Mededeling

Collapse
No announcement yet.

Bourkes maken ruzie!

Collapse
X

• Filter
  • Tijd
  • Toon
Clear All
new posts

• Bourkes maken ruzie!

Ik heb 2 bourke parkieten, een is wat groter en dominant over de ander. Als de kleinere op hun favorite stok zit, vliegt de grotere naar hem toe en jaagt hem weg. Hij bijt hem niet echt maar hij duwt zijn snavel zegmaar tegen de vleugels van de kleinere aan en dan vliegt het kleintje weg. Ze zijn waarschijnlijk broertje en zusje, zou het hiermee te maken kunnen hebben? Of is het iets anders. Ik heb maar een kooi dus ik kan ze niet uit elkaar zetten. Heeft iemand misschien tips hoe ik dit de grotere kan afleren?

Dan denk ik dat het 2 mannetjes zijn. Ik heb nog nooit een bourke man en een pop zien vechten. Mischien dat je ergens 1tje kunt omruilen voor een pop.
    Meer weten over de kleurslag Texas clearbody:

http://clearbody-grasparkieten.webnode.nl/

Opmerking

Broedrijp

De bourkes worden nu broedrijp dan beginnen de mannen altijd een beetje tegen elkaar, 1 omruilen of uit elkaar zetten los het op. Afleren gaat niet lukken ben ik bang het is de natuurlijke drang.

Opmerking

De mijne doen dit ook inderdaad, bij mij jaagt het vrouwtje het mannetje van de hoogste stok af. Precies op dezelfde manier als hoe je beschrijft! Volgens mij heeft dit meer te maken met het feit dat hij op haar plekje zit, en dat ze haar territorium af wil bakenen. Ik maak me er in ieder geval niet te veel zorgen over, zo lang het niet tot echte ruzie leidt!

Opmerking

Hallo;
          ik heb alle stokken in het binnenhok op de zelfde hoogt geplaatst en nu heb je geen last meer met de pikorde dat die vogel het hoogst wil zitten ,er is geen strijd meer nodig.
          kweek voor het eerst met bourks heb nu van het koppel drie jongen die al bijna zelfstandig zijn maar nu heeft de pop alweer 7 bevruchte eieren liggen en dat lijkt mij toch wel wat te veel om die te moeten voeren ,zou het verstandig zijn als de eerste 4 eieren uit zijn de rest weg te halen want het lijkt mij haast een onmogelijke opgave om al die jongen te voeren en krijgen de laatste jongen wel een kans als ze uitkomen ze zijn dan meer dan ruim een week jonger dan de eerst geborenen.

m.vr.gr. Harry
          m.vr.gr. Harry

Opmerking

Het grootste nest wat ik van bourkes heb gehad is 5 jongen. Dit hebben ze voortreffelijk groot gebracht. Het leeftijdsverschil van 1 week is geen probleem.

Zouden die uitgevlogen jongen er nog niet af kunnen?? Ik haal zelf de jongen eraf als ze 3 weken zijn uitgevlogen. Dit gaat altijd goed. Meestal hebben mijn bourkes dan ook weer eieren.

Opmerking

Hallo,
              de jongen kunnen er wel bij weg dat is geen probleem,maar 7 jongen grootbrengen lijkt mij echt een te grote klus,maar als jij denkt dat het wel kan probeer ik het gewoon; heb met tropen(apv) voldoende ervaring opgebouwd in de 30 jaar dat ik vogels bezit maar met deze soorten heb ik nog geen ervaring vandaar die vraag.

m.vr.gr Harry
              m.vr.gr. Harry

Opmerking

7 jongen is inderdaad veel. Maar bourkes zijn zeer zorgzame ouders, die over het algemeen heel goed voor hun jongen zorgen.
                Als je de mogelijkheid hebt zou je ook nog 1 tot 3 jongen bij een ander koppel kunnen onderbrengen.

Meestal komen van zo'n groot nest 1 of 2 eieren niet uit. En dan blijven er nog 5 jongen over. Wat voor de vogels goed te doen is .

Zomaar eieren weghalen zou ik niet doen, of je moet ze genummerd hebben.
                Het is namelijk meestal wel een probleem als er tussen een paar jong uitgekomen vogels een paar jongen ertussen uit zijn gevallen (door bv. eieren rapen). Want dan wordt het leeftijdsverschil tussen de jongen onderling wel te groot.

Normaal heb je namelijk een heel mooi leeftijdsverloop van 1 tot 2 dagen.

Opmerking

Hallo,
                  bedankt voor de uitleg,eieren rapen doe ik nooit omdat ik altijd natuurbroed doe met alle vogels die ik kweek.
                  m.vr.gr Harry
                  m.vr.gr. Harry

Opmerking

Hallo Harry,
                    Ik bedoelde met eieren rapen, eigenlijk eieren weghalen. Wat jij in eerste instantie wilde doen.

In ieder geval nog veel plezier met je koppel en toekomstige jongen

Opmerking

Working...
                    X