Mededeling

Collapse
No announcement yet.

baby pyrhurra's

Collapse
X

• Filter
  • Tijd
  • Toon
Clear All
new posts

• baby pyrhurra's

hoi mijn moeder heeft een Molinea vrouwtje genaamd Peertje en een Hypoxantha man Bailly.
    Ze hadden een ei op de bodem van de kooi gelegd. Mijn moeder hing het grote bad in de kooi en legde het ei daarin met houtkrullen en een lege doos als dakje eroverheen als bescherming tegen vervuiling. Inmiddels zijn er drie kuikens geboren de oudste is nu 1 week oud en is Bailly de hele dag druk met voeren eten voeren eten. We hopen dat de jongen groot worden. Alleen is de doos inmiddels erg vies, kun je die gewoon vervangen of raken de ouders dan van streek ? We dachten indentiek bad, zelfde soort karton, zelfde bodembedekking en dan de jongen voorzichtig verplaatsen. of bad eruit nieuw karton erop bad er weer in ?
    Vanaf hou oud mag/kun je de jongen even uit het nest tillen. Door het raampje van het bad kun je kijken hou het met ze gaat. Het is een erg leuk gezicht die wiebelende hoopjes .

ik zou er niets aan veranderen. het is misschien wat vies, maar ik zou niet het risico lopen dat je jongen dood gaan.
    groeten gijs

Opmerking

pyrrhura's zijn heel goede ouders en laten veel toe. als je dat wil mag je alles verschonen en de jongen gewoon even wegnemen in een kommetje met een handdoek in of zo. als ze maar niet op een gladde ondergrond gezet worden.

Opmerking

Vandaag zijn ze verschoond, de ouders vonden dat prima en de grote verrassing er zijn 5 jongen maar wat een verschil in grote !

Opmerking

pyrrhura's leggen om de 2 dagen een ei dus is er een verschil van grote altijd. dit is perfect normaal.
          kwekers die dit niet willen vervangen de eieren door nep eitjes tot ze vast gaan broeden en dan leggen ze de echte weer terug.
          dan zijn ze normaal allemaal even groot.

Opmerking

idd! eerste 2 komen samen uit, de dag erna nr 3 en dan om de twee dagen de andere. Dat maakt een week verschil tussen de oudste en de jongste!
            en dan 56 dagen (=8weken) in het nest vooraleer ze er allen samen uitkomen. 5 grote jongen (al volwassen) uit een klein badje! en veel succes met de kweek.
            parakeetplaza.webnode.be met aansluitend blog i.v.m. de kweek 2017

Opmerking

Heb ik het goed begrepen dat je twee ondersoorten gekruist hebt? Dat is namelijk niet aan te raden bij parkieten, aangezien je door die vruchtbare nakomelingen voor onzuivere soorten gaat zorgen. Persoonlijk vind ik dat zelfs heel afkeurenswaardig. Jongen hebben is fun, maar zorg dan dat je de soort vooruit helpt.

Opmerking

Van wat ik begrijp zijn het leuke huiskamervogels en niet perse om mee te kweken.
                Ik vind het heel leuk voor Leeuw's moeder. Een nieuw leven zien ontstaan en ontwikkelen is een bijzonder iets.

Opmerking

Oorspronkelijk geplaatst door Heusnoorn Bekijk Bericht
                  Heb ik het goed begrepen dat je twee ondersoorten gekruist hebt? Dat is namelijk niet aan te raden bij parkieten, aangezien je door die vruchtbare nakomelingen voor onzuivere soorten gaat zorgen. Persoonlijk vind ik dat zelfs heel afkeurenswaardig. Jongen hebben is fun, maar zorg dan dat je de soort vooruit helpt.
                  een hypoxantha is toch ook een molinae?

Opmerking

Oorspronkelijk geplaatst door idl Bekijk Bericht
                    een hypoxantha is toch ook een molinae?
                    Daarom zei ik ook ondersoort en niet soort. Ondersoorten zorgen voor extra problemen omdat je bastaarden krijgt die te veel op een raszuivere ondersoort lijkt en die vruchtbaar zijn (in tegenstelling tot kruisingen tussen soorten). Deze vier jongen kunnen, afhankelijk op welke ondersoort ze lijken, generaties lang voor genetische onzuiverheden en fouten in beide ondersoorten teweeg brengen. Al hun jongen brengen namelijk ook die fouten met zich mee, en hun jongen misschien ook nog. Tel maar na hoe exponentieel snel dat kan gaan. Af en toe worden ondersoorten gekruist om mutaties over te brengen, maar dan krijg je alleen maar lelijke tussenvarianten. Kijk maar eens na hoe klein een mutatie alexanderparkiet is tegenover een normale wilde alexanderparkiet en hoeveel fouten er in de vorm, kleur en schoudervlek zitten door kruising met de halsbandparkiet en je snapt wat ik bedoel.

Opmerking

hoe bekom je dan een molinae pine apple?

Opmerking

Oorspronkelijk geplaatst door idl Bekijk Bericht
                        hoe bekom je dan een molinae pine apple?
                        Kruisen van ondersoorten, dat zei ik al. Maar eigenlijk kan je mutaties die verkregen zijn door kruising generaties lang niet meer raszuiver noemen. Zoals ik al zei, heb je het probleem bij o.a. de alexanderparkiet, fischerie/personata, kakariki enz. dat veel mutaties zo verkregen zijn, waardoor er hele generaties mutatievogels en wildkleurvogels niet geschikt zijn voor tentoonstellingen. Vaak kopen mensen onbewust een vogel die ergens in een vorige generatie afstamt van een kruising, waardoor ze plots een hele reeks 'fouten' in hun raszuivere vogels kweken.

Zelf vind ik kruisen van ondersoorten dus not done, maar dat is mijn persoonlijke mening. Ik zeg dus ook niet dat de topicstarter zich iets moet aantrekken van mijn opmerkingen, maar bewustmaking kan altijd.

Topicstarter, zelf zou ik dus voorstellen om sowieso altijd te vermelden bij verkoop dat je kruisingen verkoopt. Op die manier maakt de koper tenminste een bewuste keuze om je vogels al dan niet te kopen.

Opmerking

ik begrijp wel wat je bedoeld,maar zuivere soorten vinden is denk ik niet meer haalbaar. ik beperk me wel alleen tot de pyrrhura in mijn denken. andere soorten daar ben ik niet mee vertrouwd
                          Last edited by idl; 29-04-2015, 19:21.

Opmerking

Het was ook niet de bedoeling, blijft een eenmalig huiskamer nestje.
                            Het zijn beide pyrhurra molinea 's het enige verschil is de kleur wildkleur vrouwtje yellow site mannetje (ook wel hypoxanta genoemd) is alleen maar een kleurslag net als de cinemon, pineapple etc.
                            Dus het zijn geen bastaard of hybride oid. Alleen een andere kleur gebeurt veel meer daarom zijn er nu ook molinea's met rood,geel, blauw en grijs maar wel allemaal molinea's .maar ik begrijp dus dat dat niet gewenst is ?
                            Het is zeker niet de bedoeling om een hele kweek op te zetten, maar we willen ze ook niet uit elkaar halen. volgende keer maar nep eitje oid .

Dus ik begrijp dat je verschillende kleuren van het zelfde soort ook niet mag kruisen ? dus jouw voorkeur gaat uit naar om maar een voorbeeld te noemen groene grasparkieten bij groene , blauwe met alleen blauwe , etc etc voor alle parkiet en, vogel soorten
                            Last edited by leeuw; 08-05-2015, 05:56.

Opmerking

Oorspronkelijk geplaatst door leeuw Bekijk Bericht
                              Dus ik begrijp dat je verschillende kleuren van het zelfde soort ook niet mag kruisen ? dus jouw voorkeur gaat uit naar om maar een voorbeeld te noemen groene grasparkieten bij groene , blauwe met alleen blauwe , etc etc voor alle parkiet en, vogel soorten
                              Dat heb ik nooit gezegd, je mag alleen geen verschillende ondersoorten kruisen wat mij betreft (en ik denk dat veel parkietenliefhebbers dat met me eens zijn). De Nederlandstalige bronnen die ik raadpleegde op het internet, spraken daadwerkelijk van twee verschillende ondersoorten en niet van een mutatie. Door jouw opmerking ben ik eens verder gaan zoeken en de nieuwste Engelstalige bronnen spreken over testen die heel voorbarig zouden uitwijzen dat het een natuurlijke geslachtsgebonden mutatie van de molinea is en geen ondersoort. Mocht het dus inderdaad gewoon een mutaties zijn, dan is er inderdaad weinig aan te merken op je nestje en dan heb ik voorbarig controverse veroorzaakt (waarvoor dan mijn excuses).

De resultaten van je nestje zullen het uitwijzen. Als je mooi zuivere vrouwtjes hypoxantha en mooi zuivere mannetjes molinea krijgt, hebben we inderdaad te maken met een mutatie. Als je gewoon een hoop tussenvormen krijgt met kenmerken van beiden, dan was er sprake van twee verschillende ondersoorten.

Ik ben nu zelf benieuwd wat het wordt, want je hebt mijn nieuwsgierigheid geprikkeld. Ik hoop eigenlijk zelfs dat je gelijk hebt en dat het gewoon over mutatie gaat, ondanks wat verschillende andere bronnen zeggen.

Opmerking

Working...
                              X