Ik probeer mijn twee bourken zo veel mogelijk bezig te houden. Ik wissel speeltjes af, geef af en toe een knaagstick en stop stukjes trosgierst in kleine kartonnen balletjes. Nu vraag ik me af, kun je ze ook pelpinda's geven? Al is het alleen maar om ze plezier te geven met openmaken, of worden ze hier dik van?
Mededeling
Collapse
No announcement yet.
Pinda's en andere leuke bezigheden
Collapse
X
-
pinda's zijn erg vet ( volgens mij ook niet goed voor neophema's) netzo als zonnepitten.
-
Wat ook leuk en wel goed voor ze is, is de trosgierst aan het plafond hangen. Door het geschommel wordt het een stuk moeilijker en hebben ze vanzelf wat extra beweging.
Ook een vers stukje wilgentak ophangen heeft dat effect.Groet Ton,
www.allevogels.nl
Opmerking
-
Verveling is de grootste vijand van gezelschaps- en anderszins door de mens gehouden dieren.
Het zoveel mogelijk bezighouden van je vogels is dus best belangrijk.
De diverse mogelijkheden waarop dit kan worden toegepast wordt 'verrijking' genoemd. *
Pinda's en zonnepitten kunnen inderdaad tot vervetting leiden, maar dat hangt natuurlijk wel af van de hoeveelheden die ze daarvan binnen krijgen, de beschikbare leefruimte/beweging waarover de vogels kunnen beschikken, de aard van het beestje, (de ene soort is duidelijk actiever van aard dan de ander) en de omgevingtemperatuur. Bij lage temperaturen is het energieverbruik hoger en zal vervetting minder snel toeslaan.
Regelmatig observeren/monitoren van gedrag en conditie van de bedoelde dieren kan dan ook tot de algemene term 'verzorging' worden gerekend.
* Uitgebreide informatie over dit onderwerp is eventueel terug te vinden in mijn artikel Onze Vogels mei 2006, pag 159.Amigo de los Psittacidos
Look deep into nature and you will understand everything better
Opmerking
-
Ik geef ze extra vital voer voor grote parkieten. Ik heb gekeken en volgens mij zit daar een kleine hoeveelheid zonnepitten in. Ze hebben een ruime kooi en vliegen vaak rond in de kamer. Ik denk dat ik ze dus misschien eens per maand een pelpinda geef. Dat kan toch geen kwaad?
Opmerking
Advertentie
Collapse
Opmerking