Mededeling

Collapse
No announcement yet.

berg parkiet en goudmantel rossella

Collapse
X

• Filter
  • Tijd
  • Toon
Clear All
new posts

• berg parkiet en goudmantel rossella

goeden dag allemaal is er iemand die ervaring heeft met berg parkieten en goudmantel rossellas ik heb altijd gekweekt met personatas maar door gezondheids redenen kan ik zoveel klijne kooitjes tijdens de kweek niet meer aan nu was mijn vraag kan ik 2 koppels bergparkieten samen met twee koppels goudmantel rossellas in een volieren houden van 6 m lang 2 m breed en 2 m hoog met daar aan een nachthok van 5 m lang 2 m breed en 2 m hoog kweken is voor mij niet noodzakelijk meer

mvg patrick

Nee.

Rosellasoorten vallen tijdens de lente zowat alles in hun omgeving aan. Zowel andere rosella's als andere parkietensoorten. Rosella's houd je per koppel zonder iets anders erbij.

Bergparkieten zijn tolerant naar andere vogelsoorten, maar niet naar verwanten toe. Je kan ze dus combineren met tolerante vogelsoorten (bijvoorbeeld valkparkieten), maar niet met andere bergparkieten, princess of walesparkieten of barrabandparkieten (allemaal nauw verwant). Met rosella's vallen ze ook niet te combineren, maar dat ligt aan de rosella's, niet aan de bergparkieten.

Opmerking

oke maar ik heb een paar jaar in noord limburg gewoond en daar had mijn buurman goudmantel rossellas penant rossellas en berg parkieten in een voliere hij kweekte er zelf mee in die voliere zonder problemen hoe is dat dan mogelijk en dat heb ik met me eigen ogen toen gezien

mvg patrick

Opmerking

weet iemand wat dan wel tolerante rustige niet schrewende grote parkieten zijn ter grote van een goudmantel rossella of berg parkiet

Opmerking

en hoe zit het dan met pruikopparkieten is dat het zelfde probleem als met rossellas en bergparkiet kan je pruimkopen dan ook niet meerdere vogels in een voliere houden

Opmerking

Het lastige aan topics als deze is dat in principe veel van deze soort beter niet combineren. En natuurlijk gaat het ergens ooit wel eens prima. Maar dat zegt niks. Ik persoonlijk vind dat je grote parkieten in zo'n vlucht helemaal niet moet combineren. Ja, misschien zoals al aangegeven met valkparkieten oid.
            Maar jij wil dat wel graag. En omdat je het zo graag wil zal je verwacht ik niet heel veel met de adviezen doen. En daarom krijg je weinig reacties. Iemand geeft overduidelijk aan hoe het zit met rosella's en dan zeg jij dat je anders hebt gezien.

Maar ik wil je best advies geven. Ik heb alle genoemde soorten gehad en gekweekt als kind. Pennanten, prachtrosella's, pruimekoppen, prinsessen etc. Ik persoonlijk had alle koppels apart. De rosella's waren het meest agressief. Die beten zelfs de dwergkwartels dood op de bodem van de voliere. Gewoon kopjes eraf. Mijn bergparkieten waren het minst agressief.

Wat ik zou doen is een koppel nemen en het daar bij laten. Waarom zou je grote parkieten gaan combineren? Als je al gaat combineren, combineer dan een hele vriendelijke soort zoals de princes of bergparkiet met bv bourken of andere kleinere soorten. Heb je meteen geen geruzie meer om broedblokken.

Want dat is meteen mijn tweede punt. Je hoeft niet te kweken zeg je. Maar hoe ga je dat voorkomen? Die vogels worden sowieso broeds. En dan? Als je de omstandigheden dan zo maakt dat de nesten verloren gaan dan ben je wat mij betreft niet goed bezig met je vogels. Als je dus dit soort vogels in paren gaat verzorgen dan zal je ze ook moeten kweken. Dat is nu eenmaal wat er bij hoort als je vogels in koppels gaat houden en ze goed gaat verzorgen. Je kan dus niet zeggen dat je niet hoeft te kweken.

En zodra de kweek begint begint meteen ook het gedoe met de vogels onderling als je perse meerdere koppels grote parkieten wil gaan houden. Zelfde keuze broedblok, super agressief gedrag rondom blok en dus kan koppel twee geen rustige zitplaats meer vinden, gevechten tussen poppen in blokken. Meestal zeer ernstig helaas.

Dus ik had zelf 7 vluchten van 3 meter met in elke vlucht een koppel grote parkieten al dan niet gecombineerd met valk of bv splendid ed. Maar bij de rosella's zat niks. Absoluut niet haalbaar in de lente bij mij. Idem voor de pennanten die natuurlijk ook gewoon een rosella zijn.

Opmerking

en hoe zit het dan met pruimkoppen buiten de kweek want ik heb nog een kweek ruimte waar ik ze tijdens de kweek periode in kan zetten daar heb ik vlugtjes van 2meter lang 1 meter hoog en 70 cm diep als ik daar dan de volwassen vogels in zet in de lente kan ik dan in de voliere de jonge pruimkoppen samen plaatse en daar in de winter maanden ook de volwasse vogels bij zetten of gaat dat ook verkeert

Opmerking

Je moet gewoon beslissen wat je wil. Gezelschapsvoliere? Kweken? Pruimekoppen? Rosellas? Baseer daar je keuzes op.

Opmerking

ofwel allemaal vogels vn hetzelfde geslacht... dan kweken ze niet
                  parakeetplaza.webnode.be met aansluitend blog i.v.m. de kweek 2017

Opmerking

Dan vechten ze alleen...

Opmerking

dus asl ik het goed begrijp kan ik wel bv 5 goudmantel rossella mannen in een vlucht houden of begijp ik het nu ook verkeer heb ik het wel goed begrepen kan ik dan wel samen met de goudmantel rossella andre grote parkieten houden als het mannen zijn

mvg

Opmerking

Nooit meerdere volwassen rosellamannen samen in de lente/zomer, dat wordt een bloedbad. Zelfs andere grote parkieten zou ik er niet bijhouden. Rosellamannen zijn nu eenmaal niet sociaal. De poppen zijn iets beter, ik heb nog een rosellapop laten overzomeren bij een koppel valkparkieten en dat gaf geen problemen (wel goed in het oog gehouden).

Opmerking

valkparkieten zijn nu eenmaal heel tolerant tegenover andere parkieten.
                          parakeetplaza.webnode.be met aansluitend blog i.v.m. de kweek 2017

Opmerking

Aan hen heb ik dan ook geen moment getwijfeld. Het was de rosellapop die ik in het oog hield

Opmerking

daar staan ze wel om bekent ja maar tog heb ik twee albino mannen uit mijn voliere moeten halen afgelope zomer omdat ze mijn kakarikie parkieten aan het slopen waren en ik weet het zeker dat het de valken waren want ik heb ze zelf op de kakaries zie duiken en verder zat er ook niets bij dan de valke en de kakariekies in een voliere dus het kan altijd wel mis gaan

Opmerking

Working...
                              X