Mededeling

Collapse
No announcement yet.

Verschil tamheid met de hand opgevoede/zelfstandige (kakariki)

Collapse
X

• Filter
  • Tijd
  • Toon
Clear All
new posts

• Verschil tamheid met de hand opgevoede/zelfstandige (kakariki)

Na erg veel ellende met papkakariki's (om t zo maar even te noemen) gehad te hebben zijn we er bijna over uit dat het beter is om een vogel bij zelfstandigheid bij de ouders weg te halen.. nu ben ik in contact gekomen met tim, die binnenkort een nestje krijgt, hij pakt ze dan iedere dag een paar keer in de hand.

De vorige kakariki's waren heel erg tam, de eerste dagen kon je er al echt mee knufelen en m onder zijn buikje aaien. Ze waren tot op t moment dat ze stierven heel erg lief. Nu zijn we bang dat deze twee vogels ziek zijn geworden doordat ze niet volledig door de ouders opgevoed waren. Nu ben ik er dus bijna van overtuigd dat een zelfstandige kakariki veel sterker en beter is.

Wat nu mijn vraag is: tim pakt ze iedere dag dus even in de handen. Maar is het eigenlijk mogelijk dat zo'n kakarikii net zo tam wordt? Dat hij echt in je nek komt zitten en hem kunt "aaien"? We zijn namelijk bang dat ze niet zo tam worden als mijn vorige kakariki's...

Of is er een leukere/tammere vogelsoort? Valkparkieten heb ik niet zoveel mee, en aga's wordt m ook niet.. dus weet je misschien een andere leuke soort: brandt maar los! maar mijn vraaf is dus vooral of een "normale" vogel net zo tam kan worden als een met de hand opgevoede vogel.

Groetjes en alvast bedankt voor jullie leerzame/behulpzame reacties!

Kakariki's zijn van nature wat actiever dan bijvoorbeeld een valkparkiet. Het leuke aan een kakariki is dat ze een aangenamer geluid maken. Een valkparkiet kan vrij schel klinken, wat bij kakariki's niet zo schel is.

Ik heb al eens een "wilde" kakariki tam gemaakt. Deze man kwam uit een voliere, maar die man wou stoppen met kakariki's. Dit was zijn laatste vogel. Ik heb er mij een goed jaar mee beziggehouden en heb hem uiteindelijk tam gekregen. Hij zat op mijn vinger, at uit mijn hand en landde op mijn hoofd en schouder.

Daarnaast heb ik ook jonge vogels met de hand grootgebracht toen ze 4-5 weken oud waren tot ze zelfstandig konden eten en vliegen. Bij die vogels ging het tam maken heel wat sneller.

Wat ik bij beide vogels wel merkte is dat ze veel sneller wegvliegen dan valkparkieten. Een valkparkiet kan lang op je vinger blijven zitten, en daar zelfs in slaap vallen. Een kakariki gaat eerder over je hele lichaam klimmen en met alles van je kleding spelen.

Opmerking

Working...
    X