Mededeling

Collapse
No announcement yet.

Takla's en pauwstaarten

Collapse
X

• Filter
  • Tijd
  • Toon
Clear All
new posts

• Takla's en pauwstaarten

Hallo,

Ik ben nieuw hier en tevens ben ik nieuw in het duivenwereldje. Ik weet niet of ik op het juiste plek ben maar ik zoek eigenlijk wat tips om mijn duiven in goede conditie te houden. Ik ben in het bezit van 4 Takla's.. Turkse saltoduiven dus, en ik heb 2 pauwstaartduiven.

Mijn duiven zitten in een kleine voiliere van 2x2x2 meter. Er is een groter hok in aanbouw, waarin hokjes komen voor de duiven..

Hier een filmpje, en 2 foto's:

Het nieuwe hok in aanbouw..
    Voilere met ouderlijke huisvesting.

Nu is mijn vraag, wat moeten deze duiven te eten hebben, wat voor extra's, wat voor voorzieningen moet ik plaatsen in mijn voiliere? Roodsteen? Maagkiezel? Speciaal voer? Nu krijgen ze gewoon standaard tortelduivenvoer van de boerenbond..

Alvast bedankt!
    Groetjes

Tortelduivenvoer is erg fijn voor deze duiven, beter is gewoon duivenvoer. Bij de meeste zaken hebben ze een wintermengeling, dat is volledig voer.

Daarnaast inderdaad roodsteen en grof grit en kiezel.
    Als aanvulling af en toe wat fijngesneden andijvie of boerenkool is prima.

Uiteraad dagelijks vers drinkwater.
    Groet Ton,
    www.allevogels.nl

Opmerking

Hallo,

Dat groffe grit is dat hetzelfde grit wat kippen ook eten?

Groeten,

Christ

Opmerking

Met gewoon duivenvoer wordt vaak postduivenvoer mee bedoelt en peroonlijk vind ik dit nou net weer te grof voor met name de takla en pauwstaarten.

daarnaast hebben postduiven hele andere behoeften moeten top presteren !

zelf heb ik een aantal jaren takla, tiplers en birminghamrollers gefokt en ik gaf deze altijd een sierduivenmengeling voor kortsnavels zonder mais zit kwa grote/grofheid tussen tortelduiven en postduiven voer in.

in koude periode zoals nu gaf ik dan wat tarwe en gebroken mais los bij
        zelf gaf ik altijd het grit wat ook aan grote parkieten gevoerd wordt dit is van een mooie formaat, kippen en postduiven grit vind ik te grof.

hier een linkje met wat voedingsinfo

Een fijne enthousiaste groep om rond te leiden. Sierduivenvereniging De Driehoek.

succes!

mvg,

HJ de Graaf

Opmerking

Hallo,

Bedankt voor de tips!

Qua huisvesting, wat moet ik dan klaarzetten?
          Moet het hok geisoleerd zijn? verwarmd?
          En kan ik ze 2x daags voer verstrekken of kan het ook gewoon onbeperkt?

Qua inrichting van het hok zat ik te denken aan loketbakken aan weerszeiden met afmetingen van 20x20x20. Deze dan tweemaal hoog en daarboven op een stok, aangezien een van mijn duiven graag op een stok zit.
          Maak ik hierbij dan een goede keuze?

Groeten,

Christ

Opmerking

Wat je kwa huivesting wil ligt voor een groot deel aan jezelf en ook of je wil broeden.

zelf had ik destijds mijn duiven per koppel in een bak van 80x60x60 met hierin 2 stokken en 1 broedschaal in het seizoen, ik liet mijn duiven dan wel elke dag minimaal 1 x vliegen.

voeren deed ik 1 x per dag na hun dagelijkse vlucht en ik gaf zoveel dat de volgende middag alles op was. mijn duiven zaten gewoon koud niet geisoleerd en maar wel uit de wind.

succes

HJ de Graaf

Opmerking

ik gaf mijn birminghamrollers altijd 2 maal daags eten na hun vliegrondes.
              ik zette er een grote bak voer in en zodra de eerste ging drinken haalde ik de bak weg. duiven drinken altijd als ze genoeg op hebben
              m.v.g.
              Lars Lambooij
              manager bij een speech :
              vorig jaar stonden we op het randje van de afgrond,
              maar sindsdien hebben we een grote stap voorwaarts gemaakt.

Opmerking

Working...
              X