Mededeling

Collapse
No announcement yet.

forpus koppel scheiden, of is dit normaal?

Collapse
X

• Filter
  • Tijd
  • Toon
Clear All
new posts

• forpus koppel scheiden, of is dit normaal?

ik heb twee forpussen welke tam zijn, een man en vrouw die samen gehuisvest zitten in een ruime kooi.
    ze kunnen heel lief samen zitten. elkaar knuffelen en poetsen, ze paren ook wel eens. tot nu toe geen nestje gehad en dit is ook niet de wens.
    ze zijn samen zodat ze gezelschap aan elkaar hebben.
    het valt me de laatste tijd op dat ze erg vaak ruzie hebben, met opgezette veren over de bodem rennen en gillen, tegenover elkaar staan en met de snavels op elkaar inhakken en schreeuwen, achter elkaar aanrennen en jagen.
    ook jaagt het vrouwtje het mannetje vaak weg bij het eten. hij lijkt ook vrij nerveus te zijn tijdens het eten. andersom jaagt hij haar ook wel eens weg. ik voer in meerdere bakjes tegelijk.
    ze hebben meerdere keren per dag ruzie en het gaat er soms heftig aan toe, daarna zitten ze dan zomaar elkaar weer te poetsen en tegen elkaar aan. ze hebben elkaar nog niet verwond.
    de vogels zijn allebei ongeveer 18 maanden oud.
    kan ik hen zonder zorgen bij elkaar laten of is het beter om ze te scheiden? ik denk dan aan een ruime dubbele broedkooi met tralie tussenwand zodat ze wel nog gezelschap van elkaar hebben, maar ook ieder hun eigen ruimte en voer hebben.
    het mannetje was toen hij bij ons kwam (nu ruim een jaar terug) een mooie 33gr. is daarna afgevallen naar 28-29gr maar blijft daar wel stabiel op. ik zou hem liever iets voller zien.
    hij lijkt stress te hebben, is daardoor tevens te ruw bij het verzorgen van zijn veren waardoor deze beschadigen.
    is het wijs om ze uit elkaar te halen, of kunnen ze bij elkaar blijven? een koppel wat naast de ruzies zo fijn met elkaar omgaat zal elkaar toch niet zomaar verwonden? is dit gedrag normaal of zorgwekkend?

indien scheiden nodig is overweeg ik de aanschaf van een broedkooi van Sukses, 120x50x44.
    ik las wel dat deze uit staal bestaat, gaat dat niet roesten en is het veilig voor de vogels?

Opmerking

Draadkooien zijn geen kooien voor parkieten. Ik raad je aan verder te kijken, hier kunnen ze namelijk niet lekker in klimmen, zoals in een parkietenkooi wel kan.
      Amerikaanse sijzen + Postuurkanaries
      Vergeet niet te kijken op mijn site!
      http://birdbreeder.simpsite.nl/

Opmerking

Tamme forpus ik denk dat de geslachtshormonen een rol beginnen te spelen. Geef ze een nestblok en uw probleem zal in mijn ogen opgelost zijn.
        Waarom zou een draadkooi niet goed zijn voor forpussen? Je kunt de vogels erin scheiden als er teveel ruzie is en ik zie toch meer klimmogelijkheden dan in bv een kistkooi.Hoe ziet de ideale 'parkieten'kooi er volgens u dan uit?

Opmerking

Een nestkast/kweken is niet onze wens.
          Ze hebben al een aantal periodes gehad waarin ze broeds was en waarbij ze ook paarden,op dit moment is ze neit broeds.
          Als ze zou gaan leggen denk ik dat ik de eieren zou vervangen voor nepeieren.ik wik haar niet aanmoedigen om te gaan leggen en voorzie daarom geen broedgelegenheid.
          Als we er voor kiezen om niet met ze te kweken,kunnen ze dan evengoed samen blijven? Of gaat dat op den duur fout?forpussen staan er tenslotte om bekend erg teritoriaal te kunnen zijn.

Opmerking

Oorspronkelijk geplaatst door tammeforpus Bekijk Bericht
            Een nestkast/kweken is niet onze wens.
            Ze hebben al een aantal periodes gehad waarin ze broeds was en waarbij ze ook paarden,op dit moment is ze neit broeds.
            Als ze zou gaan leggen denk ik dat ik de eieren zou vervangen voor nepeieren.ik wik haar niet aanmoedigen om te gaan leggen en voorzie daarom geen broedgelegenheid.
            Als we er voor kiezen om niet met ze te kweken,kunnen ze dan evengoed samen blijven? Of gaat dat op den duur fout?forpussen staan er tenslotte om bekend erg teritoriaal te kunnen zijn.
            Het probleem kaart je je nu zelf aan, de pops is op dit moment niet broeds.
            Ik zou ze een tijdje uit elkaar halen tot ze elkaar terug beginnen te apprecieren. Bovenstaande kooi is daar ideaal voor omdat ze nog contact kunnen hebben met elkaar.

Opmerking

maar zou ze hem echt iets aan kunnen doen? hem verwonden of erger enkel omdat ze niet broeds is?
              ze hebben behoorlijke heftige ruziemomenten af en toe, maar zitten direct daarna elkaar weer te poetsen en te "zoenen" ( zo noem ik het maar, ze pakken dan elkaars snavel vast en bijten dan zachtjes in de puntjes).
              ze slapen vaak samen, en 70% van de tijd gaat alles goed.
              ik ben alleen bang dat hij onnodig gestrest wordt door haar, hoewel het onzekere ook wel in zijn karakter zit.
              zijn er meer mensen hier die koppels buiten de kweekperiode samen laten zitten? is hun gedrag hetzelfde en hoort het kibbelen er gewoon bij, of is dit een voorbode van grotere ruzies?

Opmerking

Ik heb 3 koppels forpussen, die zijn nu aan de kweek. Buiten het kweekseizoen zitten de 3 koppels samen in een vluchtje. Gekibbel heb je wel eens maar niet zo dat er vogels van de eetplaats verdrongen worden, ik voer ook maar op 1 plaats. Wat wel leuk is, de bestaande koppels blijven steeds samen en slapen ook naast elkaar.
                Ik zou mij niet te veel zorgen maken indien het toch erger zou worden zou ik ze toch eens scheiden maar ervoor zorgen dat ze elkaar wel nog kunnen zien, de liefde zal nadien nog zo groot zijn

Opmerking

dank je voor je reactie.
                  het wegjagen bij de voerbak gebeurt regelmatig, ik zie het meer als wisselen van bakje op verzoek van madam.
                  soms jaagt hij haar ook weg, en soms liggen ze samen in 1 voerbak te eten.
                  zolang ze elkaar niet verwonden en nog samen slapen en elkaar poetsen laat ik ze maar lekker gaan zo.

Opmerking

Working...
                  X