Mededeling

Collapse
No announcement yet.

Bourke stopt met broeden

Collapse
X

• Filter
  • Tijd
  • Toon
Clear All
new posts

• Bourke stopt met broeden

Mijn Bourke had 4 eieren gelegd, maar na een week of 2 gaat ze niet meer broeden. De eieren waren wel bevrucht. Ik heb nu het hok schoongemaakt, hopelijk ondernemen ze nog een poging.
    Waarom zou ze gestopt zijn met broeden?

Luizen in het blok? Dan wordt de pop helemaal gek en dan verlaat ze inderdaad wel eens haar nest om aan die krengen te ontkomen. Ik zou het op zoiets gooien.

Opmerking

heb je niet mischien beetje te vaak in het blok gekeken waardoor zij dacht ik stop ermee??

dus dat jij eigelijk zelf haar heb verjaagd door veel in het blok te kijken?

ik hoop dat ze nog een poging doen en laat ze dan zoveel mogelijk met rust kijk bijvoorbeeld 1 keer peer week.
      mvg roy (vogelfreak)
      kijk ook eens op mijn site www.roy-vogels.nl

Opmerking

Hallo Roy:

Dit <<heb je niet mischien beetje te vaak in het blok gekeken waardoor zij dacht ik stop ermee??>> is onzin.

Juist bij regelmatige nest controle en liefst dagelijks op dezelfde tijd raken de vogels daaraan gewend.
        Bovendien zijn Bourke parkieten vrijwel gedomesticeerd en dus gewend aan mensen en hun hebbelijkheden.

Juist incidenteel controleren zal veel eerder tot stoppen met broeden leiden.

Wessel van der Veen.

Opmerking

Na het nest te hebben verschoond en ontsmet is de Bourke weer gaan broeden.
          4 eieren en weer na 2 tot 3 weken gebroed te hebben verlaat ze weer het nest. Maar waarom? De eieren waren bevrucht. Ik heb ze niet TE veel gestoord. De pop werd goed gevoerd door de man. En toch blijft ze niet op het nest.

Opmerking

Oorspronkelijk geplaatst door molifantje
            Na het nest te hebben verschoond en ontsmet is de Bourke weer gaan broeden.
            4 eieren en weer na 2 tot 3 weken gebroed te hebben verlaat ze weer het nest. Maar waarom? De eieren waren bevrucht. Ik heb ze niet TE veel gestoord. De pop werd goed gevoerd door de man. En toch blijft ze niet op het nest.
            2-3 weken ?

Weet je ook hoe veel percies?

Ik had gelezen dat ze zo een 18 dagen broeden.

Ben zelf ook bezig met zo een probleem op te lossen met mijn diamantduifjes die doen het zelfde als jou: Voor het uit komen en alle eieren toch bevrucht van het nest gaan.

Raar maar het gaat hier zo!

grts

Opmerking

Kan het niet zijn dat de mannen beginnen te storen, heb totaal geen
              verstand van parkietachtige maar bij veel vogelsoorten is dat vaak wel.

Opmerking

niet door broeden.

Optie 1: Zou kunnen dat de eieren geen bewegingen meer vertonen zodat er geen contact meer met de kuikens en de pop is dus. In dat geval sterven de kuikens af in het ei. Reden? Geen idee, misschien staan man en pop te dicht bij elkaar in familie? Of past het koppel niet bij elkaar. Ik neem aan dat je ruim badwater verstrekt? Minimaal dagelijks vers. Zodat de eieren niet uitdrogen?

Optie 2: was het erg warm in het hok toen de pop het nest verliet? Dat kan ook een reden zijn. Maar dan zou ze bij afkoeling er wele weer op moeten gaan.
                De eieren blijven dan wel warm genoeg intussen.

Optie 3: inderdaad kunnen het luizen zijn. Onderzoek nestblok. Heb je een natuurblok, kijk dan maar eens of er geen losse bast om de stam zit. Je zult dan verstelt staan over de hoeveelheid luizen die daar waarschijnlijk tussen zal zitten.

Monique, de mannen verstoren de poppen niet bij deze parkieten.
                Vriendelijke groeten,
                Henk3.

Mijn website:

Http://www.hobbyennatuurfotografie.nl

Opmerking

Ik heb maar 1 koppeltje, haar man stoort niet, gaat er wel bij zitten.
                  Nu heeft ze weer 1 ei gelegd (zover ik kan zien zonder haar te storen).
                  Ben dus benieuwd hoe lang het nu gaat duren.

Opmerking

bij vogels heb je nou weleens tegenslagen, bij mij ook, khad 5 prachtjongen van een koppel Prachtrosella's, allemaal dood. een nest van 4 wildkleur roodruggen, 2 dood. en de andere koppels broeden niet eens.

volgend jaar weer beter :-)

Gr Wouter

Opmerking

Bourke

Nu is de bourke na 14 dagen weer van het nest af, nu waren er weer 4 eieren. Helaas waren ze niet bevrucht. Dus logisch dat ze niet meer broed.

Opmerking

Vriendelijke groeten,
                        Henk3.

Mijn website:

Http://www.hobbyennatuurfotografie.nl

Opmerking

Er zit geen bloedluis, vorige keer het blok helemaal ontsmet.
                          Ja ik heb ze zien paren. Kan het zijn dat ze door de parkieten gestoord worden?

Opmerking

Opmerking

Oorspronkelijk geplaatst door molifantje
                              Er zit geen bloedluis, vorige keer het blok helemaal ontsmet.
                              Ja ik heb ze zien paren. Kan het zijn dat ze door de parkieten gestoord worden?
                              Ik heb ook een koppel bourkeparkiet ik heb ze gewoon bij de valkparkieten zitten
                              Ik doe als ze 4a6 eitjes heeft de blok iedere avond natsproeien met een plantenspuit en ik krijg altijd jongen van dat koppel

Opmerking

Working...
                              X