn beide ouders nog aan het voeden terwijl de duivin alweer een nieuw ei gelegd heeft.

En een week na het uitvliegen beginnen de jongen al zelfstandig zaadjes te eten, dus dan neemt het voeden van de ouders toch af.

En hoe lang is dat 'eventjes' broeden op nep eieren? ze broeden maar 12-14 dagen. en als je het ei na een paar dagen weghaalt, dan zal het vrouwtje na een week of 2 toch weer gaan leggen.

Of laat je ze langer dan 12 dagen broeden, zodat ze maar geen nieuwe eitjes legt? Dat is belastender dan even een vers gelegd eitje weghalen hoor.

Vrouwelijke vogels leggen toch wel eieren, kijk maar naar kippen. Maar broeden vergt heel veel.
          'Vliegde ik?'
          -'Nee, je valde.'

Opmerking

Oorspronkelijk geplaatst door Troetelduifje
            Als het mannetje al weer bezig is met een nieuw nest voedt hij de jongen heus nog wel hoor. Bij mij zijn beide ouders nog aan het voeden terwijl de duivin alweer een nieuw ei gelegd heeft.

En een week na het uitvliegen beginnen de jongen al zelfstandig zaadjes te eten, dus dan neemt het voeden van de ouders toch af.

En hoe lang is dat 'eventjes' broeden op nep eieren? ze broeden maar 12-14 dagen. en als je het ei na een paar dagen weghaalt, dan zal het vrouwtje na een week of 2 toch weer gaan leggen.

Of laat je ze langer dan 12 dagen broeden, zodat ze maar geen nieuwe eitjes legt? Dat is belastender dan even een vers gelegd eitje weghalen hoor.

Vrouwelijke vogels leggen toch wel eieren, kijk maar naar kippen. Maar broeden vergt heel veel.
            Jo

Opmerking

Ja, maar als de jongen uit het nieuwe nest na 2 weken uitkomen, zijn de jongen uit het oudere nest al groot genoeg om zelf te eten.
              Dus dan kunnen ze ook weg.
              Maar je laat een duivin toch ook niet broeden als ze net een nest gehad heeft? Tussen 2 nesten altijd een legsel weg halen, zodat de douers het eerdere legsel goed kunnen voeden en opvoeden. En de duivin bij kan komen van de zware taak van het broeden.

Ja, 1 ouder kan de jongen grootbrengen als de andere ouder komt te overlijden ofzo.
              'Vliegde ik?'
              -'Nee, je valde.'

Opmerking

Opmerking

Oorspronkelijk geplaatst door romain
                  Het weghalen van de eieren na het grootbrengen van een nest jongen en ze daarna opnieuw een ronde laten uitbroeden is in mijn ogen veel belastender voor het duivinnetje..
                  belastender dan wat? het ene na het andere nest groot brengen? broeden terwijl ze nog jongen voert?

De meningen zijn hierover erg verschillend, evenals de raadgevingen. Ik heb al de raad gekregen om de eieren flink te schudden en dan terug te leggen, zodat het vrouwtje wel broedt, maar er niets uit kon komen. Ik zal je de details van het drama dat dat opleverde besparen.

En ik heb de raad gegeven om maximaal 3 nesten per jaar uit te laten komen. wat doe je dan met al die andere eieren die ze lente, zomer herfst EN winter blijft leggen?
                  De raad die mij destijds gegeven was, was: rapen.

Daarbij heb ik ook de raad gekregen altijd voor krachtvoer te zorgen als een duivin broedt, want dat zou ontzettend belastend zijn en als het vrouwtje alleen zou moeten broeden door plotselinge overlijden van een man ofzo, dan zou ze zich dood kunnen broeden.

Allemaal raad gegeven door echte duivenkenners, of mensen hier die dat pretenderen te zijn.

Dus daarom doen jij en ik anders, omdat we andere ervaringen en raad van anderen hebben gekregen. Maar over het algemeen wordt het ene na het andere legsel uit laten broeden als zeer slecht beschreven hier.

En de persoon die dit topic heeft gestart moet zelf maar uitfilteren wat hij of zij het beste vindt.
                  'Vliegde ik?'
                  -'Nee, je valde.'

Opmerking

belastender dan wat? het ene na het andere nest groot brengen? broeden terwijl ze nog jongen voert?

De meningen zijn hierover erg verschillend, evenals de raadgevingen. Ik heb al de raad gekregen om de eieren flink te schudden en dan terug te leggen, zodat het vrouwtje wel broedt, maar er niets uit kon komen. Ik zal je de details van het drama dat dat opleverde besparen.

En ik heb de raad gegeven om maximaal 3 nesten per jaar uit te laten komen. wat doe je dan met al die andere eieren die ze lente, zomer herfst EN winter blijft leggen?
                    De raad die mij destijds gegeven was, was: rapen.

Daarbij heb ik ook de raad gekregen altijd voor krachtvoer te zorgen als een duivin broedt, want dat zou ontzettend belastend zijn en als het vrouwtje alleen zou moeten broeden door plotselinge overlijden van een man ofzo, dan zou ze zich dood kunnen broeden.

Allemaal raad gegeven door echte duivenkenners, of mensen hier die dat pretenderen te zijn.

Dus daarom doen jij en ik anders, omdat we andere ervaringen en raad van anderen hebben gekregen. Maar over het algemeen wordt het ene na het andere legsel uit laten broeden als zeer slecht beschreven hier.

En de persoon die dit topic heeft gestart moet zelf maar uitfilteren wat hij of zij het beste vindt.
                    Jo

Opmerking

Hoe wou je dat tegenhouden dan? Eieren terugduwen?
                      Een duivin legt. Met of zonder doffer legt een duivin eieren.
                      Door ze een nest te laten uitbroeden stel je het twee weekjes uit tot het volgende legsel, maar dan gaat ze toch weer leggen.

En een discussie is toch niet zo erg? Zolang we elkaar niet naar de keel grijpen natuurlijk. dan wordt het ruzie en dat is niet nodig.

Maar mijn ervaring met het geschreven woord is dat het vaak anders overkomt dan bedoeld. Harder. Als je dan vriendelijk en rustig schrijft; 'Nee hoor, dat is niet zo.' komt het kattiger over dan bedoeld.

Maar voor zover ik het begreep hadden Romain en ik een beleefde discussie, geen hatelijkheden.
                      'Vliegde ik?'
                      -'Nee, je valde.'

Opmerking

Hoe wou je dat tegenhouden dan? Eieren terugduwen?
                        Een duivin legt. Met of zonder doffer legt een duivin eieren.
                        Door ze een nest te laten uitbroeden stel je het twee weekjes uit tot het volgende legsel, maar dan gaat ze toch weer leggen.

En een discussie is toch niet zo erg? Zolang we elkaar niet naar de keel grijpen natuurlijk. dan wordt het ruzie en dat is niet nodig.

Maar mijn ervaring met het geschreven woord is dat het vaak anders overkomt dan bedoeld. Harder. Als je dan vriendelijk en rustig schrijft; 'Nee hoor, dat is niet zo.' komt het kattiger over dan bedoeld.

Maar voor zover ik het begreep hadden Romain en ik een beleefde discussie, geen hatelijkheden.
                        Nou ik heb de discussie ook niet al hatelijk ervaren of wat dan ook. Verder klopt het dat het geschreven woord harder is dan de spraak, maar dat komt omdat het zwart/wit op papier of scherm staat.
                        Nou... wat ik bedoel is dat het bij de diamantduif meer energie kost om eieren te leggen dan te broeden. Het proces dat nodig is om tot een ei te komen heeft wat in zich. Het broeden zelf tenminste bij deze duiven is makkelijker omdat beide duiven broeden.
                        Jo

Opmerking

Oorspronkelijk geplaatst door Vinkie
                          Nou... wat ik bedoel is dat het bij de diamantduif meer energie kost om eieren te leggen dan te broeden. Het proces dat nodig is om tot een ei te komen heeft wat in zich. Het broeden zelf tenminste bij deze duiven is makkelijker omdat beide duiven broeden.

Dat is waar. Pa en ma broeden samen. Maar je kan toch niets alsmaar nest na nest op de wereld zetten?
                          Ik weet niet hoe het bij jullie in de buurt is, maar hier krijg je diamantduifjes aan de straatstenen niet kwijt.
                          Ik heb nu 1 nest laten uitbroeden, omdat iemand ze graag van me wilde hebben.

Ik had er zelfs over zitten denken om de ouders ook weg te doen, omdat ze erg onrustig worden van mijn zebravinkjes, maar ben daar nog niet over uit. Bovendien kan je ze hier dus gewoon niet kwijt.

Oh en nep eieren trappen ze hier niet in; die gooien ze meteen uit het nest... tja, wat moet je dan?
                          'Vliegde ik?'
                          -'Nee, je valde.'

Opmerking

Daarom in feite ook de vraag, kan een ouder de jongen verder opvoeden. De ouders bij elkaar laten gaat zeker betekenen dat er weer eieren worden gelegd.
                            Hoe de vraag hier is naar duiven weet ik niet. Het zijn jongen van een een zilverkleurige man met wildkleurige vrouw. In de regel heb ik nog geen problemen ervaren met vogels verkopen. Maar ik moet er ook bij zeggen dat ik dit jaar voor het eerst diamantduiven heb. Mijn overige ervaring is dat als vogels eieren willen leggen dit dan toch wel doen. Alleen vind ik dit verspilling. Bij de duiven is het zo dat deze zich heel goed hebben gepresenteerd dit jaar. Daarom wil ik nu ook het broedproces op een verantwoorde manier afronden zonder dat er nog eieren worden gelegd.
                            Een aantal jonge duiven zijn al uitgeruid en er moeten nog wat in de rui komen. Als dit achter de rug is ga ik de boer op, kijken of ik ze kwijt kom. Ik denk dat het ook regionaal is wat betreft aanbod en vraag. Hier heb ik evenwel prijzen gezien van duiven die te koop stonden die in vergelijking met mp en andere winkels de pan uit rezen. Nou hoe dan ook wij zien wel. Bedankt in ieder geval voor je antwoord.
                            Jo

Opmerking

@ troetelduifje
                              Volkomen met je eens in verband met de zienswijze over onze beleefde discussie. Trouwens mensen mogen/kunnen van mening verschillen.
                              Het zou maar erg zijn indien dit niet zo was.

Opmerking

Working...
                              X