ik heb een blauwe roodrug zitten. het zou een pop moeten zijn maar ik heb zo mijn twijfels. hoe kan ik het goed zien of het een man of pop is. bij de andere kleurslagen kan ik het wel zien alleen bij die blauwe niet
Mededeling
Collapse
No announcement yet.
blauwe roodrug
Collapse
X
-
Ik kijk bij dergelijke v ragen even in de standaardeisen op de NBvV-site. Misschien kom je er zo uit:
ROODRUGPARKIET HEMELSBLAUW (Man).
Kop en masker:
Voorhoofd, bovenschedel, wangen en achternek violetachtig hemelsblauw. Bef en hals iets bleker hemels-
blauw.
Vleugels:
Vleugeldek donker hemelsblauw, iets gehamerd. Duimveertjes blauw. De middelste vleugeldekveertjes,
ter hoogte van de duimveertjes, zijn over een oppervlakte van ongeveer 1 x 2 cm wit. Aan de vleugelboch-
ten bevindt zich een smalle hemelsblauwe rand, die overgaat langs de vleugelrand in diep ultramarijn. Aan
de binnenkant is de vleugelbocht violet. De grote vleugelpennen grijs, buitenvlag ultramarijn.
Lichaam:
Iets onder de lijn, die loopt van vleugelbocht naar vleugelbocht bevindt zich de kleurscheiding tussen de
hemelsblauwe hals/kropstreek en de witte buikkleur. Op de witte buik-en lendenkleur, bevindt zich een fij-
ne, regelmatige zwarte golftekening. Deze mag iets doorlopen in de hemelsblauwe halskleur. De mantel is
grijzig hemelsblauw.
Onderrug en stuit grijs.
Anaalstreek wit.
Staart:
Bovenstaartdekveren hemelsblauw, onderstaartdekveren bleek hemelsblauw.
Van boven gezien is de staart donker hemelsblauw met een blauwe buitenrand en een zwarte punt. Van
onder gezien is de staart lichtgrijs met een zwarte punt.
Ogen:
Donkerbruin.
Poten:
Donker vleeskleurig, nagels donkergrijs.
13
Snavel:
Donkergrijs.
ROODRUGPARKIET HEMELSBLAUW (Pop).
Kop en masker:
Voorhoofd donkergrijs, boven- en achterschedel, nek, bef en wangen lichtgrijs.
Vleugels:
Vleugeldek grijs, iets gehamerd. Duimveertjes blauw. Vanaf de vleugelbocht is de vleugelrand iets lichter
grijs dan de vleugels. Grote vleugelpennen grijs, buitenvlag hemelsblauw.
Lichaam:
Iets onder de lijn, die loopt van vleugelbocht naar vleugelbocht bevindt zich de kleurscheiding tussen de
lichtgrijze hals en de witte buik. Op de witte buik- en lendenkleur bevindt zich een fijne, regelmatige zwarte
golftekening. Deze golftekening mag iets doorlopen in de lichtgrijze halskleur.De mantel is grijs, licht
gehamerd. Onderrug en stuit donker hemelsblauw.
Anaalstreek wit.
Staart:
Bovenstaartdekveren grijs, onderstaartdekveren lichtgrijs tot wit.
Van boven gezien is de staart grijsblauw met een blauwe buitenrand en een zwarte punt. Van onder
gezien is de staart bleek grijsblauw met een zwarte punt.
Ogen:
Donkerbruin.
Poten:
Donker vleeskleurig, nagels donkergrijs.
Snavel:
Donkergrijs.Groet Ton,
www.allevogels.nl
Opmerking
-
Hoi,
De man heeft een felblauwe pop waar de pop daarentegen meer grijs is over de volledige lijn. Dus de man is grijs op de rug met een blauwe kop. Bij de pop loopt dat grijs van de rug door op de kop.
Dus normaal gezien zou je het makkelijk moeten zien zolang het geen pastelblauwe opaline roodruggen zijn want dan is het veel moeilijker te zien bij jongen vogels.
Mvg Babsy
Opmerking
Advertentie
Collapse
Opmerking