Een van mijn pyrrhura's heeft een wondje aan zijn achterteen, tenminste dat denk ik. Ik heb een beetje bloed aan een zitstok gezien en hij trekt regelmatig het pootje in. Op de bijgevoegde foto is een donkere verdikking te zien naast de nagel van de achterteen. Verder is er aan zijn gedrag niets te merken. Moet ik hier iets aan doen? Ik dacht zelf wat betadyne als desinfecterrmiddel er op te smeren maar ik weet niet of dit zo'n goed idee is. Weet iemand raad?
Mededeling
Collapse
No announcement yet.
Pyrrhura gewond aan poot, wat te doen?
Collapse
X
-
idd wat isobetadine of een ander ontsmettingsmiddel zal volstaan denk ik.
Indien het niet betert mss wat oogzalf terramycine. Die zalf kan geen kwaaad als ze die tegen hun ogen of neus wrijven.parakeetplaza.webnode.be met aansluitend blog i.v.m. de kweek 2017
-
Uierzalf is eventueel ook nog een optie.
tip: Voor acute gevallen kan het bloeden gestopt worden door het pootje even in een bakje (uiteraard schoon) zilverzand te houden.
(werkt b.v. ook goed bij vogels die om welke reden dan ook hun voorhoofd hebben beschadigd.)
opm: Pyrrhura zijn behoorlijk territoriaal en dienen (bijvoorbeeld middels dubbelgaas) dusdanig te worden gehuisvest dat zij elkaar niet in de pootjes kunnen bijten.Amigo de los Psittacidos
Look deep into nature and you will understand everything better
Opmerking
-
Bijna alle bloedende wonden (ook voor mens) kunnen gestelpt worden met ALUIN (verkrijgbaar in stickvorm bij scheergeriefstand in de winkel)parakeetplaza.webnode.be met aansluitend blog i.v.m. de kweek 2017
Opmerking
Advertentie
Collapse
Opmerking